Tack för snabba svar :) Jag sprang ut nu och medans klipparen var på väg hem för laddning ändrade jag trianglar fram och tillbaka. Min slutsats är att man bör vara hyfsat exakt när det gäller längderna 2m för och 1,5m efter och dessa ska dessutom ligga i rak linje, som det står i manualen. Jag hade slarvat lite med längderna och att dessa inte var helt raka. Efter justeringarna så funkar det mycket bättre.

Jag har därimot inte provat kurvbana, trianglarna räcker för mig.
 
Hej,
Jag har ytterliggare en fundering. Tänk att jag schedulerat klippning må-sö 10-12 och 15-17, sedan får jag för mig att låta den jobba ett extra pass 20-21 (speciellt som det var en fin kväll i. Hur sätter man igång detta på ett enkelt sätt?
 
Då måste du ändra arbetstiderna manuellt eller så får du välja klippläge "avstängt områder" och väljer att låta den klippa i låt säga 60 minuter och sedan flytta den manuellt till laddningsstationen när den är färdigklippt. Dubbelkolla så att maskinen återgår till automatisk klippning igen när du är färdig..
 
20120831_200312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min klippare beteer sig konstigt nu. Startar kniven, kör på tills den kommer till mot "tråden". Stänger sedan av kniven, kör vidare en meter, stannar... funderar... slår på kniven igen, kör emot "tråden" igen, stannar... Och så vidare, känns som en bugg.. har funkat kalas nu i 3 veckor men nu är den galen. :) Någon som har en ide vad det kan vara??
 
Det är ingen 520 du har va? 525? Har haft en kundmaskin som gjorde likadant. Missminner jag mig inte helt så har det med säkerhetshandtaget att göra. Kan dubbelkolla nästa vecka.

Har för mig att efter att vi stängde av funktionen säkerhetshandtag så fungerade den normalt igen.
När jag sedan fick tillgång till att uppdatera programvaran och uppdaterade hans maskin så har jag inte hört mer från honom...
 
Det står inget vettigt på displayen när den stänger av då? Eller är det det bilden visar?
 
Jag funderade oxå på om det var säkerhetshantaget, så jag gjorde rent det noga.
Jag vet ej hur det var förrut, håller jag upp min 525 med handtaget så forsätter den att gå i luften, tror inte den gjorde så förrut??? Men kniven stannar om jag håller upp hjulen, men hjulen fortsätter att "snurra på" nu.
Stänger jag var den så står det inget särskilt, men detta syns i displayen när den far iväg, har inte sett detta innan. Siffrorna ökar medans den åker... hmmm undrar vad det är.. känns som en programmerare "tracar" utskrift i dislpayen när något fel inträffar... Programmerare som man själv är av inbyggda system :)
Vore jättesnällt om du kunde kolla detta. Skall se hur den fungerar i morgon, tryckte på laddningsknappen, skickade hem "Evert" för natten.
 
De siffrorna i displayen visar hastigheten på vänster hjulmotor, kniven, höger hjulmotor.

Ska försöka komma ihåg att dubbelkolla på måndag när jag är på jobbet igen, men har absolut för mig att det är handtaget..
 
Efter en natts vila så fungerar "Evert" igen.
Nu klipper han som vanligt, gårdagens dumheter är borta :)
 
Hej!

Jag har kört min 520 en månad nu och får inte riktigt till det med zonerna. Jag vill dela in i två sekundärområden (och huvudområde) då jag har en suterrängtomt där övre gräsmattan har en gräsmattegång som är krokig 1,5*10 m för att komma till den nedre gräsmattan.
Det jag behöver hjälp med är att förstå hur jag skall få den att stanna inom zonen enligt den % siffra jag anger.
Först hade jag en passage ut från övre gräsmattan ner i gången på 1,5 m. För att skapa denna avgränsning valde jag att lägga tråden 25 cm i ett U (som för återkallande till tråden men 25 cm istället för 5 cm). Men den åkte hela tiden in i gången och kom aldrig tillbaka. Detta gjorde jag först med 60% tid på övre (motsols) och 40% på nedre (medsols). Då blev jag lite sur på Stig och satte att den alltid skulle börja uppe. Men ändå så åkte den ned och hittade inte tillbaka.

Okej tänkte jag och försökte smala av passagen till 70 cm. Då håller den sig där uppe i alla fall. Har då försökt att laborera med olika olika % på övre och nedre. Men så fort jag inte har 100% på övre (motsols) så börjar den på nedre gräsmattan. Jag förstår inte hur jag skall få den att byta så att den faktiskt kör i enlighet med % som jag skriver. Jag har försökt med 50% övre (motsols)/50 % nedre men det funkar inte heller. Är det så att jag har för dålig signal i kabeln så att den väljer enklaste vägen (medsols ned till nedre gräsmattan). Har lagt sändaren och adaptern inne i huset bakom 25 cm lecablocksvägg.

Kan man få den att förstå att arbetspass 1 skall den börja i zon 1 och arbetspass 2 skall den börja i zon 2?

Jag förstår inte hur den skall veta när den skall byta zon och vad som triggar den och om den verkligen försöker att hitta dit. Det borde ju vara ganska enkelt för maskinen att veta hur stort motstånd det är i tråden ett visst antal meter från laddaren medsols och motsols så att man kan definiera zonerna bättre. Maskinen har ju någon slags intelligens vilket jag märkte när jag glömt sätta i kontakten i väggen och skulle köra igång den mitt på gräset. Då snurrade den ett varv och sade ”ingen signal”. Det måste ju betyda att den har möjlighet att känna av tråden långt ifrån.

Jag gör ett nytt försök denna veckan med att smala av avgränsningen som tidigare var 25 cm så att den fungerar som ”återkallande till tråden” och kör rätt igenom. Detta blir i princip 1 zon som jag tvingar den till att börja i. Men jag tvivlar på att det kommer att funka.

Något som slår mig när jag läser manualen igen är kommentaren för sekundärområde 2 ”Inställningen förutser samma konfigurationsparametrar som för sekundärområde 1”. Jag har i ovan försök valt moturs för område 1 och medurs för område 2 för att det skulle bli VÄLDIGT lång väg för att gå samma håll för båda. Är det det här som jag skall laborera med?

Ovan frågor är det jag behöver hjälp med i första hand. Men jag tycker även att Stig beter sig konstigt när den vänder vid gränstråd i nedförslut eller får vända flera gånger vid gränstråd. Då varvar den upp och det låter jättemycket. Detta slutar några sekunder senare eftersom det inte var tjockare gräs där. Läste om någon som lyckats stänga av ljudet. Men den funktionen hittar jag inte på min maskin. Den är byggd 2012 typ 9L2BL artnr 26-8124-11. Finns det möjlighet att uppgradera min maskin så att man kan stänga av uppvarvningen. Min granne klagar på ljudnivån (tyvärr även när den går på låga varv). Hade beställt Indegon men tröttnade på att vänta. Kanske skulle varit ett bättre val med tanke på den biten. Men tror att den faktiskt skulle få problem med min tomt.

Jag vill även passa på att ge lite kommentarer om hur den fungerar och hur installationen gick. Jag fick låna en fräsmaskin så det gick väldigt fort att lägga (1 h). Men den var lite svår att manövrera och man kom lite snett ibland. Jag har säkert grävt om 30% av kabeln igen. Delvis för att jag inte valde installation för kurvbana först. Men jag har behövt justera på många ställen trots att jag hållt mig till angivna avstånd. Största missen var på två ställen där jag har en kantsten som avslutning och en rabatt på andra sidan och en liten mur med stup nedanför. Jag lade tråden så att den skulle gå ovanpå kantstenen vilket den också gjort nästan hela tiden. Men upptäckte att den fastnade nedanför kantstenet och kunde inte backa tillbaka. Då stannade den och sade omstart och körde vidare framåt. Körde rätt igenom rabatten och det blev inte snyggt. Detta ser jag som en bugg. Den borde givetvis ha stannat då den var utanför gräns. Jag skulle nog ha varit noggrannare vid installationen. Framförallt mot grannen som jag delar gräsmatta med. Där borde jag spänt en tråd innan jag fräste ner tråden så jag hade lagt gränstråden rakt. Den drog jag om samtidigt som jag rev upp tråden som jag lagt i en ring runt träden. Jag hade en stenring runt träden som jag ville hålla mig utanför. Men det var svårt att hamna exakt med hjulen så att de inte kom in i ringen och samtidigt klippt gräs.

En annan observation är att man behöver ha en etablerad gräsmatta framförallt där det lutar. Så fort den vänder eller startar i uppförsbacke så river den upp marken och blir stående och slirar. Jag var inte helt observant i specen och såg inte att den inte klarar 35% i gränstråd och lutning. Men det gör den nu med vältskydd och spikhjul. Dock låter hjulen näe de går på hårt underlag. Tror inte AM klarar det vilket var den jag tittade på först innan Indegon och sedan Stiga som lämnade 20% rabatt på Järnia.

Jag är glad att jag köpte en maskin som klarar 1900 kvm. Min tomt är bara 650 och lite krånglig. Men jag vill bara att den kör när jag är på jobbet. Så nu går den 8.40-12 och 14.30-17. Den klarar av det trots att den inte hinner ladda 4 h. Osäker på om det sliter på maskinen men det skall väl inte skada lithium/jon batterier vad jag förstår. Stig går varje vardag och vilar på helgen. När den kör igång på måndagen hinner den inte riktigt med att ta alla ställen. Den får kämpa både tisdag och onsdag innan den är ”klar”. Men då har jag bara haft den fullt fungerande utan att den fastnat under en vecka. Dock har det regnat en hel del .

Jag har fått ett par felmeddelanden som jag inte hittat i manualen. Bland annat Blockerad. Stod bara still och pep vid gränstråden på ett ”enkelt ställe”.

Något som jag funderar på är som det ska är belysningen på displayen. Den blinkar hela tiden. Oerhört svårt att se vad det står. Skall det vara så?
Oj vad långt det blev. Och vad många frågor. Ber om ursäkt för det. Men om du läst hit så har du säkert lite fina svar att ge eller så har du själv funderingar kring installationen som jag hoppas att jag svarat på.
 
Angående zonerna så finns det nog ingen inbyggd logik som gör att den stannar kvar i zonen när den väl har tagit sig dit. Vill man att den ska stanna kvar så får man nog se till att minimera risken att den hittar in/ut av misstag genom diverse trix.

Att köra en zon medsols och den andra motsols ska inte vara några problem. Det funkar för mig. Att bestämma vilken ordning den ska köra, typ zon 1 på morgonen verkar tyvärr omöjligt.

Den kan verka envis med vilken zon den ska köra om den blir avbruten tex pga av regn. Då kan den få för sig att köra samma zon igen. Vette tusan hur den resonerar där.

Displayen blinkar på vår också, varför?

Har för mig att det ska gå att stänga av den varvar upp klingan i någon servicemeny. Men är lite osäker där...
 
Hej!

Lyckades hitta service manual för Ambrogio L300 (samma menyer då det är en Zuccheti som Stiga). Där finns ju massor av spännande saker man kan titta på. Stängde av uppvarvningen av bladet och att den inte behöver klippa när den går tillbaka för laddning.
Man kan tydligen ställa in hastigheten på klipparen antar jag. Skall se om det gör någon skillnad.
http://www.lawnbotts.com/pdf/LawnBott_installation_course.pdf

För att komma åt servicemenyn så skall man i pausläge trycka "charge" därefter + sedan -
Dock så skall man nog vara fäldigt försiktig med att ändra väsentliga saker samt nollställa statistiken.
Fick även en förklaring på hur den prioriterar zonerna.

P=Primary A=Secondary

50% 5 Times every 10 Cycles PAPAPAPAPA

40% 4 Times every 10 Cycles PAPAPPAPAP

30% 3 Times every 10 Cycles PPAPPAPPPA

20% 2 Times every 10 Cycles PPPPAPPPPA

With percentage superior to 50%, we can manage gardens where the

secondary area is bigger than the primary. For example:

80% 8 Times every 10 Cycles AAAAPAAAAP
 
Redigerat:
Gimbal skrev:
Angående zonerna så finns det nog ingen inbyggd logik som gör att den stannar kvar i zonen när den väl har tagit sig dit. Vill man att den ska stanna kvar så får man nog se till att minimera risken att den hittar in/ut av misstag genom diverse trix.

Att köra en zon medsols och den andra motsols ska inte vara några problem. Det funkar för mig. Att bestämma vilken ordning den ska köra, typ zon 1 på morgonen verkar tyvärr omöjligt.

Den kan verka envis med vilken zon den ska köra om den blir avbruten tex pga av regn. Då kan den få för sig att köra samma zon igen. Vette tusan hur den resonerar där.

Displayen blinkar på vår också, varför?

Har för mig att det ska gå att stänga av den varvar upp klingan i någon servicemeny. Men är lite osäker där...
Tack. Testade att köra båda motsols. Blev 100 m på den längsta sträckan. Men än så länge funkade det. Men det kan ju lika gärna vara att den hade tur den dagen.
 
Hej!
Vad ingår i ett anti vält kit?
Jag har en 525s och har problem med fastkörning.
M.v,h: Henrik
 
Anti vält kilt innebär två stödhjul i bakkant på maskinen. Likt "wheelie bars" på en dragracing bil. Jag har det själv på min pga stora lutningar.

Sedan finns det kuggdrev i metall att skruva fast på hjulen för bättre fäste. Det är nog de du ska satsa på isf. Har även dessa på min maskin. Gör god nytta i mina slänter ivf..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.