Hej alla!
Jag slänger ut en fråga här:
Vi bor sedan drygt 2 år i ett trähus från 2003 där vi är andra ägarna. Efterhand har vi märkt att det bildas sprickor i innertaket på ett område, se bifogad bild. Det verkar alltså spricka mellan skivorna i innertaket. Jag antar att man får acceptera att det rör sig i ett trähus? Jag har inte kommit för mig att fråga förra ägarna om de haft samma sprickor och sen spacklat och målat innan de sålde. Vi har bytt fasad, till en tvåstegs putsfasad med luftspalt men jag har svårt att tro att det skulle inverka. Det kan knaka och låta en del i huset i samband med temperaturväxlingar. Borde vi oroa oss och låta ngn kolla upp det eller är det bara att spackla och måla?
Tack på förhand!

IMG_1694.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spackla och måla torde knappast vara ngn permanent lösning, sprickorna kommer tillbaka. Det kunde ju vara intressant att fråga tidigare ägare om ev spackling. En sån konstruktion är ju eg. omöjlig att
få sprickfri i ett trähus.
 
Skruva väck en takdosa och se ifall det är ett eller två lager gips.
Ser ut att vara ett lager och då spelar det nästan ingen roll vad ni gör för det kommer spricka iaf, är det två lager och du får sådana sprickor är det värre. Då är det fel överlapp, fel skruvat eller något som rör på sig för mycket.
/Torpalainen
 
senfunkis - alla innertak består väl av ihopfogade plattor så vitt jag vet?
Torpalainen - där är ett lager gips
 
Tapetsera taket med takväv och måla.
 
alex86 skrev:
Tapetsera taket med takväv och måla.
Been there, done that. Skruvade extra i alla skivorna, nya pappersskarvremsor, bästa spacklet, rejält limgenomfuktad Microlitväv och tre lager Scotte på det. Likförbannat spricker det, fast nu mer i Microlitskarvarna... :mad:

Såvida man inte vill bygga om alltihop med ny glespanel o s v så tror jag bara att det är Huntonit- eller Moelven-plattor som gäller.
 
Det sitter som det står i ett tidigare ofta skivor i tak, MEN i de flesta fall använder man sig ju av skivor med ngn form av spont vid montering på regelverk i trähus. Då kan skivorna röra sig utan att spräcka skarvarna som blir fallet om skivor sätts kant-i-kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.