Hej!

Jag har valt att bygga hus via Totalentreprenad.
I början på maj bestämde vi vilka tillval som vi ville ha bla Svedbergs Indigo Lagun 140 och skrev under alla avtal.

Nu idag meddelar de att de inte kan få fram detta och att det är upp till oss att nu hitta något annat som fungerar.
Vi kan inte få vår Indigo Lagun innan slutet på Januari/Februari nästa och år och kan då inte ha någon slutbesiktning innan detta, vad innebär egentligen detta?

Inflytt är beräknad i slutet på November så det känns ganska så surt.
Kan de verkligen göra så här och ändå lassa över allt ansvar på mig?
Känner mig så irriterad.
 
Tjaa, om möblerna verkligen inte går att få fram från fabriken så är det ju i praktiken inte så mycket att göra. Hustillverkaren kan ju inte "pirat tillverka" själva.

Den första frågan är ju då om det verkligen är sååå lång lev. tid från Svedbergs? Är det en serie som är ny, och kanske ännu inte i riktig produktion?

En misstanke man får är ju att det kanske "bara" är något strul mellan hustillverkaren och Svedbergs, så att de inte kan får fram dem till önskat pris. Kan ju vara värt att kolla om de går att få fram för någon annan?

Om huset inte är slutbesiktigat så får du heller inget slutbevis, och nu med nya PBL så får man inte flytta in om inte huset formellt är färdigt (typ 22000 i böter, som upprepas tills man flyttar ut igen).

Det kan ju också vara värt att diskutera om man kan få till en slutbes. med anmärkning om möblerna. Och så får ni leva utan möblerna några månader. Dock risk för er. Möbelmonteringen kan bli en långdragen surdeg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.