Hej,

Vi ska lägga in nytt golv i alla rum UTOM hall och badrum och tanken är att det skall vara tröskellöst sedan. Det blir ett massivt furugolv som är lite brunbetsat och har ett åldrat utseende. Men nu till den stora frågan, i vilken riktning skulle ni lagt det med planlösningen som nedan?

golvriktning_planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstren på långsidan mest åt öster är väldigt stora och de åt söder är inte fullstora utan gamla blyinfattade saker. Så jag antar att mest ljus kommer falla in från öster/väster.

Tumreglerna som jag kan hitta är att man ska lägga golvet i längsriktningen och mot ljusinsläppet...men i mitt fall så är det då två olika håll.

Kanske ska tillägga att det sitter spont i alla tak också som går husets längdriktning.

Tacksam för svar!
 
NNW - SSE riktning, alltså husets längdriktning, så klart.

Särskilt som du har takpanel i samma riktning.

Om du vill tuffa till det kan du byta riktning bara i entrén.
 
Även jag säger i samma längdriktning som din spontade takpanel.
 
Jag säger i samma riktning som ljuset faller in =)

Dock får du dubbel och trippelkolla så att du kan lägga hela golvet utan lister för expansion.
 
Ja, ska kolla med golvleverantören om det verkligen funkar att lägga allt tröskellöst. I värsta fall får det bli trösklar. Hur är det förresten med dörrkarmarna, kan man alltid ta bort befintliga trösklar? Känns som om golvet borde fylla samma funktion, att stabilisera karmen, men man vet aldrig.
Kom att tänka på mer saker oxå ang längdriktningen. Lägger man golvet i husets riktning och tröskellöst så blir det ganska långt på sina ställen. Men å andra sidan så sväller golvet mindre på längden än på brädden vad jag kan förstå...så då är det väl bättre att det är långt och smalt än kort och brett om ni förstår vad jag menar?! Fast det kanske ute spelar någon roll när man skruvar golvet som jag kommer göra? I hallen blir det klinkers för övrigt.
 
I första hand ska du försöka lägga golvet i samma riktning som ev. takpanel. Är vad jag fått höra från en arkitekt, men som sagt ingen regel utan undantag. Så när man planerar ett rum ska man ta hänsyn till både takpanel och golv läggs utifrån infallande ljus och då blir det med automatik åt samma håll.
 
Scherm Scherm skrev:
Hej,

Vi ska lägga in nytt golv i alla rum UTOM hall och badrum och tanken är att det skall vara tröskellöst sedan. Det blir ett massivt furugolv som är lite brunbetsat och har ett åldrat utseende. Men nu till den stora frågan, i vilken riktning skulle ni lagt det med planlösningen som nedan?

[bild]

Fönstren på långsidan mest åt öster är väldigt stora och de åt söder är inte fullstora utan gamla blyinfattade saker. Så jag antar att mest ljus kommer falla in från öster/väster.

Tumreglerna som jag kan hitta är att man ska lägga golvet i längsriktningen och mot ljusinsläppet...men i mitt fall så är det då två olika håll.

Kanske ska tillägga att det sitter spont i alla tak också som går husets längdriktning.

Tacksam för svar!
HEJ HEJ,

Hur gick detta projekt för dig? Fixade du att lägga tröskellöst och har det funkat i längden? Är i samma tankebanor och behöver lite självförtroende :) Hur stora rörelsefogar satte du?
 
D Drsnuggels skrev:
HEJ HEJ,

Hur gick detta projekt för dig? Fixade du att lägga tröskellöst och har det funkat i längden? Är i samma tankebanor och behöver lite självförtroende :) Hur stora rörelsefogar satte du?
Det blev lagt i längdriktningen på huset och helt tröskellöst. Längsta spann är 16-17 meter någonting. Funkar väldigt bra måste jag säga. Tidsbrist gjorde tillslut att jag gjorde underarbetet själva men la ut läggandet av golvplankorna på golvläggare. Plankorna är skruvade i undergolvet och det är gjort utan någon rörelsefog alls. Blev ett 21 mm tjockt ekgolv från Almedalsgolv, väldigt snyggt!
 
Redigerat:
Tröskellöst is da shit, speciellt när man börjar fundera på dammsugarrobotar (y)

Vi har också tröskellöst men har en aluminiumlist mellan golvytorna i varje dörröppning.
Och vi har golvet liggande "på tvären" i huset, med största obrutna "bredd" 12 meter.
Det stämde bättre med ljusinsläppen, som huvudsakligen är från långsidorna.
Inga problem med golvrörelser ännu efter 8 år. Kährs bokgolv.

Och ja, vi har även takpanelen "på tvärs". Det föll sig naturligt då glespanelen under takstolarna sitt i husets längdriktning.
 
Aluminiumlist räknas som tröskel även om den är väldigt låg ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.