Hej!
Vi har ett hus byggt 1951.Ytterväggar med siporex 30 cm, luftspalt och håltegel. I ett av rummen (halva huset) har förre ägaren målat och kvastat med strukturfärg!! och vi vill ha bort denna. Att slipa ner är omöjligt. Nu undrar jag om man kan putsa alternativt spackla upp ytterväggarna invändigt? Finns det risk att man blockerar den naturliga fuktvandringen innifrån/ut då? Har fått tips att alternativt lägga en typ platonmatta invändigt mot ytterväggarna och i underkanten lägga en "svag" värmekabel för att få luften att röra sig bakom mattan. Längs golvet skulle man då sätta ett ventilerat golvfoder och mot taket skulle man lämna luftspalt. Platonmattan skulle man sen klä med gips. På så vis skulle man också få en varmare yta på innerväggen vintertid. Innerväggarna i huset är murade och dessa skulle man klä med gips dikekt på vägg. Kan någon tipsa mig om vad jag ska göra för bästa och smidigaste resultat?
Tacksam för tips.
 
Platonmatta på en siporexvägg låter helt vansinnigt och värmekabeln är bland det mest korkade jag hört.

Du tänker rätt när du funderar över fukttransporten. Siporexen transporterar fukt bra och man ska inte ha täta skikt på insidan just för att fukten ska kunna transporteras.

Jag skulle spackla direkt på väggen. Många skulle nog använda gipsspackel för att det är enkelt att jobba med - jag föreslår att du ringer Finja eller Weber och och frågar vad dom föreslår för spackelprodukt.

Här hemma har jag limmat gipsskivor på siporex med ett putsbruk. Det är också vanligt att man använder vanligt kakelfix för att limma gips på siporex.
 
Tack för svaret. Detta hade jag på känn även om jag fått tipset av en rel. kunnig person. När du skriver gips på siporexvägg; menar du då även mot en yttervägg? Jag är rädd att få fukt i gipsen...
 
Ja, den är hellimmad även på yttervägg.

Alternativet är ju att spackla som du tänkt, men jag är bättre på att limma gips än att helspackla väggar så jag valde den lösningen. Fukt har jag inte sett något av och lär nog inte göra det heller. Det har suttit fyra lager tapet på dessa väggar i 50 år utan att skadas av fukt så jag tror att mina gipsskivor klarar sig dom med!
 
Håller med er killar att spackla upp hela väggen slät och fin. Men ju färre material dessto bättre och ett spackel som andas vore att föredra. Kolla med olika tillverkare, det finns fler än de stora drakarna.// Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.