Enligt SäkerVatten så måste ju diskmaskinsavstängingsknappen sitta ovan bänk. Detta är ju så klart enkelt om man väljer en blandare med en sådan funktion men om blandaren man vill ha nu saknar diskmaskinsavstängning och man inte vill ha en separat knapp så blir det hela ju en omöjlig ekvation.

Nu har jag hittat en knapp från Damixa som verkar fungera på så vis att man trycker på den för att få vatten till diskmaskinen (om jag nu inte fått allt om bakfoten) och sedan så stängs vattnet av per automatik efter 3 timmar (tror jag). Detta innebär ju att man tvingas trycka på knappen (som jag förstår det) för att kunna använda diskmaskinen. Är det då ett problem om denna knapp sitter under bänken? Att knappen skall sitta på bänken måste ju för att man skall använda den men den här måste ju användas till skillnad från andra "knappar" och det borde ju vara mitt problem var jag sätter den och hur svårt det är att komma åt den, eller?!
 
Jag kan inget om reglerna för detta men mitt sunda? förnuft säger mig att det måste vara OK. Du har ju en "automatisk" knapp för avstängning som inte "finns". Vart du sätter knappen för påslagning borde vara helt upp till dig. Ur "vattenskaderiskperspektiv" vill man väl att avstängningsknappen ska sitta lätt åtkomligt för att öka sannolikheten för att den faktiskt används. Din lösning garanterar ju att den används (så länge tekniken fungerar) och det borde vara ännu bättre. Att du får det lite obekvämt med att slå på vattnet borde vara ditt problem och är inget som påverkar risken för vattenskada.

Så tycker jag, men kan som sagt inget om detta egentligen...
 
kysan skrev:
Den blinkar grönt eller blått beroende på inställning, vår sitter jämte kranen... Men du kan säkert sätta den i skåpet, varför i så fall?
[länk]
Matchar inte materialet i blandaren knappen så ser jag helst att den är osynlig (ja, så löjlig är jag men jag vill verkligen att det blir snyggt!).
 
Alfredo skrev:
Jag kan inget om reglerna för detta men mitt sunda? förnuft säger mig att det måste vara OK. Du har ju en "automatisk" knapp för avstängning som inte "finns". Vart du sätter knappen för påslagning borde vara helt upp till dig. Ur "vattenskaderiskperspektiv" vill man väl att avstängningsknappen ska sitta lätt åtkomligt för att öka sannolikheten för att den faktiskt används. Din lösning garanterar ju att den används (så länge tekniken fungerar) och det borde vara ännu bättre. Att du får det lite obekvämt med att slå på vattnet borde vara ditt problem och är inget som påverkar risken för vattenskada.

Så tycker jag, men kan som sagt inget om detta egentligen...
Precis så tycker jag också men jag vill veta! Vi förvarar diskmedlet under diskbänken så jag ser inget som helst problem med att ha knappen där och denna knapp garanterar ju faktiskt att vattnet är avstängt 3 timmar efter det att diskmaskinen startas.
 
Misse skrev:
Matchar inte materialet i blandaren knappen så ser jag helst att den är osynlig (ja, så löjlig är jag men jag vill verkligen att det blir snyggt!).
Du får vara hur löjlig som helst. Köper din förklaring :)
Är en touchknapp med lysdiod. Hade satt den i skåpets överkant innanför luckan så är det bara att glänta på dörren för att sätta på eller kontrollera om den blinkar...
 
Jag har en sådan med knappen i bänkskåpet. Tyckte skadereglerare på mitt försäkringsbolag (LF) var bra. Han var fö nästan lyrisk över Damixa. Sa att det förmodligen var den ända avstängningsventilen som verkligen används.

Men egentligen undrar jag vad som är skillnad på en Damixa som jag sätter på och de diskmaskiner som har en aquastop på slangen. De borde egentligen göra ett bättre jobb men är då inte godkänd som avstängning.
 
Har problem med min diskmaskinsavstängare Damixa art.nr. 48408.

Den blinkar grönt och blått ca 15-20 upprepningar (svårt att hinna med att räkna).

Den lilla info som finns påtalar att det är batteriet som behöver bytas. Det nuvarande batteriet har gott om kraft kvar men jag har trots detta kontrollerat med två nya batterie. Samma sak händer det bara blinkar.

Jag har kontrollerat allt som står i användarinfon. Vattentillförseln är ok, filtret är bra och jag har plockat bort + - polerna från ventilen. Även om polerna på ventilen ar från så lämnar den samma felmeddelande. Detta tycker jag är väldigt konstigt. Det innebär ju att den inte känner av om kretsen är sluten eller ej.

Den har fungerat i 2 månader och det är elektriker & VVSare som har installerat från början.

Jag undrar om det är någon förutom jag som har haft samma strul?

/Tobbe
 
Birkenstocks skrev:
Har problem med min diskmaskinsavstängare Damixa art.nr. 48408.

Den blinkar grönt och blått ca 15-20 upprepningar (svårt att hinna med att räkna).

Den lilla info som finns påtalar att det är batteriet som behöver bytas. Det nuvarande batteriet har gott om kraft kvar men jag har trots detta kontrollerat med två nya batterie. Samma sak händer det bara blinkar.

Jag har kontrollerat allt som står i användarinfon. Vattentillförseln är ok, filtret är bra och jag har plockat bort + - polerna från ventilen. Även om polerna på ventilen ar från så lämnar den samma felmeddelande. Detta tycker jag är väldigt konstigt. Det innebär ju att den inte känner av om kretsen är sluten eller ej.

Den har fungerat i 2 månader och det är elektriker & VVSare som har installerat från början.

Jag undrar om det är någon förutom jag som har haft samma strul?

/Tobbe
Har du kontaktat Damixa? De verkar ha en alldeles strålande kundservice så de kanske kan hjälpa dig?
 
Hej!

Jag väcker liv i den här tråden pga den handlar om en sån där damixa diskmaskinsavstängare. Mitt exemplar funkar bra, men jag tycker det är lite 90-tal över att den drivs av ett 9v-batteri. Jag forskar helt sonika i om man kan ersätta batteriet med en batterieliminator. De alternativ jag funderar på är om man skulle hitta en batterieliminator som har en kontakt man kan sätta på 9v-kontakten som batteriet sätts fast i, eller om man bara skulle skala lite kabel och koppla ihop det med batterieliminatorn/adaptern. Någon som har några andra idéer och förslag på vad jag bör införskaffa för syftet (länka gärna!)?

På kabeln står det 9v DA @ 0,5A.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.