Hej!

Håller på att bygga nytt hus med Eksjöhus men har beslutsångest över vitvarorna!
Dom kör med husqvarna vitvaror.
Först ville vi ha kyl och frys så vi fick inbyggd ismaskin.
Då varnade våran hussäljare att husqvarna har dålig kvalitet på sina ismaskins-kylskåp.
Började då googla runt lite och fråga och det verkar som många har haft problem med sina husqvarna grejjer!

Först och främst, är det ungefär samma kvalitet på Husqvarna, electrolux och AEG?
Och hur är kvaliteten och hållbarheten egentligen?`både på ismaskins-skåp och vanliga?
FInns det några andra alternativ till husqvarna om man nu vill ha ismaskin?

Var lite inne på Siemens först då jag tror på tyska vitvaror men verkar inte som dom har ismaskinsskåp iallafall.... om det nu är så viktigt... självklart en prisfråga med!

Blev många frågor för en som har många funderingar!

Hoppas någon har nån erfarenhet att dela med sig av eller tips på andra skåp!

Är ute efter fullsize skåp iallafall!
 
Hej,

Om du vill ha en kvalitetsprodukt, fristående "full size" och med ismaskin - Liebherr SBSes 8283 PremiumPlus.

Välj inte H-qvarna! Jag hade deras Diamant och Smaragd (eller vad de nu heter) med kolsyrat vatten och is tidigare. Ingen höjdare! Fungerade rätt kackigt och isen tog på nåt sätt åt sig smak / lukt av systemet. Hua....

Lycka till!
 
Gällande tvättmaskin och torktumlare så rekommenderar jag 7-8kilos maskiner (främst om ni är/ska bli småbarnsföräldrar). Om ni ska tumla mycket så rekommenderar jag kondenstumlare av värmepumpstyp. Vi köpte för ett tag sedan nya maskiner och det blev 8kilos från Miele.
 
För det första tror jag det är fel att prata om kvalitet kontra ett visst varumärke. (Undantaget några få riktigt billiga lågbudgetmärken). De flesta märken har dyra resp billiga varor där kvalitén delvis följer med priset, men oftast anser jag att moderna vitvaror generellt har kortare hållbarhet jämfört med äldre. Ofta hör man om fel som uppstår efter två till tre år Oavsett märke. När du på forum hittar att ett vist märke har många som klagar på det så tror jag att det oftast beror på att det är ett stort märke som sålt många produkter, procentuellt tror jag de flesta märken har lika många nöjda som missnöjda kunder. Men de nöjda skriver inte om det. Därav att ett stort märke till synes har många missnöjda kunder. Eftersom jag generellt misstror kvalitén på vitvaror letar jag i första hand efter varor med lång garantitid. Det är även viktigt att se på funktionen, är det lätt att stuva i kylskåpet eller är tex dörrfacken för trånga? Hur får tallrikarna plats i diskmaskinen eller faller sakerna igenom pga gles botten i diskkorgarna osv. Här brukar dyrare maskiner ofta men inte alltid vara mer lättstuvade.

Sen vågar inte jag ha ett kylskåp med vatten/ismaskin pga rädsla för vattenskador. Jag tycker deras hantering av vattensäkerhet ser mycket tveksam ut jämfört med en normal fast installation.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jag köpte Siemens grejor vid min köksrenovering och är supernöjd med allt förutom fläkten som är bullrig och obekväm med utdraget.
I mitt fjällhus har jag en Elektrolux silent, överlägsen!!
 
Okej då blir det inte med ismaskin där iallafall..
om man väljer utan is då är Husqvarna att rekommendera?
Kollade liebherr och priset var lite för saftigt för min smak då det verka landa en bit över 50.000:-

Tror Husqvarna har 5års garanti det måste väl ändå ses ganska bra?
 
Jag har för andra gången köpt Electrolux frysskåp (fullstorlek) med ismaskin. Det är en rätt enkel apparat som "bara" ger en storlek på bitarna, men som i gengäld tar väldigt liten plats. Att köpa ismaskin var lite av en chansning - man vet ju inte hur mycket man kommer använda en del av köksprylarna som inhandlas. Men vi använder flera gånger varje dag och var så nöjda att det blev en likadan i nya huset.

Valde bort bubbelvattensystemet i kylskåpet (som tar väldigt stor plats) och prioriterade mer volym istället.
 
emmanicke skrev:
Jag har för andra gången köpt Electrolux frysskåp (fullstorlek) med ismaskin. Det är en rätt enkel apparat som "bara" ger en storlek på bitarna, men som i gengäld tar väldigt liten plats. Att köpa ismaskin var lite av en chansning - man vet ju inte hur mycket man kommer använda en del av köksprylarna som inhandlas. Men vi använder flera gånger varje dag och var så nöjda att det blev en likadan i nya huset.

Valde bort bubbelvattensystemet i kylskåpet (som tar väldigt stor plats) och prioriterade mer volym istället.
Trevligt att höra när det funkar väl:) har dom bra garantier ifall nått skulle hända?
kan det vara så att man just måste använda isen ofta för att den inte ska ta åt sig smak eller bli ohygienisk?
 
Jag måste säga att jag blir förvånad att det 2012 fortfarande finns folk som seriöst tittar på vitvaror och samtidigt avstår ismaskin och induktionshäll.
 
  • Gilla
tidanrolf och 4 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag måste säga att jag blir förvånad att det 2012 fortfarande finns folk som seriöst tittar på vitvaror och samtidigt avstår ismaskin och induktionshäll.
Håller med ang induktionshäll, men ismaskinen väljer jag lätt bort dels pga att den stjäl för mycket utrymme men även för att jag anstränger mig för att förebygga vattenskador. Och jag anser att risken för en skada är alldeles för stor vägd mot den vinning som en ismaskin ger. Men alla har olika åsikter och värdesätter man en ismaskin högt så kan jag förstå tjusningen med den. Själv klarar jag mig med påsar för is.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag måste säga att jag blir förvånad att det 2012 fortfarande finns folk som seriöst tittar på vitvaror och samtidigt avstår ismaskin och induktionshäll.
Ja ang. Induktionshäll håller jag med dig men ismaskin är ju svårare.. Finns inte så många ismaskinsskåp som är fullsizare tyvärr..
har för tillfället en ett år gammal samsung med manuell ismaskin på insidan och det måste ja säga är väldigt smidigt iallafall :)
 
Har precis listat upp våra vitvaror i byggbloggen: http://nummeriv.blogspot.se/

Vi bygger med Trivselhus och då är det Siemens som gäller i grundutförande. Vi har "uppgraderat" ugn till en med pyrolys samt diskmaskin till en helintegrerad.

Personligen har jag aldrig saknat en ismaskin...
 
Idag har jag varit runt och pratat med diverse säljare!
Alla är överens om att Husqvarna och Electrolux med ismaskiner är precis samma sak förutom lite design grejer...


Ena säger att ismaskin är superbra medans den andra känns mer ärlig och säger att ismaskiner har varit lite bekymmer med till och från men han skulle ändå inte rädas från att köpa en om man ville ha det...
5års garanti är det med och det ses ju som ganska bra iallafall...
men bortsett från ismaskinen var det klockrena maskiner :)
 
Och jag kommer aldrig köpa ett nytt skåp utan vatten/kolsyrat vatten. Underbart gott. Det som är litet minus är att det tar lite plats i skåpet. Men det går ju inte att trolla.
Jag har E-lux frys m is och kyl m vatten.
 
Ja det är ju lite synd!
Ja vattenskåpet ska man ju ha ifall man skaffar isskåp:))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.