Euronom V30UB modifierad med okyld efterbrännkammare för ca ett år sen. Brinner med blålåga men med blygsam effekt. Skorstenen har gått från tjärbelagd till sopren. Dammsuger numera endast lite grå aska ur pannan.
Har en aspiromatic mot nedslag, krävde tät rengöring före ombyggnad av panna, nu ingen.
Huset är enplan med källare, ca 6m helstenskanal en meter över nock.

I väster ca 15 meter bort finns sluttning täckt av nära uppvuxen tallskog. Skogen avtar (berg) men sluttningen fortsätter några hundra meter där berget når ca 30 meter över huset.
Jattebra när det stormar, lite kass om man vill ha kvällssol.

Man ser ju vid byig västlig vind att röken far åt alla håll, inte sällan nedåt, i virveln bakom skogen.

Min fråga:
Hur troligt är det att hustaket är så inblandat att en förlängning av skorstenen med någon meter skulle hjälpa? För att komma upp från taket, inte för att öka drag genom längre pipa, fast det kanske också är intressant i sammanhanget.

Jag har lite isolerad 150mm corten som jag skulle kunna bära upp och ställa på skorstenen.
Om inte nån säger emot.
Vare sig kul eller snyggt.
 
Tack för medhåll:).

Jag klev upp med ca 1.20 m isolerad corten och toppade med spiroventen.
Har inte haft några elaka vindriktningar och ingen direkt vind överhuvud taget men nog har jag väl lite mer undertryck vill jag tro.
Jag har inte registrerat vid vilka förutsättningar förutom västvind som det dåliga draget visar sig. Jag kommer köra denna provuppställning ett tag för att se om det blir bättre. Blir det så åker det ner och blir sotningsvänligt konstruerat och upp igen.

Det är ju ett gäng parametrar inblandade. Hittade läckage vid både direktspjäll och rostret mot brännkammaren när jag skulle tända upp med nya skorstenen, tråkigt att inte få rena siffror vid testet. Det beror ju dessutom på väder och ved..
Jaja, långtest får utvisa före permanent installation.

Hur mycket ökar 1.20 m 160mm undertrycket typiskt?
Kan det vara mumma om man är nära gränsen eller är det placebo?
 
Göran.W
Är skorstenen platt i toppen räcker det normalt med 30-50 rör upp över skorstenet
 
Nä, nu åkte det ner alltihop.
Startbrasa är receptet på sommaren när murstocken kallnar mellan eldningarna.
Hade faktiskt svårt att avgöra om det blev någon skillnad alls...
Jag får se senare i höst om det blir lite stormar, då kanske spiroventen måste tillbaka för att avstyra nedslag och då kan det hända att det blir 30 - 50 cm förhöjning, det är ju mera lätthanterligt vid sotning.

Tackar för tips!
 
Göran.W
Vågar nästan garantera att en bit rör löser iaf dom störta problemen för jag känner till en hel del fall med liknande problem där en rörstump löst problemet.
 
Skorstensdraget är nog inte bekymret iallafall, förutom att den går kallt av den låga effekten. Men en sak slog mig, jag har brännkammaren väldigt nära tuberna och där har ju rökgaserna sin störsrta volym. Tuberna är två stycken inv mått 60x120 mm och är den klart minsta passagen för rökgaserna. Är ämnet redan behandlat i gamla ombyggetrådar möjligen? Jag funderar på att utöka en våning och låta gaserna passera kylning mellan brännkammare och tuber.

Vad tror ni?
Volymen är ju proportionell mot temperaturen (trycket konstant) och som det är nu så nosar blålågorna tuberna. Att få ner tempen några hundra grader före tuberna borde göra under?
 
Jodå, jag byggde om lite igårquell. Efter att ha väntat 4 timmar på att 40 liter ved skulle brinna bort..:(. Det blev betydligt bättre flås. Svårt att avgöra om kylningen före tuberna är orsaken eftersom både primär och sekundärluttillförsel är ändrade avsevärt.
Jag fick respons på utspjället hela vägen, förut kunde jag stänga till hälften utan att påverka gashastigheten i brännkammaren. Rökgastempen ökade från 100 till 200 gader.
Men, pannan var ju redan varm och jag fick pyttsa smådoser för att undvika kokning. Varje eldningstillfälle är unikt men nog tyckte jag att den verkade stabilare. Mindre tendens till gengaspuffar, mindre inryk, jämnare ström i brännkammaren.
Test med lite större vedladdning kommer under dagen, måste bara vänta så jag har nog med kylvatten...
Det lite tråkiga är att det fanns koktendens vid relativt låg panntemperatur. Jag hoppas det beror mer på effekthöjningen än att utrymmet efter brännkammaren inte hinner med; då måste jag ju isolera och syftet faller. Jahupp, bara att vänta..
*höjer värmen och öppnar ett fönster*
 
Effekten är mycket högre. Jag fick koktendens och ville prova att isolera lite med eldfast efter brännkammaren. Under tiden jag rotade i luckan blev vedmagasinet övertänt med resultatet att en gengaspuff letade sig ut i skorstenen och öppnade rensluckan i ett annat rum...:(. Draget var borta igen och innan jag insåg vad som hänt var jag säker på att pannuschlingen var hemsökt.:mad:
Iallafall visade lite senare tester att överhettningen troligen beror på för hög temperatur i vedutrymmet. Jag är så van vid för låg effekt att när jag nu kunde öppna primären utan bakpuffar så tog jag i för hårt.
Jaja, nu är det hundra grader överallt så jag får snällt vänta till imorgon för vidare experiment.
 
Det sjuder. Ingen gasutveckling. Det kokar inte ens om jag försöker. Finns det någon standardorsak till sådant beteende. Jag menar ska man misstänka en liten låga i något läckage från brännkammaren. Det är ju staplad sten så det är lite si och så. Eller kan det komma från kontaktöverföring från ett glödhett roster? Pannvattentemp eller pumphastighet påverkar knappt.
Hur farligt är sjudning för pannan? Elaka spänningar och slitage på plåt om det är öppen låga men vad händer på vattensidan? Eller är det 'bra' så länge det inte kokar?
 
Nä, sjuder betyder visst 'koka lite grann'. Jag byter ord till väser.
Synd att man inte kan editera.
 
Sjuder ska det nog vara iallafall. Ångan kyls och återgår till vätskeform och inga bubblor lämnar pannan. Kavitation och elende som bör undvikas.
Jag ska väga ved, kolla temp och ta tid. Möjligt att jag ligger på maxeffekt redan:(.
 
Så.
600 liter vatten (ack+panna) från 38 till 53 grader på en timme ger 18 kWh plus förluster.
(Räknat på att 500 liter, ΔT=50 grader ger ca 30kWh)
På pannan står:
Fast bränsle 11-23 kW.
Olja 17-40 kW.

Om jag räknar på 75 % verkningsgrad så får jag (100/75)*18 kW = 24 kW panneffekt.
Borde ju funka.
Det handlar nog om för hög temperatur lokalt.
Det verkar trögt att ändra intensitet på sjudningen, så jag ska koncentrera mig på att isolera stenar från pannplåt i brännkammaren ett tag.
Jaha, jag glömde skicka.
Ny rapport: Stenisolering gav inget. Nästa värmetröga detalj är ju rosteret. Glödande rött. Ville höja det lite för att komma ifrån pannväggen då pannan är avsmalnande nedåt.
Rostret gick inte att rubba...växer det så mycket när det blir varmt!?:eek:
Dåså. Glödgat gjutjärn hårt tryckt mot pannväggen låter som boven i dramat.
Skulle inte våga sätta 25 öre på det ändå.:(


Nu är det 100 grader överallt, huset är varmt, och i pannan en rejäl glödbädd; bäst jag tar ett bad.
 
kulle
Kalle Johanson skrev:
Nu är det 100 grader överallt, huset är varmt, och i pannan en rejäl glödbädd; bäst jag tar ett bad.
(y)
 
Det sjuder nog i konvektorerna faktiskt! När jag kör överförbränning byter sjudningen plats. Man hör att det byter plats men det är omöjligt att avgöra varifrån något av ljuden kommer. Maxeffekten är nog nådd! Brinntiden är numera bekväm så jag är nöjd. Ombyggnaden har lett till att gengasen har fri och uppvärmd väg till brännkammaren. Även om veden hänger sig och det brinner tunnlar i vedlagret hålls lågan i brännkammaren igång. Nåja, jag har bara eldat en gång i senaste versionen, optimerad för att dammsuga aska, så jag får väl se. Effektiviteten har nog minskat något, man ser att det ryker lite nu. Men grannarna med varsin Egor 115 kommer fortsätta att tro att jag kör på elpatronen ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.