Du kan bara ta ut 2300W på en 10A. Det går däremot bra att säkra upp till 13A på en 1,5mm kabel så att du kan ta ut närmare 3000W.
 
Pölze skrev:
Du kan bara ta ut 2300W på en 10A. Det går däremot bra att säkra upp till 13A på en 1,5mm kabel så att du kan ta ut närmare 3000W.
Ja, precis. Därför jag blir lite fundersam då det även finns specat 1-fas 230V/10A.
 
Var ser du att det är 10A? Hittade inte det på sidan (efter en snabb genomblick)
 
I produktbeskrivningen hos butiken jag isåfall beställer genom. Men står även där 2500 W.
 
Det bör gå med 10A säkring, särskilt om du har porslinsproppar. Den drar ju inte 2500W kontinuerligt.
 
Märkeffekten är den maximala effekten produkten får dra i värsta fallet. Därför är den normala verkliga(reala) effekten lägre. Dessutom uppstår spänningsfall i ledningarna beroende på vilken "förlängningssladd" som används. Effekten minskar med kvadraten på spänningsfallet. Därför kan en 10A trög säkring förmodligen klara detta om inget annat samtidigt belastar denna säkring.

Viktigt också att motorkonstruktionen inkl motorkondensator har en bra effektfaktor nära 1. Om effektfaktorn i motorn är väsentligt mindre än 1 uppstår en betydande reaktiv effekt som ökar strömmen/belastningen i ledningarna och genom säkringen.
 
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
Jag har precis en sådan. Har använt den många timmar på en 10A utan några stopp.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
Okej, då ska det fungera då.
 
Kan förtydliga att det är en gammal diazedcentral jag kör med.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Stefan_Stromberg skrev:
Kan förtydliga att det är en gammal diazedcentral jag kör med.

Sent from my HTC One X using Byggahus
Samma här:)
 
Pölze skrev:
Du kan bara ta ut 2300W på en 10A. Det går däremot bra att säkra upp till 13A på en 1,5mm kabel så att du kan ta ut närmare 3000W.
Det där är ett lite farligt påstående. Det går ofta, men inte alltid. Så det där måste en elektriker kolla i det enskilda fallet.

Det är ju lite trist om just "mitt fall" är en av gångerna som huset brinner pga. fel säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.