Min stiga multiclip startar jättefint och går som vanligt fram tills den blivit varm. Då dör den helt plötsligt. Chokar man lite och drar i snöret tänder den men dör direkt. När den svalnat efter 10min funkar den ett tag igen.

Råkade ut för detta en gång i somras, men sedan dess har den fungerat klockrent fram till idag.

Klipparen funkar ju då den är kall så trasiga slangar, dåligt tändstift (byttes i somras) och tjyvluft känns ju därför inte relevant (??). Vad händer i motorn när den blir varm som gör att den dör?
 
Saker expanderar. En liten spricka i nån packning kan bli större?
Låter som smutsig förgasare eller tjuvluft...
Min utombordare gick inte när den var vam heller.
Den förgasaren var spräckt.
Startade dock och gick som en klocka i två minuter sedan vägrade den gå på en halvtimmaungefär
 
Chansar hejvilt med att en slang lossnat från insidan av luftburken vid förgasaren. Mellan motorn och plastlådan under gasreglaget vid motorn.
 
Kondensatorn kan sluta fungera av värme.
 
Finns ingen kondensator på dessa motorer.
 
Blir till att mecka ikväll då... :) Det märkliga är bara att den funkat utan problem senaste 4-5 ggr.

Ja just det, en observation jag gjorde senast, men vet inte om det alltid varit så. Då man trycker på gummibälgen (choken) kan man uppfatta ljudet som att det läcker luft (kan även vara bensinen som flödar...). Ska luften pressas ut då man trycker in bälgen (typ skapa vacum) och suga bensin när den återtar sin form?
 
Ibland kan det bli stopp i lufthålet i tanklocket och då blir det vakum dåligt sug till motorn.Vad händer om du kör utan tanklock ett tag?
 
Taxen skrev:
Ibland kan det bli stopp i lufthålet i tanklocket och då blir det vakum dåligt sug till motorn.Vad händer om du kör utan tanklock ett tag?
Bra tips där. Ska prova ikväll! Lättare att lyfta lite på tanklocket än att skruva isär maskinen :)
 
Taxen Taxen skrev:
Ibland kan det bli stopp i lufthålet i tanklocket och då blir det vakum dåligt sug till motorn.Vad händer om du kör utan tanklock ett tag?
Gammal tråd. Men tack för tipset med tanklocket
 
A
Bumpar denna! Hittade du nägon lösning? Min klippare gick som en dröm förra året, men idag stannade den när den blev varm. Fick klippa i tre omgångar.
 
Bumpar också. Äldre åkgräsklippare som går fint i 10 min, sedan dör den lite slumpmässigt. Men den startar fint direkt igen och kan gå några minuter mellan att den dör. Känns som att den inte klarar hålla varvtalet, men har testat byta regulatorfjädrarna och kontrollerat att "regulatoraxeln" är i rätt läge (enligt YouTube), samt bytt tändstift, bytt luftfilter, kollat bränslefiltret (nästan nytt).

Man kan rädda den när man märker att den dör genom att snabbt som attans dra upp gasreglaget på choke en halv sekund och sedan ner igen till full gas.

Kan det vara den 10%-iga etanol/bensinen som ställt till det? Värt att testa alkylatbensin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.