Hur många sådana här processer har du erfarenhet av Niclas?
Brf erfarenhet 12 år, jobbar med detta idag. Har hjälpt många föreningar och enskilda medlemmar med liknade fall.

Enkelt? I teorin ÄR det enkelt, jag har aldrig påstått att utfallet i det specifika fallet kommer att gå smidigt.

Jag gav råd utifrån hur gången ska gå, för att det överhuvud taget skall KUNNA gå smidigt. Nästan alltid gör folk fel, ringer till sitt försäkringsbolag direkt och förväntar sig hjälp därifrån. FEL FEL FEL.

Ring och ANMÄL att du fått en skada. Men inga besiktningsmän från försäkringsbolaget eller ekonomiska anspråk på dem i detta läge. Helt fel, eftersom de omedelbart bara har ETT intresse i skadan, att komma så billigt undan det bara går.

Läs på i stadga och BrL. Där framgår direkt vilken part som skall agera. Denna part tar in en OBEROENDE besiktningsman som dokumenterar och skriver utlåtande. Detta använder ni sedan till föresäkringsbolag, motparter och ev tingsrätt.

Hade TS läst på hade det inte gått över ett år. I BrL finns klara §§ som beskriver hur TS skall agera om föreningen underlåter sitt ansvar. Lika finns för föreningen, där deras möjligheter till tillträde, ansvar och ersättningar ska regleras.
 
Jag skulle tro att det är väldigt långt ifrån klart att hyresgästen kan göras ansvarig. Det måste ju bero på omständigheterna. Att man lämnat en kran öppen i samband med att vattnet varit avstängt är iofs. klantigt, men går det verkligen att få till "oaktsamhet" som väl är en förutsättning för att man skall kunna bli ansvarig. Ex. skulle man väl då lika gärna kunna hävda att den som haft vattnet avstängt och satt på det igen är oaktsam om man inte först kontrollerar att inga kranat står öppna i huset?

Det är ju också så att om avloppet inte är igensatt så skall det int bli översvämmning bara för att en kran är öppen, avloppet skall sluka vattnet.
 
Om man får spekulera, så är väl nog föreningen ovillig att utföra några åtgärder i hyreslägenheten förrän de fått ut hyresgästen som de redan försökt avhysa. Det kan ju tänkas att man planerar att sälja lägenheten när den blir ledig, och då vill man inte "belöna" den försumliga hyresgästen med ett nytt badrum. Jag vill alltså inte ta föreningen i försvar, men det kan vara så de resonerar.

Vår förening lägger minimalt med underhåll på hyreslägenheterna. Om någon medlem renoverar tar vi hand om brukbara detaljer (vitvaror, badrumsutrustning, mm) så att de kan recyclas i hyreslägenheterna om något går sönder.
 
Vår förening lägger minimalt med underhåll på hyreslägenheterna. Om någon medlem renoverar tar vi hand om brukbara detaljer (vitvaror, badrumsutrustning, mm) så att de kan recyclas i hyreslägenheterna om något går sönder.
Jag har en viss förståelse för att det ser ut så här, men tycker det är ruttet, eller genomruttet.

Först klagar vi i hyresrätten på vår snåla hyresvärd, som gör lite eller inget för att underhålla för hyresgästerna.

Sedan hamnar vi i bostadsrätt, och blir därmed ibland också hyresvärdar åt X antal hyresgäster. Då vänder vi kappan, och är om möjligt en ÄNNU sämre hyresvärd själva.

Allvarligt, vad kostar en ny WC? 2 500 kr för IFÖ standard. Utslaget per lgh och på några år, vi pratar om 3-4 kr i månaden i många fall. För att man inte vill unna sin hyresgäst en fräsch toa! Istället krånglar ni med att lagra gamla äckliga stolar e t c i källaren någonstans...

Genomruttet, var ordet!
 
Omvänt kan man säga att förkastligt att slänga saker som är fullt fungerande ;)
 
När vi letade hyresrätt tidigare så störde jag mig på att standarden ofta var så låg. Vi var villiga att betala en högre hyra för att få bättre standard (parkettgolv, helkaklad badrum etc) men sådana lägenheter var väldigt ovanliga.
 
Niclas Jonsson skrev:
Allvarligt, vad kostar en ny WC? 2 500 kr för IFÖ standard. Utslaget per lgh och på några år, vi pratar om 3-4 kr i månaden i många fall. För att man inte vill unna sin hyresgäst en fräsch toa! Istället krånglar ni med att lagra gamla äckliga stolar e t c i källaren någonstans...
Genomruttet, var ordet!
Nu skrev jag väl inte att vi lagrade gamla toastolar, där har din fantasi skenat iväg. De är oftast i för dåligt skick, igenkalkade och läckande.:)
Däremot ett badkar som är i hyfsat skick, handdukstorkar, handfat och badrumsskåp. Innerdörrar och några fullt fungerande kyl/frys och spis (som är av bättre byggkvalitet än de du köper idag, frånsett energiförbrukningen då).

På så sätt behöver vi heller inte tjafsa så mycket när saker går sönder pga otur/olycka orsakat av hyresgäst, vi kan byta ut till låg kostnad. Alternativet blir ju att hyresgästen får ersätta med ny vara, vilket inte alltid blir så billigt.
Då målet är att samtliga lägenheter skall omvandlas till BR så är det meningslöst med mindre standardhöjningar, typ sätta in ny kyl i ett 40 år gammalt kök. Större renoveringar går omöjligt att räkna hem.
 
Vet inte riktigt vad jag ska skriva nu, jag har inte begärt någon experthjälp - skulle jag tro att det som framkommer i forum är till 100% pålitligt skulle jag ha en skev världsbild. Däremot, som någon annan skrev, är det ett intressant sätt att få ta del av andras smarta (och en del felaktiga pga missförstånd) infallsvinklar.

Jag har varit i kontakt med föreningens försäkringsbolag flera gånger om det här redan och de kan inte göra mer än att ringa föreningen och påtala att jag ringt dem och undrat. Tjatat på föreningen har jag gjort, ringt och mailat i princip dagligen i perioder utan svar. Jag har även varit i kontakt med jurister (om än inte betalat för deras tjänster än) och tja, återigen - jag som medlem har gjort helt rätt! Styrelsen meddelades, mitt eget försäkringsbolag meddelades och till föreningens försäkringsbolag gjordes en skadeanmälan. Och som jag är ganska säker på står redan i mitt första inlägg är allt klart för beställning till byggarna från föreningens sida - men beställningen kommer aldrig. Dessutom skrev jag tydligt att vi kan bortse från vem som är ansvarig för ytskikt etc.

Jag kan säga att en del av problemet ligger i att det är en relativt ny förening där styrelsen bytts ut med ojämna mellanrum och att det därför till stor del beror på inkompetens - ingen vet hur de ska hantera mig som medlem med krav och ingen vet vad som är beslutat tidigare i just det här fallet. Men jag är less på att hamna i kläm.

Så att säga att jag inte är påläst eller har drivit på ärendet är direkt felaktigt så det tänker jag bortse från. Problemet är alltså att föreningen inte kommer till skott. Jag som medlem kan inte beställa jobbet. Och att driva ärende gentemot hyresgästen ovanpå är som sagt meningslöst - personen har ingen hemförsäkring och inget jobb.

Stort tack alla ändå säga tack för hjälpen :)

Jag har nu även kontaktat mäklare för att se om lägenheten går att få ut till försäljning ändå. Trist att sälja den i det skick den är men jag har varken ork eller tid att driva på detta mycket länge till. Jag kan som kuriosa berätta att jag inte bor i lägenheten (därför säljas) och att jag + sambo nyligen råkade ut för en diskmaskinsslang som gick sönder.. kort sagt, två vattenskadade boenden är ett för mycket. I det fallet har det däremot löst sig mycket smidigt och snabbt och alla har tagit sitt ansvar och vi hade mycket hjälp av min erfarenhet av hur man ska gå tillväga rent teoretiskt i alla fall.
 
Kan det vara möjligt att hålla inne del av årsavgiften (deponera beloppet hos hyresnänmden eller vilka det nu är istället) för att sätta lite eld i baken på styrelsen/föreningen? Hyresnämnden säger ju att man skall kunna "kostnadsfritt begära medling i tvister som rör ditt förhållande till föreningen".
 
Föreningen måste ju som hyresvärd kunna begära handräckning från kronofogden för att komma in i en vattenskadad lägenhet om hyresgästen inte vill släppa in dem.
 
Jag har lite (inte jättestor men ändock) erfarenheter av liknande problem fast ur föreningens perspektiv.

En lite OT:
För det första, styrelser i BRF:er kan man inte förutsätta att de har kompetens, vilja eller förmåga att hantera sådana fall. Det kanske inte ens finns en fungerande styrelse? bara några personer som signerar ett bokslut? Speciellt små BRF:er har ofta problem med liknande frågor. Sen kanske föreningens ekonomi är i marginalen så man inte riktigt har råd att agera? Sedan kan det ligga gamla personliga konflikter bakom som gör man inte agerar.
Vidare kan det vara så att en skadereglering är gjord och den ersättning som fastighetsförsäkringen betalar ut bara täcker byggbolagets kostnader om de gör bägge återställningarna samtidigt.
Sen är tyvärr vattenskador utdragna processer med torktider som kan vara ett par månader.
Givetvis är inget av ovanstående ursäkter, men det är bra att ha i bakhuvudet.
Slut på OT

Ett par kommentarer på vad Niclas skrev: Avhysning kan man normalt inte få tillstånd med en obetald skadeståndsfaktura, så länge en hyresgäst betalar sin HYRA i tid är besittningsskyddet oerhört svårt att rubba. Självklart kan fakturan skickas till KFM för utmätning, den behandlas som vilket "Elloskrav" som helst. Men som sagt avhysning kommer nog inte som följd. Men denna del rör ju egentligen inte TS. Så den kan vi lämna därhän.

Handräckning för att komma in i hyresgästens lägenhet är inte självklart att det beviljas, en motsträvig och insatt HG kan försinka sådana processer "fascinerande" långa tidsperioder. Speciellt om det inte finns någon engagerad motpart.

Vad gäller ytskikten så får TS även räkna med att åldersavdrag kommer att göras, oavsett om det är HG, ditt HG:ens försäkringsbolag som bekostar ytskikten. Så viss del av återställningskostnaden kommer TS att få bekosta själv, om inte ytskikten råkar vara från 2012. För mer information om det rekommenderar jag artikeln som skrevs här på byggahus för ett tag sen http://www.byggahus.se/artiklar/viktiga-skillnader-i-försäkringsvillkoren

Generellt så är mycket svårt att få igenom krav på ekonomisk ersättning för att det tagit för lång tid. Men som Niclas skriver kan TS driva det som ett enskilt ärende, men då måste det BEVISAS att det faktiskt lett till skada, TS kan ju fundera på hur ett sånt bevis ska se ut? Det kommer att vara en lång process med oviss utgång. Men vill TS fundera på något sådant så börja med att konsultera en kunnig jurist. Men om jag vore TS skulle jag nog svälja den delen och se till att komma ur huset/BRF:en istället och lägga energin på positivare saker i livet.

Även jag är en lekman i detta, glöm inte det.. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.