Hej, jag har byggt en industrihall på 560m2 och har precis hängt upp belysning och fläktar i taket (vilket jag fick fick hjälp med i en annan tråd här på BH). Nu återstår det att få in några värmekällor. Vi har bestämt oss för att montera in luft-luft värmepumpar och har fått ett antal offerter på detta. Sista offerten vi fick var från polarpumpen.se där vi kan köpa Mitsubishi 660 för 12900 inkl. moms. Jag har hört väldigt gott om pumpar från Mitsubishi och priset ligger under övriga offerter vi fått. Se följande länk:

http://www.polarpumpen.se/luft-luft...lectric-fd35-vabh-660-nordenanpassad-inverter

Mina funderingar/frågor:
  • Är detta en bra pump till ett bra pris?
  • Räcker tre pumpar av detta slag om man vill kunna hålla 10 grader under vintern.
  • Är de enkla att montera själva?
  • Vad är en bra placering? Vi vill gärna få upp dem några meter för att de inte ska vara ivägen. Måste man tänka på väderstrecken när man placerar utedelen?

Hallen ligger på Tjörn (Västkusten) och är fullisolerad med måtten 31x18 och takhöjd på 7meter.

/Erik
 
Har 660:n möjlighet till underhållsvärme? Jag kollade specarna lite snabbt men kunde inte hitta det? Har pumpen inte det så kan du antagligen inte ställa in temperaturen under +16.

Vad gäller dimensioneringen/antal pumpar så är det bästa om du gör en energiberäkning, för att veta, Använd tex. http://www.energiberakning.se/. Spontant så tänker jag att en industrihall är betydligt sämre isolerad än ett hus och kräver därför mer effekt per kvm än ett hus. Men det beror ju på hur ni byggt :).

ME (Mitusbishi Electric) är annars bra pumpar som är en av de få på marknaden som levererar full effekt även när kylan biter på bra, tror det är ända ner till -15 och det räcker ju faktiskt gott här på västkusten.

Priset är bra, kolla tex på prisjakt.se. Jag har själv anlitat just den firman för en ME till ett hus inte så långt från din byggnad antagligen, då var de lägst i pris och jag lät även de ombesörja installationen via en av deras partners. Allt funkade bra och den snurrar på bra ännu.

Den är inte svår att installera, men hur det förhåller sig mot andra pumpar ska jag låta vara osagt och egentligen får man inte göra det om man inte har rätt certifieringar ;). Jag tror inte den har quick connect anslutning som en del billighetspumpar har. Ska du göra det rätt så behöver du således både vaccumsug, gas, och koningsverktyg för rören.

Placera utomhusdelarna där det är mest praktiskt eller estetiskt vad som ni nu önskar. Förhållandet till väderstrecket spelar mindre roll, men visst är solsidan i teorin bättre än skuggsida. Absolut inget fel att sätta dem en bra bit upp, tänk dock på att det kan bildas rejält med is under utedelarna och därför behövs skydd så isen inte skadar något/någon när den faller ner.
 
  • Gilla
egl
  • Laddar…
Kom ihåg att du inte kan hålla för låg temp inne om vp ska kunna avfrosta riktigt.
 
Tack för ett mycket bra svar mexitegel, mycket riktigt hade inte Mitsubishi möjlighet att ställas lägre än 16 grader. Och det blev en av anledningarna att vi istället köpte tre stycken Panasonic HE12LKE, för dessa fick vi betala 49500kr inkl. moms. Jag öppnade kartongerna till en av pumparna ikväll och jag tror mig sakna följande:
Vibrationsdämpare (För att montera mellan utedelen och väggkonsolerna)
Rörmuff (För väggenomföringen)
Har ni tips på vad man ska köpa för rörmuff och dämpare?

Blir första gången jag installerar en luftvärmepump. Vaccumsug och koningsverktyg har jag lånat. Vad gäller köldmedia antar jag denna redan finns i utedelen. Saknar jag något annat?
/Erik
 
Räknar du med att pumparna ska klara hålla 10 grader i den stora lokalen ?
 
Hoppas de håller plusgrader i den stora lokalen, då är jag nöjd! Men en normal vinter hos oss är 7 grader och slask :) Vi får ha denna vinter som testperiod och utvärdera till våren!
/Erik
 
Redigerat:
Det var så lite så :)

Vibb-dämpare finns bla. här: http://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare
Rörmuff vet jag inte riktigt vad du är på jakt efter, borde väl funka med "vad-som-helst" och fogskum?

Lycka till, och glöm inte att återrapportera här :D
 
  • Gilla
egl
  • Laddar…
Om inte pumparna klarar att hålla tillräckligt varmt i den stora lokalen kommer det inte finnas tillräckligt med energi i inomhusluften så att vp kan göra en riktig avfrostning och risken är stor att dom isar igen det är bättre avfrostning på pumpar som går att ställa lägre i temp men nära 0an finns det nog ingen som klarar.
 
  • Gilla
egl
  • Laddar…
Har tänkt att logga temperaturen i hallen i vinter för att se vad de klarar. Till våren får det visa sig om vi ska installera in mer värme. Jag ska hålla extra koll på avfrostningen! Jag tror vi lätt håller 10 grader de flesta dagarna, men så kommer köldknäpparna ibland, och jag vill inte gå under nollan i hallen. Jag skriver en utvärdering i tråden till våren!
Erik
 
Det kom lite riktig vinter även till västkusten under några veckor. När det var som kallast (drygt -15 grader tror jag det var) så höll vi 6,9 grader i hallen, alla tre pumparna var då inställda på att hålla 8 grader i hallen. Jag är mycket nöjd med det, och tror inte det kan bli så mycket värre vinter i vårt område! Våra pumpar sitter ganska högt och på marken rakt under utedelen var det en isklump på ca 1x1x0,3 meter, större än jag trodde skulle byggas upp under så kort tid!
/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.