Huset är byggt 1979 och har fasad av gjuten betong. Nu har det börjat kommat lite sprickor. Är det någon som har tips om hur man bäst åtgärdar, och minimerar fortsatt sprickbildning?

På den första bilden syns ett av husets hörn, och det bruna som skymtar är den rostiga änden på ett armeringsjärn.

spricka1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spricka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att se något mönster i sprickorna?
Verkar alla vara relaterade till upprostad armering?
Är det mer på vissa fasaddelar än andra?

Armeringsjärnen rostar ju när karbonatiseringen av betongen nått in till den och då börjar problemen.
Möjligt att man , om det är i tillräckligt liten omfattning, kan göra punktinsatser där man avlägsnar rost, rostskyddsbehandlar som grundning och lagar med anpassat betonglagningsbruk.

Det finn en hel del sådana system på marknaden, kanske kan vara värt att kolla upp?
 
Hej.
Tråkigt när det händer på ett såpass nytt hus iaf för betonghus
Tror att du på mekanisk väg måste ta bort det dåliga och stoppa syra och karb. angrepp och rost.
Hur du än gör kommer det att kosta en del, så välj ett beprövat sätt med garantier.
Kolla med oberoende källor typ statens provningsverk SP? // Christian
 
harry73
Det här är inga sprickor pg överbelastning men sprickor pga rost på armeringsjärn. Antingen är betongtäckningen för liten där det sprickar eller så är betongen dålig. Det går att behandla med punktinsatser som DanNym skirver.
Och den som tycker att ett 33 år gammalt hus skulle vara såpass nytt att det här inte borde hände är tycker jag lite för positiv.
 
Jag är lite nyfiken på vilka "system" det finns för att laga sådana skador då jag själv har några mindre skador på mina källarväggar i lättbetong. I min enfald hade jag tänkt bila ur det skadade med lite marginal och stålborsta. Därefter rostskyddsfärg och så på med ny puts. Men det kanske inte är tillräckligt för att laga långsiktigt?
 
Jag är också i samma sits, dock har vi några sättningssprickor också. Jag såg att det fanns vissa "fasadskivor" man kan köpa men kan det leda till andra problem med instängd fukt, e.dyl?

Mvh,
Anders
 
harry73
anders07 skrev:
Jag är också i samma sits, dock har vi några sättningssprickor också. Jag såg att det fanns vissa "fasadskivor" man kan köpa men kan det leda till andra problem med instängd fukt, e.dyl?

Mvh,
Anders
Varför vill du ha fasadskivor?
 
Harry73, för att gömma det och slippa hålla på lappa och laga... :surprised:

Mvh,
Anders
 
Jag har lagat sånt här med hjälp av slipning+hammarlack+lagningsbruk. Det har hållit i ca tio år hittills.
 
Hej igen. Är positiv och väl medveten om att 33 år inte är jättekort tid.
Men det finns fasader som har betydligt fler år på nacken
både trä, plåt eternit sten osv & dessa håller pga att de
underhållits med beprövade metoder. tex slott herrgårdar eller
egnahemshus i Enskede & Bromma
Inget varar för evigt men med ett bra skydd och underhåll har
du en fin fasad som är stark och ett hus som står kvar i många år...
// Christian
 
Hammarlack? Ja, varför inte? Jag har iofs funderat på om man ens behöver behandla armerningsjärnen. Det görs ju inte när man gjuter?
 
harry73
Christian From skrev:
Hej igen. Är positiv och väl medveten om att 33 år inte är jättekort tid.
Men det finns fasader som har betydligt fler år på nacken
både trä, plåt eternit sten osv & dessa håller pga att de
underhållits med beprövade metoder. tex slott herrgårdar eller
egnahemshus i Enskede & Bromma
Inget varar för evigt men med ett bra skydd och underhåll har
du en fin fasad som är stark och ett hus som står kvar i många år...
// Christian
Och man kan knappast säga att TS betongfasad nu är fallfärdig och att det bara är att riva.

Det går utmärkt att reparera dessa skador och det är varken komplicerad eller dyr. Att det finns fasader som har fler år på nacken beror som du säger på underhållet som de fick (plus att de är äldre och av den anledning har fler år på nacken ;))
Så nu är det bara att TS reparerar sina skador, då kommer hans fasad också hålla i många år till.
 
harry73
mexitegel skrev:
Hammarlack? Ja, varför inte? Jag har iofs funderat på om man ens behöver behandla armerningsjärnen. Det görs ju inte när man gjuter?
Jag tror inte heller att man behöver behandla. Betongen är armeringensrostskydd, och det lilla rost man har från början är bra för vidhäftningen mellan betong och armering. Lagningens svaga punkt är skarven mellan gammal betong och lagningen, och där är det svårt att skydda armeringen extra rostskydd i alla fall. Men jag tror inte heller att en extra rostskydd skadar lagningen, eftersom det bara är små bitar som repareras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.