Är sugen på att sätta in en kamin i vardagsrummet, men funderar lite på för & nackdelar med olika typer, så hjälp mig.

Har tittat på Kaminexperten & KaminKungens sidor, är det nåt att ha?
Eller måste man köpa en Contura för 17´för att det ska vara lönt?

Har även blivit lite sugen på en äldre etagekamin t ex gammal Jötul el dylikt, Hur mycket sämre effekt är det i en sådan? Hur smutsiga avgaser?

Huset är 30-tal så en gammal gjutjärn passar väl bättre in, egentligen.

Hur mycket täljsten behöver man ha för att det skall märkas överhuvudtaget, 10-20-30-40-50 kg?

Man vill ju sitta i kortbrallor och se på tv ;)

 
Jag har nyss köpt en Contura 550 med täljstenstopp, väldigt nöjd med den. Angående mängden täljsten så har jag läst att minst 500kg krävs om man vill ha en kamin som värmer huset även efter att brasan slocknat.
 
Kolla på www.camina.se på gjutjärnskaminer.
De 2 längst ned är riktigt fina även fast de är nya.
 
Vad kostar dom rackarna då? Dom var fina.

Huset är 120kvm i 2 plan plus källare på 60kvm. Det jag hoppas på är att kvällstid kunna värma åtminstånde nedervåningen. Har satt upp en takfläkt centralt och ganska nära den planerade kamin placeringen.
Det borde väl inte vara för mycket begärt av någon av de billigare modellerna hos kamin exp/kungen?

Funderat lite, konvektion är väl det enda raka?
 
lars ostman skrev:
Har även blivit lite sugen på en äldre etagekamin t ex gammal Jötul el dylikt, Hur mycket sämre effekt är det i en sådan? Hur smutsiga avgaser?
Har en gång besökt en kaminrenoverare som berättade att:
-gamla små kaminer stod i rum som man vistades till vardags och kaminer levde hård liv och är utslitna  som gamla,
- stora utsmyckade kaminer stod oftast i finstugan och eldades inte till vardags och även  som gamla är i god skick,
- i övrigt konstruerades gamla kaminer för att ge mycket värme av lite bränsle och där var danska kaminer väl genomtänkta för att ha bra verkningsgrad ( ved dyrare än i Sverige).
- det var en lång period  när oljan var billig då man hade kaminer mest för mysfaktor och verkningsgraden var inget man tänkte på . Dagens produktion är inte mycket att hurra för heller.
- dansk gjutjärn hade bättre yttfinisch = finkornigare sand i gjutformer.

Vet ej hur mycket rätt han hade men jag trodde på honom och köpte en fin gammal dansk 1,3m hög "rundgangspis" som egentligen var för koks men den gick att elda i med 30cm ved. Allt han sa stämde. Uha, det blev för varmt i 130m2 hus och vi hade alltid fönster på glänt på ovanvåningen - den var svår att reglera neråt för den tog till vara varenda pinne man stoppade i. Vi kunde hålla värmen och koka kaffe när strömen var borta i 3 dygn en vinter. Den står kvar i huset som är nu såld och den är det enda jag saknar från den gammla stället :'(.
Rundgång betyder att rökgaser går i kanaler runt eldstaden innan dom lämnar kaminen och rummet och det var ca 3 m rökgång inne i den :). Ni som vet lite om uppvärmningen kan gissa vilken fördel en sån konstruktion har.

Om jag minns rätt så har etagekaminer samma långa rökvägar och en tyngd som magasinerar en del värme. Vackra är dom också ;).
Jag skulle inte vara bekymrad om verkningsgraden eller utsläppmängder i dom gamla kaminer för dom är inte sämre än dom nya och oftast tvärtom. Har du tid och tålamod att köra runt och leta  tills du hittar ett smycke för ditt vardagsrum? Gör det! Ibland blir priset helt OK också. Våran fick vi för 4500kr år 1993.
Lycka till!
gaia
 
Hur är det att med bygglov å dyl?
Bor i utanför hedemora och man måste tydligen ha miljögodkända kaminer, men det kunde man ev rucka på om man inte bodde så att man störde. Otroligt luddiga regler, hur ska man våga jaga runt och leta efter en gammal fin dansk kamin, om man inte vet om man får använda den....

Hur såg din danska ut Gaia, har du någon bild?
Har tittat lite på en Jötul som är en "en etage" kamin, kaminen & en snurr. Vet inte hur lång rökgång det blir, men snygga är dom.


 
Bor i utanför hedemora och man måste tydligen ha miljögodkända kaminer, men det kunde man ev rucka på om man inte bodde så att man störde. Otroligt luddiga regler, hur ska man våga jaga runt och leta efter en gammal fin dansk kamin, om man inte vet om man får använda den....
Gissar på att om du (vilket du måste?) skickar in en bygganmälan så kommer kommunen vilja ha ett miljö-godkännande dokument från tillverkaren.

Vad kostar dom rackarna då? Dom var fina
Jag tror att det var en Intrepid II (den röda näst längst ned) jag såg i Strängnäs
där våran kamin inhandlades, den låg på 12' har jag för mig.
Den lev. max 7kwh och det borde värma rätt bra om du inte har för mycket golvdrag
som vi  :cool:
 
Komunen har godkännt kaminen som jag hittat, men trodde inte att den skulle va så effektiv? En 140cm hög etagekamin, med så lång rökgång så måste det väl bli vart??? Eller?
 
lars ostman skrev:
Komunen har godkännt kaminen som jag hittat, men trodde inte att den skulle va så effektiv? En 140cm hög etagekamin, med så lång rökgång så måste det väl bli vart??? Eller?
Bra!
Effektiv eller inte? Kan du elda upp 5 kg ved på en timme så ger den ca 5 kWh effekt.
Eldstaden i din kamin är inte stor - det tvingar en att lägga in ofta och lagom mycket och det hindrar att du eldar fel och sotar igen skorstenen men det hindrar inte att du lägger dom 5 kg ved i omgångar. Hinner du med mer så höjs effekten :).

Det är verkningsgraden du vinner mycket på , är jag säker.
Jämför ytan på din kamin med en annan som har samma yta ( i m2 alla sidor+ botten+ topp) så kan du få en uppfattning om den är bättre eller ej. Ju större värmeöverföringsyta på en kamin dess större chans att verkningsgrad är bättre och värmer dit rum mer än det värmer ditt skorsten.
I din kamin räknas alla etage som värmeöverföringsyta och dom blir mer eller mindre varma som strykjärn :). Det blir mycket inneluft som paserar fritt runt kaminen som värms inte bara av elden i eldstaden men också av rökgaser innan dom lämnar rummet ;).
Har du chans så testelda den hos säljaren ;).
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.