V
Jo det var en tanke som sagt, även om PST aldrig har hört talas om fukt problem på vindar :)
Om man har gynnsamma förhållande så kan man kanske få ett antal timmars sol på vintern! Eftersom luften även är relativt torr på vintern så kanske man kan påverka klimatet på vinden i och med att man ändå sänker funtigheten och höjer temperaturen ett antal timmar per dygn!
Hade vart kul att prova!
Såg ett projekt där någon gjort en solvärmare av ölburkar som dom hävdar är mycket effektivare än de som finns att köpa, hänger tydligen ihop med att ölburkarna är runda vilket skapar mer solupptagningsyta.
Får se om jag får motivation att göra ett experiment :)
 
Hmm...intressant....detta borde ju funka på vilken torpargrund som helst....om den är tät och med cirkulation via en solvärmare....
Finns det ingen som har byggt en anläggning som kan visa och berätta lite?
 
Först och främst gäller det att se till att du har tillräckligt ventilation, vilket du oftast inte har om du har ett vattenburet värmesystem designad med olja/ved panna i källaren, men inte längre eldar i den. jag eldar inte olja längre, och luftfuktigheten steg med xx antal procent, så jag har installerat en frånluft badrumsfläkt som inte gör något annat än blåsar luft ur källaren, drar 14w i timmen, och går konstant ( kostnad 122 kw per år ) blåser ur 99 kubik meter luft i timmen. mycket billigare än en avfuktare, och allt lukter så mycket bättre i källaren nu :)
 
janwide
kiixx skrev:
Först och främst gäller det att se till att du har tillräckligt ventilation, vilket du oftast inte har om du har ett vattenburet värmesystem designad med olja/ved panna i källaren, men inte längre eldar i den. jag eldar inte olja längre, och luftfuktigheten steg med xx antal procent, så jag har installerat en frånluft badrumsfläkt som inte gör något annat än blåsar luft ur källaren, drar 14w i timmen, och går konstant ( kostnad 122 kw per år ) blåser ur 99 kubik meter luft i timmen. mycket billigare än en avfuktare, och allt lukter så mycket bättre i källaren nu :)
Kanske funkar för kiixx men inget råd jag skulle köpa rakt av. Förutsättningarna är olika för olika källare och även vid olika tidpunkter på året. Sök runt på forat och på nätet så hittar du mycket bra info men mer ventilation är inte alltid lösningen på fuktproblem.
 
janwide skrev:
Kanske funkar för kiixx men inget råd jag skulle köpa rakt av. Förutsättningarna är olika för olika källare och även vid olika tidpunkter på året. Sök runt på forat och på nätet så hittar du mycket bra info men mer ventilation är inte alltid lösningen på fuktproblem.
Nu vet jag inte vilka förutsättningar du pratar om, men faktum kvarstår, se först till att alltid ha tillräcklig ventilation, annars står luften stilla, och blir gammal och börjar lukta dåligt.

Därefter kan man påbörja eventuella andra problem så som uppvärmning med mera, fråga vilken vettig ventilationstekniker. Och han kommer säga, kontrollera att du har tillräckligt med ventilation först
 
janwide
Jag är ingen expert på detta men har läst en hel del. Vill inte kritisera dig utan mer belysa problemets komplexitet. En bra artikel om detta finns här http://www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/Sa-slipper-du-fukt-och-lukt-i-krypgrunden-42168. Ventilation kan vara en lösning men inte alltid. Med 99 kubik luftomsättning i timmen försvinner givetvis lukten eftersom man hela tiden får ny uteluft i grunden. Antar att du har kollat att du inte har något mögel men att det inte luktar längre är ingen garanti för detta.
 
jadå det är kollat, nu har jag ett hus från början på 1920 talet, och med källare inte krypgrund, men dom gamla huset bygdes med olja/ved panna oftast, och ingen värme i källaren i övrigt, så när vi moderna människor börjar använda källaren till mer och mer, och samtidigt slutar elda i pannan kanske, så är det mycket normalt att man får problem med ventilationen i stora delar av huset, framför allt källaren, jag sa alldrig det var lösningen, men framhävde att man måste börja med att tillgodose ventilationen, således att den är inte är boven i dramat, och då trådskaparen inte skriver hur dennes ventilation av källaren ser ut idag, så rekommenderar jag att börja där. sen är artiklen du länkar till bra att ha att tillgå, även den är inne på samma spår.
 
Jag har inga forskningsresultat i ryggen, jag tror mig ha förstått skillnaden mellan relativ och absolut luftfuktighet men är inte hundra säker, jag har inte använt mig av luftsolvärmare själv än men däremot tror jag att jag har fattat principen bakom den. Jag försöker förklara "problemet" på min egen nivå och hoppas att det klarnar något för andra vanliga dödliga. Om jag förstått principen helt fel så får någon mer kunning gärna förklara för mig vad och hur jag fattat fel.

Tanken med soluppvärmd luft var från början att använda den för att hålla vintertomma och kalla sommarstugor friska. Det hela går ut på att kall luft dras in i en någorlunda sluten låda och värms upp där. Den kalla luften innehåller lite fukt och blir ju inte mer fuktig när den värms upp eftersom det helt enkelt inte finns någon fukt att ta upp i den slutna konstruktionen.
När den varma och torra luften sen kommer in i det fuktiga utrymmet (där det är fuktigare än ute eftersom det är varmare inne än ute) vill den dra åt sig fukten som finns inomhus från inneluften som är kallare och fuktigare än den uppvärmda uteluften. Eftersom man pytsar in luft måste luft komma ut någonstans. När den nu något varmare inneluften åker ut genom ventiler och andra hål så tar den med sig fukten ut och så har man sänkt luftfuktigheten inne. Man kan också se det som att den uppvärmda torra uteluften puttar ut och ersätter den kallare och fuktigare inneluften. Förmodligen är det en kombination. Hursomhelst så funkar det.
Eftersom den här metoden bygger på att man börjar med uteluft som är kallare än inneluften så säger det sig självt att det bara funkar när det är kallare ute än inne, mao funkar det inte speciellt bra på sommaren, oavsett vilken typ av utrymme som skall avfuktas.

För att anknyta till första inlägget så visst stämmer uttrycket "varm och torr luft", grejen är att man värmer upp kall torr luft utan att låta den dra åt sig någon fukt, det gör den när den kommer in och hittar fukt att dra åt sig.

Vintertid borde det funka lika bra att göra detta i en källare som i en sommarstuga eller?

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Att detta skall vara så svårt..

Tänk er ett utrymme, sommarstuga eller krypgrund, där temperaturen är femton grader. Tänk er vidare att luftfuktigheten där är 70%. Då börjar möglet växa oroväckande.
Enligt http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mättnadsånghalt.png kan femtongradig luft innehålla ca 13g vattenånga / m3. 70% av det blir ca 9 gram / m3.

Tänk er nu att man sätter en solfångare som suger luft innifrån, värmer upp den och sprutar in den igen. Ingen fukt tillförs under uppvärmningen. Tänk er att detta innebär att man höjer temperaturen i utrymmet till 20 grader. 20 gradig luft kan enligt samma diagram innehålla ca 17 g vattenånga /m3 luft. Men, vi har bara 9 gram.
9/20 = 45% relativ fuktighet.

Alltså har man sänkt luftfuktigheten från otäcka 70%, till ofarliga 45%
I värsta fall lyckas man inte höja temperaturen en enda grad, man fläktar bara runt luften. Då har man åtminstone inte tillfört någon fukt och inte sänkt temperaturen => samma luftfuktighet, samma problem som innan.
Alltså, en luftsolfångare som tar luften innifrån kan inte förvärra problemet, bara förminska det.

Låt oss då tänka oss att man tar luft utifrån, en varm, fuktig, augustidag. 25 grader ute, 70% luftfuktighet.
Den luften innehåller 15 g vattenånga / m3. För att man skall kunna garantera att inte försämra situationen måste man då ha upp temperaturen till över 25 grader innomhus. Även på natten, när solen inte skiner. Känns riskabelt och kanske inte ens eftersträvansvärt.

/ Fredrik
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
...
Tornhill 2 skrev:
Tänk er nu att man sätter en solfångare som suger luft innifrån, värmer upp den och sprutar in den igen. Ingen fukt tillförs under uppvärmningen. Tänk er att detta innebär att man höjer temperaturen i utrymmet till 20 grader. 20 gradig luft kan enligt samma diagram innehålla ca 17 g vattenånga /m3 luft. Men, vi har bara 9 gram.
9/20 = 45% relativ fuktighet.

Alltså har man sänkt luftfuktigheten från otäcka 70%, till ofarliga 45%
...

Är det så att denna lägre luftfuktighet är mindre farlig för att den då har mindre benägenhet att "släppa av" fukt till trä och annat i huskonstruktionen, då luften är mindre mättad?
I så fall kunde man inte mäta temperatur inne och ute (automatiskt) och bara låta den lilla fläkten gå när det är kallare ute än inne? (Jag är bara nyfiken och påstår inget, utan försöker förstå.)
 
...och jag tänker på den sedvanliga varianten då man tar luft utifrån!!!
 
Carl_Elvis skrev:
......
Är det så att denna lägre luftfuktighet är mindre farlig för att den då har mindre benägenhet att "släppa av" fukt till trä och annat i huskonstruktionen, då luften är mindre mättad?
Korrekt. Mindre RF => mindre chans att fritt vatten fälls ut på byggnadsdelar som är något kallare än luften => mindre risk.

Carl_Elvis skrev:
......
I så fall kunde man inte mäta temperatur inne och ute (automatiskt) och bara låta den lilla fläkten gå när det är kallare ute än inne? (Jag är bara nyfiken och påstår inget, utan försöker förstå.)
Fast det är inte bara temperaturen som spelar roll..
Tänk dig tex att du har 20 grader innomhus, med 60% RF. Låter rimligt en sommardag. Dessutom inga större fuktproblem.
Ute är det 19 grader och har nyss regnat, 90% fuktighet. I denna situationen kan du då blåsa in luft som faktiskt skapar ett problem inomhus. För att vara på den säkra sidan måste du alltså mäta både temperatur och luftfuktighet, både ute och inne. Det finns badrumsfläktar som fungerar så.

Problemet är att det kan bli långa perioder på sommaren när fläkten inte kör, med stillastående luft innomhus som resultat.

På vintern blir problemet att du kör in kalluft, det blir iofs torrare, men du kan få problem med sönderfrusna rör och/eller ökade värmekostnader.
En luftsolfångare BÅDE ökar temperaturen (dvs minskar energibehovet) samt sänker RF, luftfuktigheten (dvs minskar risken för mögelproblem).

/ Fredrik
 
Redigerat:
Edit: tornhills senaste inlägg hann komma emellan under tiden jag skrev nedanstående....


Vad bra, då har vi än en gång fått förklarat för oss att man inte ska låta sin luftsolfångare ta luft utifrån när det är varmare ute än inne. Det tror jag att de flesta av oss har förstått. Vi har nog också förstått att man istället kan låta den ta luften inifrån och även varför. Kanon! (y) Så vad är problemet med att låta den ta luft utifrån när det är kallare ute än inne? Kan man förklara det som jag gjorde i inlägget ovan eller är det helt uppåt väggarna? Om jag nu har jättefel så får någon gärna förklara hur det funkar när man tar luften utifrån när vi har kanske -5 grader ute och huset/källaren är ouppvärmd. Säg att man lyckas få upp temperaturen 5 eller 10 grader, vad händer då inne?

En annan fråga som inte belysts; oavsett inne eller utetemperaturer eller varifrån man tar luften, hur påverkas inneklimatet av de ständiga temperaturväxlingarna? Jag menar, temeraturen kan ju förmodligen växla rätt mycket från att solen skiner en dag när det är -10 grader ute och man värmer upp luften inne till på natten när utetempen sjunker till kanske -15 och innetemperaturen ju då också sjunker radikalt om utrymmet är dåligt isolerat. Då borde ju den relativa luftfuktigheten skjuta i höjden igen eller...? Fast om vi då ägnat hela dagen åt att suga in och värma upp uteluft som från början var -10 och då bara kan innehålla 2 gram vatten per kubikmeter (?) så borde det väl inte kunna bli värre eftersom den redan torra varma luften ju inte blir fuktigare när den kyls av igen....? Eller?
Äh, vafan, dags att ta helg! :)
 
Redigerat:
Som tornhill 2 påpekar så är det både temperaturskillnad och skillnad på relativ fuktighet som får tas med i beräkningen. Man får försöka interpolera fram vad den relativa fuktigheten blir inne om man blåser in luft med viss temperatur och viss relativ luftfuktighet.

Jag har en luftsolfångare i mitt delvis underjordiska garage. Den funkar bra ibland, när villkoren är bra för att få ner luftfuktigheten i garaget. Jag har nu tagit den ur bruk, då det inte gick att få bra funktion med enbart temperaturskillnad. Funderar på att styra detta genom att mäta temperaturskillnad samt skillnad på relativ fuktighet. Då skulle solluftfångaren kunna gå då det är bra villkor för den, annars kopplas avfuktaren in. För närvarande kör jag bara avfuktare, det är lättast.

På vintern blev det väldigt låg luftfuktighet när temperaturen gick ner till under -10 grader för då var det riktigt torr luft som blåstes in, men det blev genast problem vid 0 grader. Men det är lite speciella problem med underjordiska garage, i alla fall mitt, där det tränger in fukt från väggarna. Stänger jag av avfuktaren blir det ganska snabbt upp mot 100 % luftfuktighet.
 
janwide
mikaelbe skrev:
Som tornhill 2 påpekar så är det både temperaturskillnad och skillnad på relativ fuktighet som får tas med i beräkningen. Man får försöka interpolera fram vad den relativa fuktigheten blir inne om man blåser in luft med viss temperatur och viss relativ luftfuktighet....
Precis den principen jobbar Trygghetsvakten efter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.