Hej alla glada,

Då var det dags o göra sitt intåg i den har sektionen av forumet, tidigare har jag ju huserat i biobränsle sektioen, närmare bestämt här, http://www.byggahus.se/forum/biobra...attenmantlad-kamin-acctank-2.html#post1432377 .

Och som nämns där, är det tänkt att koppla solpaneler in i Julas multifunktions tank. Nu har jag kommit över ett par prisvärda sådana, och det föranleder ju lite frågor såklart :)

Så,

Jag vill göra större delen av installatioen själv, snål hemmapulare som jag är vill jag ju korta ner återbetalningstiden, och mitt hus väderstträcksmässigt ligger inte idealt för dessa, jag kommer lägga 3 st paneler på totalt 8.5 m2 mot sydöst, mest öst. Och dom kommer hjälpa till, men inte maximailt. Räknar med sisådär 70% effektivtet pga av detta. Så ja kommer inte få max av dem, o då får de inte kosta max heller =)

Panelerna är av typen "platta" och jag "lider" av mansard tak, http://www.allahus.se/images/objects/090601152729000000943.jpg


Tilltänkt konstruktion(och det är här jag frågar efter kritik =))

1. Lägga panelerna på den "branta" sektionen på mansard taket, solen står lägre på vinter = bättre effekt då(om någon alls) och på sommaren kommer de räcka gott och väl endå. vad tror ni?

2. Koppla panelerna? Är det någon som har tips hur jag kopplar dessa för bästa effekt? Eller kanske en länk till och med? Googlat lite, men utan nått vettigt resultat. Misstänker att nån sorts parallel koppling är att föredra, så de inte går redan uppvärmt vatten i panel nr 2, om de skulle vara seriekopplade dvs? Fått för mig att ju kallare vatten i denna typen av paneler ju bättre effekt?

3. Jag tänker att efter nr 2 är löst, kommer det duga med en cirkulations pump , expnasions tjärl + termostat till panelerna.

Nu låter ju Nr 3 ganska vårdslöst kanske , syr ventiler etc finns inte med där. MEN min tank har termostat inkopplad tilll radiatorerna på 3.3kw, så när de blir för varmt i tanken dumpar tanken värme via dem. Jag har ju allt nere i källaren, och tanken har nödkylnings system likväl.

Ambitionen med inkopplingen är väl egentligen att kunna stänga av elpatronen under sommarhalvåret för tappvatten, är inte så kul o elda i Juli =) Kan va värt att nämna i sammahanget, så ingen går o tror att jag har jätteförväntningar på resultatet.

Så, vad tror ni rent spontant?

Naturligtvis kommer jag rapportera när de blir färdigt!

mvh
Svenne
 
Installationsmässigt är det väl lättare att lägga solfångarna på den flackare delen. Du kopplar solfångarna i serie och anpassar flödet efter antalet.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
"Installationsmässigt är det väl lättare att lägga solfångarna på den flackare delen"

Tåls o tänka på, är inte särskilt rädd för o arbete lite, e väl mer intresserad av resultatet, när man ändå gör arbetet så att säga. Ska klura o mäta lite så får vi se.

" Du kopplar solfångarna i serie och anpassar flödet efter antalet"

Då va ett bekymmer ur vägen, tack! Dock blir jag lite osäker när du nämner flödet, har inte så mycke att välja mellan, då det är 3 steg på cirkulations pumpen. Initialt tänkte jag sätta på mellansteget, och därifrån se om jag får mer eller mindre effekt om jag ökar alt minskar farten på pumpen. Jag läste mig till nånstans att rimligt för dessa paneler är en topp effekt på 300w/m2 , så 2.5kw totalt ca för den uppsättningen jag har, och med tanke på min kamin som ger mer än dubbelt får ja bra på "mellan fart" på cirkulationspumpen. Så min spontana gissning är att lägsta steget kommer ge bäst resultat , men de får tiden utvisa. Likväl är mina paneler beg. så det är osäkert va dom klarar o ge.

Mycket tack för inputen Hans!

Mvh
Sven
 
Du kommer få väldigt litet utbyte vintertid fast du lutar solfångarna mer. Jag har simulerat sådana här system i dynamiska simuleringsprogram och även tagit del av drifterfarenheter av sådana här system.

Angående flödet så får du välja den hastighetsinställning på pumpen som är närmarst rekommenderat flöde.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Jag köper det du säger Hans, och vid lite eftertanke följer jag ditt råd, och tanken är att de skall bidra på sommarn, så bäst resultat på sommaren är viktigast såklart. Pumpen får jag försöka "tuna" fram te bäst resultat så bra de går.

En annan sak som slog mig när jag skissade lite, avluftning? Behövs de på solpaneler? Jag har ju erfarenhet av Kamin installationen etc, men de som genast slår mig är ju att panelerna är ju otvivelaktigt högst upp, då de sitter på taket.

Mvh
Sven
 
Det är inte fel med en avluftning i toppen.
Jag har en liten manuell avluftare på högsta punkten på rören. Den behövs bara öppnas vid påfyllning hos mig.
Min pumpgrupp har en bubbel fälla, så man kan lufta ur det som följt med rören ned.
Mitt råd är att köpa en pumpgrupp. Det blir dyrare att bygga ihop själv.
Det är inte fel med en säkerhetsventil, avstängningskranar, flödesgivare och påfylningskran. Bara att koppla in anslutningarna och skruva upp på väggen.

Jag köpte min via ebay.de den kostade runt 2000 med frakt. Tacosol heter den.
Köp en enklare styrning med, gissar att det är det du menar med termostat.

Jag har 10m2 plana och de har kommit upp i ca 75 grader i toppen av tankarna i sommar.
Lutningen på panelerna är 25 grader och det har funkat helt ok. Mina fyra paneler är seriekopplade, enkelt och bra.
 
Tjo Gordon, tack för input!

Nu har ja googlat som bara den, och även kollat ebay.de efter en pumpgrupp, utan resultat. Får titta lite då o då o se om nått dyker upp. Jula har ett "kit" för 5tkr, inkl styrning verkar det som. http://www.jula.se/pannrumspaket-for-solfangare-417032 , men som sagt jag får ha lite is i magen.

Ang dina paneler, har du dina i perfekt söderläge ?, och hur mycket är det du får upp i 75 grader? 4 m3 ? som du har i din signatur? Och slutligen, hur tidigt/långt in på året ger dom någorlunda effekt för dig?

mvh
Svenne
 
Hej Svenne.
Konstigt att du inte hittat, jag sökte just på tacosol på ebay.de och hittade ett gäng. Jag kör med en sorel tdc4 styrning, men till dig räcker modellen tdc3 fint. Kan rekommenderas.

Jo jag kör med båda tankarna hela tiden. Trodde först inte det skulle funka bra, men nu när det sunkigt väder är det fint med ett stort värmelager. Nu har jag runt 65 i topparna och 55 i botten. Det räcker rätt länge.

Maj var bästa månaden i år. Jag kan kolla hur många kWh de gav månad för månad om du vill.
Tror jag klarar mig ca 5mån utan att elda.
 
Redigerat:
Måste vara bra en sån här sommar (y)
 
heh, Jag gjorde om och gjorde tydligen rätt denne gång, dök upp en liten nätt lista nu =)

Tack för tips på styrning, får trippel kolla efter dem =)

Är inte nödvändigt o kolla effekten just nu, dock kanske ja återkommer för o jämnföra om mina paneler skulle prestera exceptionellt dåligt tex. Dock har jag ordentligt mycket mindre tankar än dig, jag har ju 8.5 m2 till 500 liter totalt. Så även om effekten skulle va "dålig" i dem, lär de nog klara o värma upp de.

Mvh
Svenne
 
Ger dom något extra alls på övrigt tid av året, är rätt sugen på att installera acc tank med ingång för både solcell och luft-vatten värmepump. dock bara börja med ena delen, och sen bygga ut det. iden är att köra den vattenburna uppvärmningen av huset på det. varmvatten på sommaren är en väldigt försumbar del av elräkningen är jag tyvärr övertygat om. utan det är uppvärmningen som drar iväg så fort man kommer till att ha värme på.
 
Tjo Kiixx,

http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/26953-varma-hus-varmvatten-med-bara-solpaneler.htm


I ovan länk ordas de lite om de där, har klurat fram och tillbaka och tittat runt. Och det jag kommit fram till är att man inte skall förvänta sig mycket av dem på vintern kort o gott, gör man de blir man besviken. Jag har därför gått in med inställningen att jag gör en "budget" installation, dvs köper delar här o där även beg. och på så sätt kan blir de motiverbart, fasten ja bara får varmvatten på den ljusa/varma delen av året, och inte minst om ja kan få liiite hjälp på senhöst/vintern är de grädde på moset.

Svenne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.