Jag har just meckat lite i pannrummet och dragit om några stammar för att koppla på slingor till en utbyggnad. Inga ventiler fanns så jag hade systemet tryckfritt och tömde så mycket som det behövdes.

Nu när jag fått ihop prylarna igen så beter sig allting mycket underligt!

Tryckmätaren står konstant på samma tryck oavsett vad jag gör (fyller på vatten resp luftar element), ca 0,5 bar. När jag fyller på vatten hör jag att det slutar fyllas på efter några sekunder trots att kranen är öppen. Det verkar liksom inte orka fylla på mer. Har som mest 4 bar i tappvattensystemet (egen brunn).

Jag fyllde på luft i expansionskärlet till 0,8 bar tror jag det var, det som stod på brickan.

Vad kan ha blivit fel?
 
Antagligen är det en eller flera luftfickor, det kan ju skapa de mest besynnerliga effekter. Verkar cirk.pumpen gå som den ska eller kaviterar den? Du har säkert redan luftat som en tok misstänker jag?
 
Jo, jag öppnade alla element fullt och satte pumpen på max. Finns nog en del luft kvar, får fortsätta lufta. Kan luft verkligen vara orsaken?
 
injonil skrev:
Jo, jag öppnade alla element fullt och satte pumpen på max. Finns nog en del luft kvar, får fortsätta lufta. Kan luft verkligen vara orsaken?
Hej! Är du säker på att det står 0.8 på förtrycket?Låter mycket så släpp ut till 0.6 för du ska inte ha högre förtryck än systemtryck och prova lufta med cirkulationspumpen avstängd och prova lufta cirkulationspumpen genom att släppa på avluftningsskruven.
 
Nej, inte säker, ska kolla. Det kan ha stått 0,5 och det är då lika med vad tryckmätaren säger, oavsett hur mycket vatten jag fyller på! Jag vill ha minst 1 bar så att trycket i systemet är lägre än förtrycket i expansionskärlet är inte avsiktligt men det blir inte mer enligt mätaren. Jag har kunnat lufta massor utan att fylla på vatten vilket är lite oroande.

Pumpen är luftad. Ska fortsätta lufta ikväll med avstängd vattenpump så återkommer jag!
 
injonil skrev:
Nej, inte säker, ska kolla. Det kan ha stått 0,5 och det är då lika med vad tryckmätaren säger, oavsett hur mycket vatten jag fyller på! Jag vill ha minst 1 bar så att trycket i systemet är lägre än förtrycket i expansionskärlet är inte avsiktligt men det blir inte mer enligt mätaren. Jag har kunnat lufta massor utan att fylla på vatten vilket är lite oroande.

Pumpen är luftad. Ska fortsätta lufta ikväll med avstängd vattenpump så återkommer jag!
Hej! 0.5 låter mer rimligt.Är det det ett 18L kärl du har? Vet inte hur mycket du har utökat systemet men du kanske måste gå upp till ett 25L kärl? Forsätt att lufta för det kan ta sin tid.
 
Ja, det är nog 18L, ganska litet iaf. Skulle kanske byta både kärl och mätare och samtidigt sätta en ventil före så man kan göra underhållsarbete på prylarna...
 
Jag kom till slut på vad det var för "fel"! Pannan har en separat utgång för expansionskärlet och när shunten är helt stängd nu på sommaren så blir denna slinga helt stängd och påverkas alltså inte alls av trycket i övriga systemet. När jag öppnade shunten betedde sig allt som vanligt igen :)
 
injonil skrev:
Jag kom till slut på vad det var för "fel"! Pannan har en separat utgång för expansionskärlet och när shunten är helt stängd nu på sommaren så blir denna slinga helt stängd och påverkas alltså inte alls av trycket i övriga systemet. När jag öppnade shunten betedde sig allt som vanligt igen :)
Hej! Bra att det löste sig:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.