Jag har ju inte kört ett helt år ännu, men jag kan redan nu göra beräkningar, med den statistik jag har, som visar att mina 72 vakuumrör sparar in 12 - 15 m³ staplad ved om året. Inte för att det kostar så mycket i rena pengar, men det är ju i alla fall en del arbete att trava upp 2*4*1,87 meter ved, exempelvis. Det hade kostat mer om det varit olja...

Ska bli intressant att se vad en årsförbrukning med ved i den nya pannan innebär. Nu har jag 52 m³ staplat liggande. Ska anteckna när jag börjar använda från den vedtraven.
 
För oss alla: Vad har du för förbrukning totalt på året.

För de oinvigda: Vad blir det i kWh i stället för m^3 ved, som dessutom beror av skälpt- eller travatmått.
 
Jag vet inte riktigt ännu. Detta är första året som jag eldar med enbart ved, inte en blandning av ved och olja. Ja, det är ju inte enbart ved nu heller, utan ved och sol, förstås.

Jag tror att det har gått åt 4 - 4,5 m³ olja innan, på den tiden när de körde bara med oljan. Men jag vet inte.
 
poiu skrev:
För oss alla: Vad har du för förbrukning totalt på året.

För de oinvigda: Vad blir det i kWh i stället för m^3 ved, som dessutom beror av skälpt- eller travatmått.
Spar man 12-15 m3 ved så har solfångarna gett 12-15000 kWh vilket jag är tveksam till då det gör att solfångarna gett 1750-2200 kWh/m2 o år vilket är ca 2,5 ggr mer/m2 än vad solfångarna ska ge enligt sp.. ::)

Tror snarare det beror på bättre verkningsgrad i nuvarande panna än den gamla oljepannan el att det varit en varmare vinter.. ;)
 
Ja, det var hett. Gick aldrig under -22°C.

Nä, jag tror inte alls att det är något räknefel, utan helt enkelt beror på att den period när solfångarna är som bäst, det är på sommaren. Då är effektiviteten för varje instoppad vedpinne usel. Inte för att den brinner sämre, men man får ju elda när man eldar, vilket gör att det blir alldeles onödigt varmt, vilket i sin tur gör att det allra mesta står bara och svalnar bort. Solvärmen räcker däremot till för att alldeles lagom kompensera för hur mycket varmvatten som går år, utom när det var som varmast, för då blev det bara varmare i källaren hela tiden.

Alltså går det mesta av den ved som annars eldas upp till spillo. Att köra på elpatron är ju effektivare, lika effektivt som solen, men med ett annat pris på varje kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.