Hej,
Har sågat upp delar av ett 28 mm trägolv i ett rum. Gjorde detta för att bl a kunna inspektera krypgrunden. Tänker göra en lucka utifrån. Utrymmet i krypgrunden är bara ca 200 mm (från marken (sand) till underkant golvbjälkar). Huset är drygt 60 år gammalt, golvbjälkarna (impr) i gott skick och på dessa ligger 28 mm spontat. Ingen isolering.
Ska nu lägga tillbaka ett golv men är osäker på några saker och skulle hemskt gärna vilja ha några goda råd på vägen. Huset har använts permanent och vi kommer väl också så småningom använda det så.

1. Lägga till isolering. I så fall hur mkt (tänkte att grunden skulle fortsätta att ventileras med självdrag)?

2. Ska jag placera isoleringen (typ 5 cm) på bjälkarnas undersida eller mellan? Känns inte rätt att "fylla" mellanrummet mellan balkarna; risken är väl att det blir för kallt i grunden (kondens)?

3. Låta bli att isolera?

4. Är det OK med bara 200 mm (som man måste vara väldigt smärt för att kunna passera igenom) som kryputrymme eller ska jag gräva ur?

5. Planerar täcka marken med folie men detta kanske är onödigt då marken bara är sand?

6. Om jag inte lägger tillbaka 28 mm vad kan man då använda? Spånskiva? Sämre?

Hoppas på snart svar
 
1. Lägg isoleringen mellan bjälklaget.
2. Isoleringen måste nog in mellan bjälklaget, och så nära golvet som möjligt..
3. Nej.
4. Har ingen aning om hur du skulle fått plats till att krypa, eller äns komma ned på 200 mm. Om du skall fortsätta ha "Kryp grund" så måste du nog gräva ur lite.
5. normalt brukar man täcka grunden med fuktspärr, men vid krypgrund så vet jag inte säkert. Det kommer säkert någon kommentar på detta från någon som vet.
6. Trägolv skulle jag lagt tillbaks. Men det funkar ju också med spånskiva och laminat eller något.
 
På marken lägger du åldersbeständig plats och gör hål på lägsta punkten. Om du vill kan du sen fylla detta med isodränkross upp till blindbottnen eller lecakulor för mer isolereffekt.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.