Hej! Eftersom jag för lite dagbok i bygget så tänkte starta en tråd för den som funderar att installera ett ventilerat undergolv. Här kommer mina erfaranheter och några tips och råd.... Uppdaterar fortlöpande. Lägger in bilder och uppföljning på kostnader senare.


*****

Förutsättningar:

Kedjehus i delvis teglad fasad, sammanbyggd med grannens garage. Byggd 1970 med platta på mark. Ingjutna reglar med ovanliggande isolering enligt den tidens standard. 95kvm med en utbyggnad på 30kvm som vi gjorde för 2 år sedan (denna del har givetvis inga bekymmer)

Vi köpte huset (vårt första) 2006. Med facit i hand och med mer kunskaper var det kanske lite naivt att inte lägga större vikt vid besiktningsanmärkningen med varning om konstruktionen, med mätproverna visade inga förhöjda värden så vi slog till. Har inga stora bekymmer med lukt men när ingen varit i huset på några dagar så luften stått still och ens näsa blivid "renad" kändes en "farfars-lukt" när man steg in i hallen. Vi trodde det var det aningen skadade golvet i hallen som var källan till lukten, så detta byttes ut för 2 år sedan, men lukten kvarstod.

Vi kunde inte längre blunda för problemet, så vi kontaktade Nivell och Granab för offerter. Vi valde att köpa Nivell-systemet genom Beijer här i Umeå eftersom vi fått mycket hjälp av dem och allt annat mtrl tas också genom Beijer.

Offerten för Nivell: 44083krÖvigt mtrl (spånskiva, skuv mm.): 11639kr

Vi la till för lite övrigt, så vi budgeterade ungefär 60000kr + nytt parkettgolv så vi landar på max 100.000kr totalt. Redovisar kostnaderna nedan. Eftersom man är en lekman, men ganska händig så uppskattade jag att detta skulle vara klart på två-tre veckor... Det var alldeles för snålt räknat.

Jag tog ledigt från jobbet i 7 dagar för att få jobba undan ordentligt i början.

Dag 1-3: Flytt av möbler, utrivning av kök, slet ut den (5 år) gamla parketten och sålde den på Blocket. Påbörjade upprivning av golvet i ett sovrum.

Dag 4: Fick hjälp av kompisar och föräldrar att grov riva ut allt golv. Körde cirkelsåg brevid varje golvregel och lyfte ut den lösa spånskivan, och den underliggande isoleringen. Sågade sedan av reglarna med tigersågen. Dammsugare med autostart-uttag kopplat till cirkelsågen rekommenderas då det annars dammar kopiöst med cirkelsåg i spån... Hade beställt en container för byggskräpet. Det var väldigt praktiskt att bli av med skräpet direkt utan att köra fram och tillbaks till ÅVC hela tiden. Vi fyllde en 13 kubikare till bredden (endast brännbart). Munskydd, hörselkåpor och handskar!

Dag 5: Rörmokare kopplade ur VVB och pluggade ledningarna. Rev ut tvättstugan.

Dag 5-8: Detaljrivning och urhuggning av ingjutna spikreglar. Dessa var som tur vanliga panelbrädor typ 120x22 och spikade i betongen. Tyvärr gick de in under syllen så det var tidsödande att hugga ut dem. Inget var tryckimpregnerat tack och lov. Dammsugning av extremt nedskräpad platta... Hittade mycket konstigt. Gick åt massor av sågblad till tigersågen. Rekommenderar kvalitet då dessa höll mycket längre än de från Jula och dyl. Pallade upp bärande väggar med plastkilar. Tyvärr rev vi spånskivan under icke bärande väggar då jag trodde att de skulle kunna hålla upp sig själv men de satte sig några cm och det var stört omöjligt att få upp dem igen. Blir till att dölja med tak och golvlister. Dörrarna måste ev. justeras om.

Dag 8: Rörmokare kopplade om vattenledningarna i tvättstugan.

Dag 8-11: Tätning av syllen och håligheter. Betongplattan var väldigt grov så det var upp emot 2cm mellanrum under syllen. Omöjligt att tejpa fast syllband från Nivell, och skulle bli ruinerad av att använda mjukfog villket rekommenderades. Körde med fogskum och sedan akrylat på det. Vet att det inte är godkänt att skumma men funkade grymt bra. Har det även i alla fönster så fungerar det där borde det fungera under golvet. Passade även på att täta lite extra kring ytterdörren som var väldigt dåligt isolerad under.

Dag 9-14: installation av nivell-reglarna. Väldigt slitsamt för ryggen. Borra, dammsuga, släppa ned betongspik, driva ner hylsa, slå ner spik, justera höjd, kapa nivell skruv... Ständigt framåtlutad.

Dag 10-11: Bilning av gjutgärnsbrunn samt ny extra brunn i tvättstuga. Ihopmontering av nytt avloppsrör. Städning...

Dag 15-20: Findammsugning, borstning av plattan, fungicidbehandling och isolering. Nu kommer golvspånet upp! Skönt att gå på slätt trä... Börjar jobba på "vanliga" jobbet nu, så i fortsättningen blir det kvällar och helger.

Dag 18: Hittade en gammal vattenskada i väggen där diskmaskinen har stått. Frun tyckte det luktade lite konstigt när hon dammsög plattan kring väggen. Öppnade upp och hittade lite prickar på baksida gipsen mot syllen. Bytte ut och fungicidbehandlar. Spånskiva i tvättstuga och tätning kring rör som kommer upp ur golvet klart.

Dag 19: Reparation av gips från gårdagens rivning. Uppgjutning av klack för rör som kommer upp genom golvet i tvättstugan. Klart för plastmattan där och i lilltoan. Hämtade parkettgolvet hos butiken.

Dag 20: Gör klart småfix i tvättstugan. Dammsuger plattan och lägger lite mer isolering/spånskiva. Är less och det går långsamt.

Dag 21-22: Golvläggaren spacklar golven i tvättstuga och lilltoa. Själv har jag vilodag. Plastmatta läggs in i tvättstuga

Dag 23: Fortsatt inläggning av golvspån och isolering. Tar det aldrig slut...?

Dag 24: Idag börjat äntligen Inläggning av parkettgolv. Vi köpte Kärsh ekparkett 13mm, mattlackad. Väldigt lättlagt och snyggt. Lägger klart i ett sovrum och Pergogolvet i hallen samt tätar mellan spånskiva och vägg i hela huset.sätter igång Nivell-systemet på max. Testar med rökpenna och det fungerar!

Dag 25-27: Fortsatte med parkettgolvet. Spacklade igen ojämnheter i övergången till utbyggnaden.

Dag 28: Klar med golvläggning. Påbörjar återmontage av kök.

Dag 32- : Tapetsering, lagningar, småfix, listning, städning och återflyttning av möbler.

Dag 33: Installation av tvättstugan. Äntligen varmvatten igen!

Dag ??: In-/hemflyttning

Saker att tänka på för den som vill göra ett Nivellsystem själv:

  • Avsätt mer tid än du tror. Har du familj så gör klart för dem att för att hinna jobba så kommer ni knappt att ses en tid framöver. Har även varit tvungen att åka iväg för att inhandla saknat materiel var och varannan dag vilket är en riktig tidstjuv. Dammsugning och städning av plattan tog jättelång tid. Spånskivor och isolering var drygare jobb än jag trott.
  • Ha någonstans att bo under byggtiden. Det går inte att bo i den miljön som man jobbar i. Det är dammigt, smutsigt, luktar konstigt, fullt av verktyg, kallt och deprimerande. Särskilt om man har barn!
  • Kolla hur högt golvet är uppreglat på flera ställen. Min platta var så ojämn att den skruv jag beställde var för kort på 80% av montaget. Fick komplettera med 150mm skruvar.
  • Satsa på bra verktyg. Det lönar sig verkligen. En rejäl grovdammsugare med massor av filterpåsar (jag har använt ca: 20st), en kraftig tigersåg med bra blad, både för trä och metall, minst två skruvdragare varav minst en som är av lite kraftigare typ då man justerar nivellskruvar som är fastspikade, 13mm chuck behövs för verktyget om man inte vill handdra med vev. En borrhammare med fina lång-borrar. För 150mm nivellskruv behövs en borr på 25cm för att få djup som räcker till pluggen plus betongspik.
  • Var minst två personer när installerar nivellskruvarna (en som håller fast och en som borrar) annars tar det för lång tid. Underlättar att vara minst två när man linjerar in och justerar höjderna. Hade en rätbräda och vattenpass då laserpasset bara ställde till det tyckte jag. Kanske att en roterande laser mitt i rummet hade varit enklare.
 
  • Gilla
Dunderdejv och 9 till
  • Laddar…
Väldigt bra guide. Lite bilder hade dock förhöjt läsupplevelsen :)
 
  • Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Jag tänkte göra det snart. Har alla bilder i kameran och har inte fört över något till min dator då den är nedpackad i någon kartong någonstans i garaget. Skulle dock kunna göra det via jobbdatorn vid tillfälle... Ska fixas! :)
 
Dag 4: Fick hjälp av kompisar och föräldrar att grov riva ut allt golv. Körde cirkelsåg brevid varje golvregel och lyfte ut den lösa spånskivan, och den underliggande isoleringen. Sågade sedan av reglarna med tigersågen. Dammsugare med autostart-uttag kopplat till cirkelsågen rekommenderas då det annars dammar kopiöst med cirkelsåg i spån... Hade beställt en container för byggskräpet. Det var väldigt praktiskt att bli av med skräpet direkt utan att köra fram och tillbaks till ÅVC hela tiden. Vi fyllde en 13 kubikare till bredden (endast brännbart). Munskydd, hörselkåpor och handskar!

1.%20Uppkapning%20av%20golv.jpg
2.Fotat%20under%20isoleringen.jpg
3.tagit%20ur%20all%20isolering.jpg

Spikreglarna fortsatte under mellanväggar.
4.Spikreglar%20under%20mellanvagg.jpg

Väldigt smutsigt under isoleringen. Visst tillförde jag en hel del sågspån när jag kapat men gamla tändsticksaskar är inte jag skyldig till.
5.Mycket%20skrap.jpg

Har nog varit fuktigt. Rostiga spikar över allt. Kanske regnade det när dom byggde?
6.rostiga%20spikar.jpg

Hittade färsk fukt och lukt i köket. Syns inte så tydligt på bilden men det är nog denna som är ursprunget till lukten i huset. Det var ordentligt blött trä..
8.fuktskada%20kok.jpg
9.Fuktig%20brada.jpg

Brädor spikade med betongspik. Satt ganska hårt. Särskilt klurigt när det var spikat under väggarna...
7.bryta%20los%20spikregel.jpg
11.plastkilar.jpg
 
Dag 8: Rörmokare kopplade om vattenledningarna i tvättstugan.
12.gamla%20ror%20i%20tvatttstuga.jpg
13.Bytt%20ut%20och%20rensat%20ror.jpg

Dag 9-14: installation av nivell-reglarna. Väldigt slitsamt för ryggen. Borra, dammsuga, släppa ned betongspik, driva ner hylsa, slå ner spik, justera höjd, kapa nivell skruv... Ständigt framåtlutad.
11.plastkilar.jpg
15.Nivellsystem.jpg
16.uppreglat%20golv.jpg
17.vp-ror.jpg

Dag 15-20: Findammsugning, borstning av plattan, fungicidbehandling och isolering. Nu kommer golvspånet upp! Skönt att gå på slätt trä... Börjar jobba på "vanliga" jobbet nu, så i fortsättningen blir det kvällar och helger.
14.dammsugning.jpg

AD-profilen, för att luften ska sprida sig jämnt över plattan. Gjorde en avjämning med snabbetong.
19.ad-profil.jpg
20.isolering%20och%20spanskiva.jpg
24.isolering%20och%20spanskiva%20kok.jpg
 
  • Gilla
triumf
  • Laddar…
Dag 18: Hittade en gammal vattenskada i väggen där diskmaskinen har stått. Frun tyckte det luktade lite konstigt när hon dammsög plattan kring väggen. Öppnade upp och hittade lite prickar på baksida gipsen mot syllen. Bytte ut och fungicidbehandlar. Spånskiva i tvättstuga och tätning kring rör som kommer upp ur golvet klart.
21.fuktskada%20i%20koket2.jpg
22.Isol%20och%20span%20i%20tvattstuga.jpg

Dag 19: Reparation av gips från gårdagens rivning. Uppgjutning av klack för rör som kommer upp genom golvet i tvättstugan. Klart för plastmattan där och i lilltoan. Hämtade parkettgolvet hos butiken.
23.gjuta%20klack.jpg

Nivell-fläkten sätts igång. Utblåset genom befintlig väggventil.
25.Nivellflakt.jpg

Dag 24:
Idag börjat äntligen Inläggning av parkettgolv. Vi köpte Kärsh ekparkett 13mm, mattlackad. Väldigt lättlagt och snyggt. Lägger klart i ett sovrum och Pergogolvet i hallen samt tätar mellan spånskiva och vägg i hela huset.sätter igång Nivell-systemet på max. Testar med rökpenna och det fungerar! :D
26.roktest.jpg
27.parkettgolv%20sovrum.jpg
28.parkettgolv%20kok%20och%20hall.jpg

Snart klar för inflyttning.......
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hej!
Tack för en bra genomgång. Jag är på väg att göra samma projekt pga fukt från bottenplattan. Undrar hur du gjorde med ventilationen? Kunde du installera den själv eller tog du in hjälp? Hur mycket låter den? Ska vvsen under plattan isoleras? Har du något tips på bra vvsare i Umeå, bor också här..
Mvh
 
Jag har också påbörjat ett "nivellprojekt"...
Håller just nu på att ta ut golvspån och reglar, drygt och dammigt!!
 
Hej. Ursäkta mitt sena svar. Du kanske redan har gjort klart allt.

Ventilationen gjorde jag själv. La rören enligt ritning från Nivell och borrade hålen enligt en tabell som följde med. Rören limmades och fixerades i betongen med galvat hålband. Fläkten sitter i tvättstugan så jag störs ej av ljudet. Låter som en pax-fläkt ungefär, lite dovare. Kör på 2:an (av 5) så då hörs ingenting i huset. Vid utblåset hörs der ett susande givetvis.

Mina vattenrör är PEX i släng. Tror inte de behövs isoleras, även om det inte skadar... Jag lejde NVS bara för att don hade tid att komma omg. Kanske inte billigast men väldigt duktiga och snyggt blev det.

/Erik

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Redigerat:
Jag kommer att skicka upp fläkten till vinden eller eventuellt ansluta till frånluften, men jag är inte riktigt där än.

Lite spån och gv-slang kvar...

Ang ventilationen så var det kusligt dyrt material tycker jag.
Pvc rören är ju vanliga så det funkar säkert lika bra med avloppsrör och gummitätning...
 
Redigerat:
Men vill du ha garanti så måste du använda Nivells grejer.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Jo, men den faller säkert ändå så fort man tätat något med mjukfog eller dyl så garantin ger jag inte mycket för...(OBS ren spekulation).

ImageUploadedByByggahus.se1346273222.849884.jpg
 
Jag är inte avundsjuk på dig just nu... ;)

Mjukfog var okej enligt Nivell, det kollade jag upp med dem. Visst kostar det lite extra men det känns bra att använda produkter och ett system, och få ett garantipapper på funktionen. Detta ifrån ett bolag som försäkringsbolag, besiktningsmän och mäklare känner till den dagen man ska sälja.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
För övrigt så är ventilationsrören exakt samma som de centraldammsugarrör som finns på Jula. Behövde en 90gr böj extra och den som köptes där var identisk med Nivells. (okej att använda också enligt dem)

En till sak. Frånluften upp på vindan kan väl inte vara så bra för klimatet där? Särskilt vintertid. Koppla till takfläkten låter vettigare om du inte vill köra Nivells egna fläkt.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Redigerat:
Mycket bra tråd. Nu förstår jag bättre än efter att ha läst Nivells broschyr.
Körde du hela huset (utom ditt nybygge) eller bara delar där du haft problem/känt lukt?
Har själv ett suterränghus där halva nedervåningen ("under-jord-delen") har lite väl mycket källarlukt, men dränera om är svårgenomfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.