Har börjat få upp intresset för dom.

1) De övriga husen som inte är i Ugglanserien, är det väldigt dyra?
2) Varför är Ugglanserien billigare?
3) Vad är standard i Ugglanserien?
4) Ingår markarbeten?
5) Har ni bra erfarenheter av dom?
6) Kan man ändra planlösningarna något?
7) Är det dyra tillval?
9) Är plattan bra??
10) Har de lång leveranstid?
TACK!!!!!!!!
En frågvis, vetgiren och envis Anna
 
Hej - svarar på det jag vet :
Ugglorna är "fixa" och inte ändringsbara, därför är de billigare.
Standarden tror jag i övrigt är lika, i varje fall sedan de nu fått 300mm
isolering i likhet med de andra LB-husen. :)
 
S
Läste att det var 38v leveranstid.
 
Varför ringer du inte till LBhus och frågar???

Jonas


ps.
vi ska bygga LBhus Ärlan ngt modifierat. ca 2000000
 
lite snålare standard i ugglanserien, micro och diskmaskin ingår inte. Enklare innedörrar. Sen är ugglanhusen ritade så att de ska vara billigare att bygga.

/FW
 
L
arlan skrev:
Varför ringer du inte till LBhus och frågar???
...och varför inte starta EN tråd som du döper till "alla frågor mellan himmel och jord" istället för att starta typ 15 trådar om liknande ämnen varje dag?? Just nu känns forumet lite som en enmansshow... (inget illa ment - det är bra att vara frågvis)
 
Håller med föregående talare. Börja med att skaffa en tomt (om du inte redan har det). Efter det kan det börja vara intressant att kolla vilka husföretag som har vad, vilka grunder som är bra, osv osv osv osv.

Används sökfunktionen i forumet till att börja med om det är något annat specifikt du undrar över så är ju forumet till för det. Se det som ett bibliotek. Hittar du inte boken (svar på din fråga) i biblioteket (forumet) du söker så från biblotikarien (forumets läsare)
 
jag kan upplysa er om att jag har googlat och läst varenda artikel om allt. Jag har besökt varenda hemsida. Jag har läst igenom varenda sida som skrivits, dvs 114 stycken. Jag har använt sökfunktion x antal gånger. Jag har på några dagar lärt mig säkert mer än de flesta gör på ett helt år, utan att låta alltför skrytsam. Jag har från att varit bombsäker på att bygga med ä-hus lärt mig precis allt om grunder mm mm... jag har lusläst ä-hus, hjältevadshus, mm och är nu på lb-hus.. och jag tänker inte sluta fråga.

Jag studerar till nästa sommar och har inte möjlighet att köpa tomt ännu. Men vi ska flytta så snart jag är klar, då sonen börjar skolan, och vi måste ha allt kött på benen så det bara är att slå till när tiden är inne. Och det är en DJUNGEL att lära sig och inget man gör över en kafferast en vecka innan man ska flytta.

Sorry.... passar det inte så läs inte mina inlägg.
 
Måste faktiskt hålla med tidigare talare också....

Inte så att det påverkar mig själv men däremot kanske det finns andra postare i forumet som lägger in en post med för dom väsentliga frågor som snabbt hamnar längre ner på sidan pga att en himla massa nya poster läggs upp från en enskild användare.

Bättre att samla ihop alla dina frågor och skriv ner dom i en tråd... jag är övertygad om att du får svar på dom även då.

Lycka till med blivande husbygge!  :)

/Micke
 
Fast hur sjutton kan man samla ihop frågor som man inte vet att man ska ställa ännu? Jag menar, man lär sig ju med tiden och ju mer man lär sig desto mer undrar man eller hur? Tycker att mina frågor är relevanta. Och av att bedöma av alla diskussioner hittills på alla 114 sidor så är det samma frågor alla vill ha svar på. Så då får ni andra blir mer effektiva då istället.
 
Paddington skrev:
jag kan upplysa er om att jag har googlat och läst varenda artikel om allt. Jag har besökt varenda hemsida. Jag har läst igenom varenda sida som skrivits, dvs 114 stycken. Jag har använt sökfunktion x antal gånger. Jag har på några dagar lärt mig säkert mer än de flesta gör på ett helt år, utan att låta alltför skrytsam. Jag har från att varit bombsäker på att bygga med ä-hus lärt mig precis allt om grunder mm mm... jag har lusläst ä-hus, hjältevadshus, mm och är nu på lb-hus.. och jag tänker inte sluta fråga.

Jag studerar till nästa sommar och har inte möjlighet att köpa tomt ännu. Men vi ska flytta så snart jag är klar, då sonen börjar skolan, och vi måste ha allt kött på benen så det bara är att slå till när tiden är inne. Och det är en DJUNGEL att lära sig och inget man gör över en kafferast en vecka innan man ska flytta.

Sorry.... passar det inte så läs inte mina inlägg.
Om du nu har läst ALLT som finns att läsa, så borde du ha fått svar på alla dina frågor vid det här laget...  ;)

Forumets deltagare hjälper mer än gärna till för att hjälpa andra, men man måste GE lite själv också (svara på andras inlägg med tips, råd och synpunkter). Sedan får i alla fall jag känslan av att du inte verkar lyssna på de relevanta inlägg som faktiskt skrivs till dig (hoppas jag har fel :)), och då tröttnar man. Man orkar till slut inte svara och försöka vara behjälplig...

Du ska givetvis fortsätta fråga om saker och ting, men som de andra skriver, försök kanske att begränsa dina frågor på ett mer effektivt sätt, så ska du också se att du får fler och bättre svar!

Lycka till  :)

P.S och återigen, RING till de olika leverantörerna för bästa svar vad gäller priser, materialval, ändringar, tillval mm!


 
Nu får ni sluta hoppa på Paddington. Det klart man har mycket frågor precis när man börjar titta efter hus.  Precis som ni säger, sa alla till oss att vi skulle skaffa tomt först och så gjorde vi, men sen när vi skulle bygga på den så var det väldigt få som var intresserade av att bygga som vi ville ha det på VÅR tomt.   Men som tur va hittade vi en tillverkare som byggde efter våra ritningar helt och hållet men lätt var det inte.
Så Paddington stå på dig och jag tycker det är intressant att läsa dina frågor men jag har inte svara på alla tyvär.

Vi har också ringt till de olika tillverkarna och många av dem är otroligt dåliga säljare av ca 15st som vi pratat med så var det bara 3 som var bra och som vi fick relevant infrormation av Götene, Aneby och  Svenskamodulhus.

Vad är annars forumet till för om inte frågor.
Man kan inte få alla svar i gamlatrådar utvecklingen går framåt..

Lycka till med planerna. Häls Niclas
 
Maila till LB-hus å be å få en leveransdeklaration. Där kan du få ett bra "hum" om vad som ingår å inte. Annars finns det en tråd på forumet, där du kan ställa dina frågor till husleverantörerna.Tror LB-hus är med, du får titta.
Hoppas det går bra för er.
 
Kollade om LB-hus var med. Tyvärr var dem inte det.
 
Jag suger åt mig som en svamp vad ni säger. Och ju mer jag förstår, desto mer sjunker det in när jag läser gamla svar jag fått. Man kan inte ta till sig allt på en gång. Det är som att lära sig ett HELT nytt språk! Jag brukar illustrera lärandet enligt följande:

Omedveten inkompetens (hade jag för några dagar sen).
Medveten inkompetens (här är jag nu. Och då är man frustrerad!)
Medveten kompetens (förhoppningsvis hamnar man här när det börjar lossna).
Omedveten inkomptens (man har det integrerat i sig själv).

När man hamnar på steg 3 och 4 kan man nog börja hjälpa ANDRA med deras frågor, men om man inte vet nåt själv kan man omöjligt besvara några andras frågor. Däremot känner jag atta jag börjar kunna ge feedback på olika grunder mm!! Det är väl bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.