Erbjud säljaren att han får beställningen om han kan gå ner till 20 000, men att priset sjunker nästa vecka.

fast med tanke på deras usla rykte så är nog även 20 000 i högsta laget.
 
Onödigt våld vid uttagning av äldre fönster

Ösregn och muntligt avtal att ej gå in med skor, montörerna sket i detta, täckte inte heller någonvart golvet, gick med leriga skor på matta för 5000

Repor / skador på flera fönster

Fel karm mått ALLA fönster

Byta ut ett fönster för de inte ville sätta in vindsfönstret, pga omständigheter med murad vägg
10 veckor extra leverans

Putsskador alla fönster utvändigt

Monteringstid / färdigt jobb, fick fönsterna i januari ..... still counting

Diverse inköp, tex lackfärg fönster bänkar,

Hyra in målare som fick spackla alla nischar

Hyra in snickare som fixade alla fönster brädor och dörr nischar / foder

Dessa lagningar skulle säljaren göra, det skulle ta 2 dagar.
Tog en, två, tre, jag kommer tisdag, kom inte, jag kommer torsdag, kom inte.
Kan ni inte hyra in någon, du nämnde ju att du kände folk

Städning i flera dagar efter öppna fönster och sågningar i halv orkan, plus blöta skor i hela huset

Egna timmar med lagning, målning och städning 10 -15 timmar

Pris fönster packet, 104 000

Kvar att betala 74 000

Rimlig ersättning / avdrag ?

Tack för mig, och välj nu inte mockfjärds
 
Fast det där med att inte gå in med skor tror jag inte på. Alla snickare/montörer är väl medvetna om att det är skyddsutrustning och därmed en försäkringsfråga om det skulle hända något.
 
När jag bodde i malmö så höll HNB på med stambyte i vårt hus, jag hade precis haft en vattenskada, haft sanering och fått inlagt nya golv och bodde tillfälligt i en annan lägenhet. De gick rätt in på nya parkettgolv utan något som helst skydd med leriga och grusiga skor, blev både rena hål och repor på de nya golven. Först påstod de att JAG skulle förbereda så att de kunde gå in - när jag förklarade att jag tillfälligt bodde någon annanstans försökte de skylla på styrelsen osv. Så tydligen är inte alla hantverkare medvetna om vad som gäller. Fick hålla på länge för att få åtgärdat golvet i köket och hallen.
 
verktygsgurun skrev:
Fast det där med att inte gå in med skor tror jag inte på. Alla snickare/montörer är väl medvetna om att det är skyddsutrustning och därmed en försäkringsfråga om det skulle hända något.
Ösregnar det ute och man går i lera så skyddar man eller liknande. Kommer man överens om att inte gå in med skor så skiter man inte bara i det.

Jag är själv hantverkare och jag skulle aldrig få för mig att gå in med skor. Det vore idioti och respektlöst mot kunden.

Tycker du själv det vore okej att klampa in med leriga skor i ditt hem?
 
Står det inte i kontraktet att du ska täcka golven själv?
Jag skulle inte ta av mig skorna, det är en fråga om skydd.
 
Fliken skrev:
Ösregnar det ute och man går i lera så skyddar man eller liknande. Kommer man överens om att inte gå in med skor så skiter man inte bara i det.

Jag är själv hantverkare och jag skulle aldrig få för mig att gå in med skor. Det vore idioti och respektlöst mot kunden.

Tycker du själv det vore okej att klampa in med leriga skor i ditt hem?
Nej det är respektlöst att klampa in med leriga skor, man får ju täcka golven antingen kunden eller hantverkaren beroende på vad som är avtalat. Jag brukar själv ha en stor trasmatta som jag lägger innanför ytterdörren där jag stampar av den värsta smutsen.
Att ta av skorna är inget alternativ när man springer ut o in säkert 100 ggr på en arbetsdag dessutom är det inte så kul att trampa på en spik eller tappa ett fönster eller verktyg på en fot.
 
fönsterpåven skrev:
Står det inte i kontraktet att du ska täcka golven själv?
Jag skulle inte ta av mig skorna, det är en fråga om skydd.
Det står att man ska täcka en "gång" där man kan gå, för övrigt skulle fönsterkillarna täcka vid fönster osv

Jag köper att man har skor på sig, men antingen skyddar man dom eller så tar man bort den värsta leran.

Tror dock inte det är första gången någon klagar på dessa killar då de 2 veckor efter "ville syssla med något annat"

Nåja, en månad eller så, så är allt klart. Fönster killen kommer på onsdag, så vi får se vad han tycker till om ett avdrag på affären. Betalar man 104 000 för nya dörrar och fönster så vill man gärna inte ta in en städfirma och kemtvätta mattor.
 
Idag fick jag installerat mina fönster från Mockfjärds. Efter att ha läst här på forumet var jag lite orolig.
Men det gick som en dans.
De tog av sig skorna när de kom ( behövde ej säga till ens. De lade ut matta för att inte skava golven. De sopade och städade upp efter sig.
Fönstermonteringen gick också supersmidigt. De t.o.m maskerade innan de fogade så det skulle bli ordentligt. Jag är supernöjd.
Montörerna i skåne kan jag varmt rekommendera. Jimmy hette den ena av dem, hans namn stod på montagebilen.
 
Mockfjärds sköter ju inte själva fönsterbytena själva utan använder sig av mindre firmor runt om i landet som har sina egna distrikt där de sköter montagen, det är säkert grunden till att folk har så olika erfarenheter av Mockfjärds. Har varit inlånad och jobbat på en av dessa firmor under ca en månad för nåt år sedan och vart imponerad av montören jag jobbade med. Dessvärre verkar ju inte alla ha samma erfarenhet, tråkigt om inte Mockfjärds inte kan hålla sig med seriösa och kunniga medarbetare i hela landet....
 
Eller gör som jag gjorde. Gick till det lokala snickeriet, snickaren kom själv och måttade alla fönster och eftersom huset är från 20 talet så var ju varje fönster lite olika i storlek (kunde skilja på 1-2 cm) sen gjorde han varje fönster på mått. Han fräste alla profiler på karmens och bågarnas alla delar enligt orginalet och fixade iväg dom till glasmästaren.
Han kunde också rekomendera en snickare som satte in fönstren och det blev inga skador någonstans. Eftersom varje fönster var måttat så blev det i princip inget att laga eller dölja med list och fog.

Och ja, skillnaden mellan dessa och färdiga typ Mockfjärd, SP eller några andra var ingen eller endast marginell. Men det krävdes en motprestation i att jag själv tog mig tid att måla dom med linoljefärg nere i snickeriet för det var inget han gillade att göra.

Så det är lönt att kolla priser på riktigt hantverk innan man slutligen bestämmer sig, för det finns fortfarande gamla yrkesmän än dom börjar bli få.
 
Kan ju lägga till från tidigare inlägg att både montör och säljare har slutat pga av detta
Och att Mockfjärds inte vill kompensera 1 krona.

Jag räknade lite lätt på det.
Skada plastmatta badrum, 7500, jag anser inte att jag vill ha en lagning gjord, då badrummet är nytt.
Putsskador ute, 8000 - 14000
Målare, fixa alla nischar, 4000 - 6000
Skav märken på 4 fönster 1 dörr. Jag krävde nya enheter eller att ge kompenserar.
Jobbet tog 6 månader, eller ja, om det ska lösa alla saker så har det nog tagit 12.

Har 25000 kvar att betala.

Undrar hur detta ter sig i framtiden....
 
Jag vill passa på att varna för OutLine. Leverans för 3 år sen nästan alla gångjärn iskruvade med skruvarna helt snett.. Vissa så snett att när man stänger fönstret vrider sig hela karmen eftersom skruvarna tar emot.

Dom har fortfarane varken kompencerat mig för felen eller åtgärdat.. Köpt fönster + 3 dörrar för ca 140kkr. Nu behöver jag 10 fönster + en pardörr till.. Vem skall man köpa från ???
 
  • Gilla
Tjocky
  • Laddar…
Det här med att hantverkarna inte tar av sig skorna verkar vara en ständig källa till irritation. Samtidigt måste man förstå att alla inte vill eller bör jobba i strumplästen.

Vi hade en mycket bra firma som monterade en spisinsats för ett par år sedan. När de ringde på dörren var det nollgradigt och tjockt med snöslask ute. Killen som gick först hade en rulle byggplast i famnen som han med god fart rullade framför sig till öppna spisen. Sedan täckte de golvet kring arbetsområdet och gjorde ett snyggt jobb. När de var klara rullade de helt enkelt plasten baklänges och backade ut. Det kostade företaget ett par meter byggplast men imponerade stort.

Alltså - det går att jobba med kunden i fokus och ändå slippa riskerna med att jobba utan skor!
 
I den firma jag jobbar gör vi så här; lägger ut gångar med skyddspapp + papp under de fönster/dörrar vi skall arbeta med. Plast är för tunt-det är lätt att trampa igenom gruskorn.
För att inte åsamka skador skär vi rent runt foder inne.
Kapar alla spikar med tigersåg.
Bytte för en månad sedan 9 fönster och 2 dörrar. Den enda skada som uppstod var att tigersågen gick lite snett så att en av de gamla karmarna fick sig ett litet jack men det hade enl. kunden ingen betydelse eftersom han ändå inte trodde att han skulle kunna sälja de gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.