Är det någon som vet fördelar/nackdelar med bergvärme kontra jordvärme. Att bergvärme är lite dyrare att installera än jordvärme vet jag. Men i övrigt, vilket är att föredra????? Någon som vet???
 
De första 10-15 åren så minskar mängden energi som man får upp från bergvärmehålet. Därefter har det stabiliserat sig. Jordvärmen ger samma mängd energi varje år eftersom jorden värms upp under sommarmånaderna.

Jordvärme kräver större tomtyta än vad bergvärme gör.

Jordvärme kan ge spår i trädgården efter grävningarna. Gräver man ett dike i trädgården och fyller igen det så kan det hända (beroende på vad det är för mark) att jorden sjunker ihop i ett par år efter grävningarna.

Det borde vara betydligt lättare att dimensionera en jordvärmeanläggning. När man borrar efter bergvärme är det ju svårt att från början veta exakt hur berget är och det kan vara större risk att borrhålet blir under- eller överdimensionerat.

Sen är väl bergvärme inte bara lite dyrare än jordvärme utan mycket dyrare.
 
Mindre miljöpåverkan med jordvärme. Borrhål/ytvatten/grundvatten etc.

Dessutom är det inte så DYRT som bergvärme, OCH fiffigt... märker man att slingan e för kort ?, mycket lättare att åtgärda även om man generellt inte skall skarva kollektorn VAD JAG VET så kan man nog göra det i de läget.
 
Har hört nåt om att man med jordvärmen sänker marktemeperaturen ca en växtzon, vet ej om det stämmer eller om det i så fall har nån större påverkan på gräsmattan
 
Inte hos min granne som haft det sedan 85 iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.