Hej.
Jag har installerat en Ctc V35 och 2 st 500 liters ackar, men problemet är att det är för lite ackvolym.
När rörisen var här sa jag att jag ville ha så att jag bara skulle behöva elda 1 gång per dygn förutom dom kallaste dagarna.
Men just nu ligger den temperaturen på + 5 grader :(.
Jag skulle behövt 1500 liter, kanske mer.
Värmebaronenes acktankar (750 l) skulle ha passat bra med tanke på mått, men det har jag listat ut nu i efterhand.

Jaja det är väl bara att svälja läget.......
 
Kan förstå att du tycker 1000liter är för lite. Har själv 2000liter till min ctc V35 och eldar en gång per dag..  Hade gärna haft 1000liter till men men..  Värmer just nu ca 120kvadrat plus att värmer källaren lite då o då (100kvadrat till) har 22.3grader varmt inne nu :)

Kan du inte kompletera med en till tank?

 
Det verkar som ett vanligt fel att rörisarna tar för små tankar.
Jag fick nästan tjata till mig 2000L till min innova 30.
Det skulle inte vara fel med 500L till
 
Wizeguy skrev:
Kan förstå att du tycker 1000liter är för lite. Har själv 2000liter till min ctc V35 och eldar en gång per dag..  Hade gärna haft 1000liter till men men..  Värmer just nu ca 120kvadrat plus att värmer källaren lite då o då (100kvadrat till) har 22.3grader varmt inne nu :)

Kan du inte kompletera med en till tank?
Nej det får inte plats en tank till.
Jo kanske i det vidbyggda garaget men det blir väl en bökig historia.
Räknar med att det går åt 25-27 kubik ved med nuvarande system.......

Nej nu måste jag klyva ved...... ;)
 
Bananen skrev:
[quote author=Wizeguy link=1135324212/0#1 date=1135326079]Kan förstå att du tycker 1000liter är för lite. Har själv 2000liter till min ctc V35 och eldar en gång per dag..  Hade gärna haft 1000liter till men men..  Värmer just nu ca 120kvadrat plus att värmer källaren lite då o då (100kvadrat till) har 22.3grader varmt inne nu :)

Kan du inte kompletera med en till tank?
Nej det får inte plats en tank till.
Jo kanske i det vidbyggda garaget  men det blir väl en bökig historia.
Räknar med att det går åt 25-27 kubik ved med nuvarande system.......

Nej nu måste jag klyva ved...... ;)
[/quote]


Hur stort hus värmer du och hur kom du fram till 25-27kubik?

Jag köpte en vedvagn ifrån clas-olsson som jag kör in ved med Jag gör av med en sån vagn per dag (om jag räknat rätt är det ca 90-100liter ved i en sån), så det är min dags förbrukning nu när det är "kallt ute"..

Ska få tummen ur ::) och installera min shunt automatik snart oxo tänkte jag så då minskar åtgången lite oxo kanske.

Hur mycket ved eldar du per dag?
 
ca 150 liter som det är nu(inkl. shuntauto.)

Gått åt ca 9 kubik på 2 månader... ändå har det inte varit så kallt..... :surprised:

Höftslog och hamnar nog uppåt dom siffrorna.

En annan fråga: hur ofta sotar du ur din Ctc? Jag gör det varje Söndag(före kyrkan ;) ) .
God Jul!!

P.s Har utegivare hittar aldrig rätt kurva. D.s

 
Glömde.
Har 98 + 98 (hälften uppvärmd) källare, 200 lättbetong, 150 iso på vind, 2 ungar och tant som duschar varje dag (nästan).
 
Bananen skrev:
En annan fråga: hur ofta sotar du ur din Ctc?   Jag gör det varje Söndag(före kyrkan  ;)  ) .
God Jul!!

P.s Har utegivare hittar aldrig rätt kurva. D.s
God Jul!

Sotar ungefär en gång i veckan jag oxo skulle jag tro.. När rökgaserna börjar leta sig upp över 170grader typ, och då brukar det vara rätt mycket sot faktiskt..

Har du några bilder på din anläggning?

MVH Martin
 
Får se om man klarar det här.
Bilderna lite inaktuella har isolerat.
 
  • ackar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till... :D
 
  • panna.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bananen skrev:
Glömde.
Har 98 + 98 (hälften uppvärmd) källare, 200 lättbetong, 150 iso på vind, 2 ungar och tant som duschar varje dag (nästan).
Måste ha gått åt extra mycket ved nu till jul då när du oxå skulle duscha. :) ;D ;D ;D
 
Bananen isolera alla rör.
Det blir en jäkla skillnad. Värmen räcker mycket längre i tankarna då.
 
vad hände med tummregeln som säger 15x elstadvolym LR 18x med svanenmetoden???
 
någon form av shuntstyrning e ju ett måste för dom som pendlar i temp mycke.
 
Jag har isolerat och satt dit autoshunten...................

Svanen metoden vad är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.