Hej
I torsdags köpt jag en v70 03a. På fredagsmorgonen när jag startade den så kom ett stort mörkgrått moln av avgasrök och motorlampan tändes. Och under helgen när man körde så varje gång man stannade vid ett trafikljus så kunde varvtalet stanna på allt mellan 600-1100 rpm för att sakta gå till 800. När man startar motorn och den är kall så rusar motorn direkt upp till ca 1700 rpm. Och stannar där i 10-20 sec. Sedan sjunker varvtalet under flera sec till ca 900 rpm. För att efter flera min sjunka till 800 rpm. I måndag så lämnades bilen till verkstan och där konstaterade man att MAP-sensorn var trasig.
Hämtade den i eftermidags och när jag startade den så var det samma visa att motorn rusade upp till 1700 rpm stanade där i 15 sec sjönk sakta till 900. Men det där med att motorn stannar på olika varvtal när man stannar till vid trafik ljus tex verkar vara borta.
Skall motorn bete sig så vid kalstarter.

Pär
 
Du ska ha en förhöjd tomgång vid kall bil (kallstart) vad jag kan förstå..
Flickans volvo 850 gör likadant när den är kall , det är för att snabbvärma katalysatorn så att den renar fortare.
Däremot vet jag inte vilket varvtal den ska öka till.
Mvh Micro
 
Iaf på 850 så sitter det en tomgångsventil. Om den börjar kärva så får tomgången ett eget liv!

Tog lös och rengjorde min så nu går den som en klocka.

Mvh
 
Luftmassemätare eller tomgångsmotor som sagt. Den första har du ju redan bytt. Tjuvluft runt insuget och krånglande vevhusventilationer är andra saker som kan få motorn att bete sig lustigt.

Moderna bilar kan ha helt bisarra felorsaker eftersom olika delar i elsystemet påverkar varandra. Jag har dock noterat att nästan alla fel man får på en bil är "typfel": förmodligen har 1000 andra haft samma fel på samma bilmodell och en tydlig åtgärdsbeskrivning finns på nätet. Brukar vara bäst beskrivet på amerikanska forum. Det finns alltid någon som upptäckt att felet du beskriver beror på glappkontakt i huxfluxkapiluxen i bakluckan. Alltså, googla efter felet och din bilmodell.
 
Ja, det ska vara så på V70. Tomgången är så hög en stund vid kallstart. Tomgångsventil som någon annan skrev om finns inte på den modellen, du har ett elektroniskt gasspjäll som styr det där.
/Mattias
 
Ja bilmekanikern sa att det är normalt. Men jag har en kompis som har en likadan bil också en 03a men den beter sig inte alls så vid kalstart. Den går upp lite men stannar inte där så länge kanske någon sekund eller så. Jag googlade i måndags vad MAP kan ställa till med.
Men frågan är om den skall bete sig så vid kallstarter

Skall självklart googla lite under dagen men efter som jag brukar hänga här så började jag här.

Pär
 
Redigerat:
En till sak kom jag på och det är varning signalen för bilbältet låter inte alltid men lampan fungerar. Och tisdags kväll körde jag över ett litet gupp och då tändes lampan för helljust. Jag hade helljuset på men har inte reflekterat över att lampan inte har lyst. Kan det vara som så att det är ett konstigt general el fel eller är båda sakerna enkla åtgärder.

Pär
 
Ja så är det man skall alltid söka info innan man ställer frågan. Den skall ha hög tomgång när man startar bilen och det är för att katalysatorn sitter väldigt nära grenröret tror jag det var. Och för att den snabbare skall bli varm så gör motorn så.

Men el problemet?
 
Dina elfel är inte följdfel av motorfelet , men jag skulle nog kolla lite jordanslutningar i bilen . Kolla dom närmast instrumentpanelen tex.
Gå även in på volvo forumet som finns och läs lite , så kanske du hittar dom med samma fel och hur dom har åtgärdat dom. ;)
Mvh Micro
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vad sitter det för motor i din v70?
 
Vet inte om man får göra reklam för andra forum, men när det gäller Volvo så skulle jag tipsa dig om att vända dig till folket på jagrullar.se om du inte får ordning på det.
 
Så då är felet lokaliserat. Efter lite googlande så hittade jag på jagrullar.se. Bakom mätartavlan sitter ett kretskort och det är några kallödningar på två kretsar som tydligen brukar spöka på år 03-04. Och det är tydligen en simpel operation. Det jobbigaste är tydligen att ta bort guckan som sitter på kretskortet. Det finns en firma som specialiserat sig på sådana fel men det kostar typ 2-3 tusen.

Tack alla för tipsen

Ja du Mathias 5 cylindrar 140 någonting hästar och den går på bensin så mycket vet jag.

Pär
 
Det är galet vad bra det är med googel.

Mekaniker som fixade map-sensorn hade ingen aning om vad det kunde varar för fel. Vips några minuters sökande så kunde man tala om för honom hur man skall göra :D

Pär
 
pär h skrev:
Så då är felet lokaliserat. Efter lite googlande så hittade jag på jagrullar.se. Bakom mätartavlan sitter ett kretskort och det är några kallödningar på två kretsar som tydligen brukar spöka på år 03-04. Och det är tydligen en simpel operation. Det jobbigaste är tydligen att ta bort guckan som sitter på kretskortet.
Pär
Lånar tråden
tack för infon, ska kolla kallödningar, har problem med bältespåminnelselampan (i instrumentpanelen) inte alltid funkar den fladdrar å dimrar sig ibland, ibland är den helt släkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.