Planerar att bygga ett fristående uterum. Panelerna från willab har följande u-värden.

- Glas dörrar/fönster. 2-glas med u-värde 2,9
- 32mm Kanalplast med u-värde 1,1.

Vägg ytorna blir ungefär 50/50 glas/vägg. Väggarnas tjocklek är 90mm, och om jag har rätt information så har en isolerad vägg 90mm tjock ett u-värde på runt 0,3, 10x bättre än glaspartierna.

Eftersom det är bökigt att bygga en isolerad vägg funderar jag på att ha den oisolerad. Är det någon som vet vilket u-värde följande vägg har. Panel (liggande fjäll), 90mm regelverk med oisolerad luft, innervägg i plywood eller liknande.
 
Om du ändå bygger en regelvägg tar det ju inte många minuter att peta i lite isolering. Något speciellt problem?

Sen lär det iofs under sommarhalvåret bli rätt varmt och trevligt i uterummet även utan isolering bara det är vindtätt. Ligger solen på blir det väldigt varmt, isolering eller ej.
 
  • Gilla
Yvonnewilly
  • Laddar…
Jag har för mig att jag läst en tumregel att 10mm isolering motsvarar 50mm trä. Så om vi förutsätter att du iallafall har vindpapp i väggen så att det inte blåser rakt igenom. Så har du i den oisolerade väggen ungefär 30mm trä som isolering (panel plus pywood). 90mm isolering skulle då motsvara att du bygger väggen med 480mm (9 x 50 + 30) massivt trä. Dvs ungefär 15 ggr bättre isolering än en tom vägg.

Dvs den oisolerade väggen är sämre än glaspartierna.

Peta i lite isolering, det går fort.
 
Tack för svaren.

Problemet (eller arbetet) är inte att sätta in isolering. Arbetet är att man då måste ha en luftspalt mellan isoleringen och ytter panelen. Då måste man sätta på vindpapp, läkt på alla reglar och runt alla glas partier, insektsnät. Väggen blir tämligen mer kompliserad än om man fäster panelen direkt på reglarna.

En annan ide jag fick är att fästa 30mm cellplast på innerväggens insida. Då finns det kvar 65mm luft mellan panelen fäst direkt på reglarna (95mm tjocka).
 
Redigerat:
Räknat på regelverket som 90 mm luftspalt så får jag ditt u-värde till 0,3 ungefär. Du kan räkna själv på http://www.energiberakning.se/
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Det var en intressant länk och u-värde beräknare. Det verkar vara något fel på beräkningen av luftspalt (effektivare än isolering av samma tjocklek. Nedan är några värden.

1, Glasen jag tänker använda. Willab WG50, 2-glas parti. U-värde 2,9
2, Endast 15mm tjock träpanel (ingen innervägg eller isolering).Uvärde. 3,26. Nästan lika bra som glaset.
3, Lägg till en12mm träskiva (innervägg). U-värde 2.23. Bättre än glaset trots ingen isolering
4, Isolera med 45mm cellplast. U-värde 0,64, runt 5x bättre än glas partierna.

Givet att det även finns en luftspalt som förbättrar ovan ytterligare så kan man verkligen fråga sej om isolering är något att bry sej om när använder Willabs 2-glas parti.
 
Redigerat:
Vilken värmekälla ska du ha i uterummet?
 
Sail IC skrev:
Det verkar vara något fel på beräkningen av luftspalt (effektivare än isolering av samma tjocklek.
Det är helt i sin ordning :). Luft isolerar bättre än islolering, problemet är att få luften att inte röra sig och det är det som "ullen" i en isolering försöker råda bot på. Ullen har ett sämre isolationsvärde än luften och därför har isolering något sämre U-värde än ren luft.

Nu hör det till saken att detta är teori, i praktiken så är får du bättre isloerande egenskaper med isolering än med en en stor luftspalt.
 
Tack för allt visat intresse.

Uterummet kommer att vara placerat 12 meter från huset med ett stort trädäck mellan. Jag tror inte vi kommer att använda det när det finns snö eller under årets 3-4 kallaste månader. Vi kommer aldrig att värma up det till normal inomhus temp så vi planerar att någon form av komplement värme t.ex el element som fästs på väggen. Eventuellt funderar jag på att sätta in a snygg ved kamin.

Nu förstår jag varför en luftspalt har så bra isolerande effekt. I praktiken är det omöjligt att beräkna den sisolerande effekten om inte luften "binds" av ett isolerings material.

Summerat. Om hälften av väggytan består av glas med 2,9 U-värde spelar det inte så stor roll hur resten av väggytan är gjord. Even en enkel vägg av trä har runt samma U-värde. Om man sedan gör det lite bättre kommer väggen vara betydligt bättre än de stora glas ytorna, men det är bara lite socker på tårtan.
 
Om luftspalten är problemet så kan du också välja att måla ytterpanelen med en diffusionsöppen slamfärg (typ faluröd). Då behövs ingen luftspalt eftersom panelen kan andas genom färgskiktet. Så byggde man innan plastfärgen. Vindpapp måste du förstås ha ändå men den tror jag inte du kommer undan i vilket fall om du inte ska ha det väldigt dragit. Tänk på att drag försämrar isoleringsvärdet vansinnigt mycket mer än allt annat, dvs utan vindpapp gäller inga av de u-värden som nämns här.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.