Befinner mig i ett läge där en inte oansenlig skada uppstått i ett hus jag köpt men ej tillträtt. Jag förstår att själva dealandet skall ske mellan mig som köpare och säljaren, men jag vill ändå veta hur försäkringsbolag "tänker".

Om t ex ett innertak måste rivas ned och bytas ut, vad är det för avskrivningar på det, om huset är från 1980? Om man vill fixa med lite extra finesser som t ex infällda spottar när taket ändå är nedrivet så förstår jag att det inte är någonting som försäkringsbolaget vill betala, men kan man deala med dem att betala extra för det som är utöver själva taket? Alltså att försäkringsbolaget fortfarande står för ett enkelt innertak, men jag betalar arbetet att sätta pottor, dra el och ta upp hål? Eller är det så att dom iså fall kommer att vilja dela på kostnaden även för själva innertaket? Kan det vara smartare att deala till sig en kontantersättning?

Hur tänker försäkringsbolag i sådana här situationer egentligen? Vad ska man tänka på för att få till en dräglig deal med försäkringsbolaget om man ändå tänkt renovera det som skadats?
 
om taket tas ner, måste väl försäkringsbolaget stå för att dra ny el? iaf gjorde de det hos oss.
Sedan beror väl avskrivningarna på vilken försäkring man har. Vi hade en husplus försäkring, som gjorde att vårt ålderavdrag blev totalt 10000 kr ist för 75000 kr som det hade varit om vi inte hade haft husplus försäkring.
 
Jag lägger en liten brasklapp med att det är ett riktigt katastrofområde att försöka göra deal genom säljaren.

Åldersavdraget är olika beroende på bolag och inventarie. Ett innertak är inte ens självklart att göra avdrag på.

Det normala är att försäkringsbolaget tar in entreprenör och har en schablon på kostnaden. Du kan alltid deala med försäkringsbolag och entreprenör om merkostnad för tilläggsarbeten.

Vid kontantersättning tenderar det att bli en dålig ersättning. Beräkningen brukar vara schablonsberäkning på antal timmar (för yrkesmän) och kontantersättning på 100-150 kr/h plus ersättning för materialet
 
Efter en vattenskada i ett badrum, gjorde jag tilläggsbeställningar, bl.a. golvvärme och kakel/klinkers isf matta.
Pratade då med både försäkringsbolag och entreprenör som löste detta sinsemellan. Det är ju oftast f.bolaget som bestämmer firma för arbetet som ska göras, och då vet de hur det ska regleras. Fick en faktura på tillkommande arbeten som gick till mig.
 
Tack för svar. Nu har försäkringsbolaget bestämt sig för att göra en kontantreglering (tydligen kan dom välja att göra det). Säljaren hade tydligen en försäkring med "extra allt" så enligt försäkringskillen så har försäkringen ett maxavskrivningsbelopp för ålder på 10000kr, dvs samma som Moki nämnde ovan, vilket gör det hela en smula mindre dåligt.

Har inte något på papper på erbjudandet ännu, men enligt försäkringsnissen så ersätter dom som regel minst 70% av beloppet som entreprenören kommer fram till att det skulle kosta dem att åtgärda skadan, men det kan komma att bli upp till 90% av totalbeloppet i det här fallet pga omständigheterna som råder. Jag har bett att få skriftligt på erbjudandet så jag har någonting att ta ställning till.

Det jag tycker inte känns jättebra är att risken för att entreprenören och försäkringsbolaget håller varandra bakom ryggen är uppenbar, så jag planerar att ta in en expert som får göra en egen bedömning, eftersom det rör sig om en kontantreglering och att den verkliga omfattningen av skadan inte är helt enkel att fastställa...
 
Hevi ~ I vårt fall, iaf, kan jag säga det att entreprenören och försäkringsbolaget har inte hållt varandra bakom ryggen. jag har inget annat än positiva erfarenheter av både försäkringsbolag och entreprenör, MEN det gäller att vara påläst, för visst försöker dom att komma undan med billigare åtgärder. Men förutom det är vi mycket, mycket nöjda.

(Visst, det är fortfarande vissa åtgärder som ska göras, lite putsning, målning, en linoleummatta som inte limmats ordentligt, en lös strömställare osv, men efter att haft hantverkare i huset i 6 mån, känner vi ingen stress då det är -otroligt- skönt att ha huset för oss själva igen.
 
Ja de kan välja kontantreglering men precis som de själva gör så ska då ersättningen beräknas på totalkostnad och inte schablonsersättning liknande som när kunden begär kontantersättning.

Du har alltid rätt till en överprövning så stå på dig och var inte oäven för att förhandla på ersättningen
 
Får börja med att tacka för all input.

Efter ganska exakt en vecka helt späckad med jättestrul i största affären man kanske någonsin kommer att göra så känner jag att jag börjat köra på fälgarna så smått -det börjar bli svårt att bearbeta informationsmängden jag ställts inför och jag uppskattar all input jag kan få för att kunna göra ett så initierat beslut som möjligt. Jag har visserligen tagit in hjälp, men allt har gått så extremt fort, det är stora belopp och i slutändan är det ändå mina skinkor i stekpannan så ett par extra ögon/input är oerhört uppskattat just nu.

Kinglolle, kan du förklara lite kortfattat hur man vanligtvis gör? Menar du totalkostnad som faktisk arbetskostnad om jag lejer in hjälp (vilket kommer bli aktuellt) eller menar du någonting annat?
 
Ja sorry att jag är dålig på att förklara men har fullt upp så jag sitter sporadiskt via mobilen o skriver här.

Det finns egentligen ett par olika sätt att skadereglera där normalförfarandet har varit återställning av skadan med försäkringsbolaget som beställare (men försäkringstagare som byggherre). Då faktureras försäkringstagaren för självrisk och åldersavdrag normalt direkt av byggfirman vilken även kan fakturera för merkostnader för ev ändringar. Ibland görs då även försök till Rot avdrag med separat faktura på tilläggsarbete med motiveringen att arbetet ej har med skadan att göra. Försäkringsbolaget får faktura från byggföretaget för de övriga kostnaderna. En separat mindre kontantreglerna kan utgå för ersättning av el vid torkning, ersättning för ev inventarier etc men i huvudsak så regleras skadan genom att försäkringsbolaget betalar för arbetet. Vissa försäkringsbolaget har försökt konceptet att ta hela fakturan från byggfirman och själv fakturera kund men detta är idag ovanligare.

Det andra sättet att reglera har blivit vanligare idag och det är vad bolaget i ert fall verkar vilja göra. Då ersätter man den beräknade skadekostnaden inkl allt (arbetskostnad för allt arbete till samma standard och normal timpenning inte 100-150 kr/h) och material, uttorkning etc. Detta har till viss del uppkommit som en förenklad skadereglering (snålmetod i mina ögon) då försäkringsbolaget betalar ut en summa o kan i praktiken avskriva ärendet. På detta sätt tar skaderegleringen inte lika mkt tid i anspråk och försäkringsbolaget slipper dessutom hela bekymmret med ett direkt samarbete med entreprenörer (indirekt är det entreprenör som beräknar skadekostnad).

Den tredje lösningen är den traditionella kontantregleringen. Denna används av de som vill göra jobbet själv, har dålig ekonomi eller av någon anledning inte vill beställa hela entreprenaden för återställning omgående. I teorin skall då dessa pengar anses utgöra försäkringsersättning och Rot avdrag ej skall kunna göras men i praktiken ser det ibland annorlunda ut. I denna skadereglering är dock arbetstimmarna beräknade till endast 100-150 kr/h då kunden skall göra jobbet själv.

Vill du ha mer exakta råd o lite snabbare skicka ett PM så kan du få mina kontaktuppgifter
 
Hej
Undrar hur det fungerar med kontantreglering.
Om man har fått kontantreglering.och man vill göra något extra tex golvvärme eller spottar i taket.
Meddelar försäkringsbolaget skatteverket vad man har fått ersättning för så man kan göra rotavdrag för det extra.
Eller sker inte någon sådan information mellan försäkringsbolaget och skatteverket?
 
Generellt så tillåts ej rotavdrag vid en försäkringsskada, undantag kan eventuellt göras om större förändringar genomförs men ställ in er initialt att ett försäkringsärende ej tillåter rotavdrag ens för tillägsarbete om det är i samma rum och funktion.

Generellt så är kontantreglering inte att föredra även om det absolut fungerar för en del försäkringstagare så finns det flertalet fallgropar och i praktiken är kontantregleringen en utgångspunkt för försäkringsbolaget för att förenkla deras skadereglering.

Om ni vill försöka få ut rotavdrag så är största chansen att reglera skadan i ett ärende och ha ett separat avtal med entreprenören för era tilläggstjänster. Då får entreprenören acceptera att specificera eran separata faktura så det ej framgår att arbete utförs i samband med en försäkringsskada och ni bör vara beredda på att om detta upptäcks och ni inte uppfyller tillräckliga undantag att rotavdrag nekas.
 
Vi har gjort arbetet och delat upp det på två fakturor.
Den ena med rot dvs det extra spottar i taket m.m.
och sen det andra som gäller skadan på golvet.

Vad jag inte riktigt förstår är hur vi ska få ersättningen. Ersättningen kommer inte täcka fakturan på skadan.

Jag har fått en siffra från bolaget men har inte en aning om hur vi får den.

Om vi bara får en summa insatt på kontot och jag själv får betala båda fakturorna.
Hur sker kontrollen om vad som är ok att rota då ?
Informerar försäkringsbolag skatteverket om att det skett en utbetalning och för vad?
Så man slipper hålla reda på allt själv?
Vill ju inte bli granskad om ett år och få en massa skattetillägg.
 
Pengarna betalas troligast ut på ditt konto antingen baserat på faktiska kostnaden eller genom en schablonsberäkning för skadan.

Försäkringsbolaget kan välja att betala en del av fakturan men det är föga troligt om de valt kontantreglering att de vill göra någon annan lösning än att sätta in pengar på erat konto.

Försäkringsbolaget skickar inget till Skatteverket och man skall göra precis som ni har gjort - att dela upp fakturan i två delar med återställning till ursprungsskick på en faktura och tilläggstjänster på en annan faktura.

Såhär skriver Skatteverket själv som bedömning om hur de tolkar ersättning vid försäkringsskada.

"Om försäkringstagaren i samband med åtgärdandet av skadan även låter utföra andra arbeten än de som skadan förorsakat (tilläggsarbeten) kan skattereduktion medges för dessa arbeten även om arbetet utförs i samma rum där försäkringsskadan finns. Avgörande för om skattereduktion ska kunna medges när försäkringsersättning betalats ut är om det arbete som utförs är hänförligt till det arbete som krävs för att återställa bostaden i ursprungligt skick efter skadan eller om arbetet är frikopplat från skadan."
 
  • Gilla
isv97tkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.