I köket där våran kyl och frys står så är det idag ett ganska litet fönster. Vi ska snart byta fönster i huset och funderar då på att passa på att göra fönsteröppningen större och sätta i ett stort fönster där. Nu är det så att solen ligger på där en stor del av dagen och tanken slog mig att det kanske inte är så bra för kylen och frysen om solen lyser på dem ofta. Det blir ju ganska varmt då... :x
 
Bra tänkt, flytta dem till en skuggig och sval vägg ;)
 
Nja, det lär spela marginell betydelse. Jag tror bestämt att herr thomasx ämnar driva med dig en smula.
 
Jag har redan flyttat ut dem i garaget...
Skämt åsido, då kanske jag kan genomföra min plan med större fönster då. :p
 
Mikael_L
Självklart spelar det en viss (negativ) roll.

Men jag tror inte att den är så stor att jag skulle välja en sämre planlösning / att inte ha det fönster jag vill / göra en besvärlig och kostsam ombyggnation av köket.

Dvs, är det relativt lätt att slippa få kyl/frys där de är varma och/eller solbelysta skulle jag välja det, inte annars. ;)

Jag har inget direkt stöd för mina åsikter här, förutom en smula sunt förnuft ...
 
Det är strålningsvärme vi talar om och det mesta reflekteras bort från vitvarorna. Den ökade energiförbrukningen kan nog anses vara helt försumbar.
 
Tja, ställ dig i ett fönster genom vilket solen skiner rakt in, och känn efter hur mycket varmare du blir, samma instrålning träffar kylskåpet om det står där. Visst det är isolerat och en del reflekteras bort, men inte allt och det kan nog även bli rätt varmt mellan vägg och kondensorn t.ex. Självklart spelar det roll.

Men med dessa svenska somrar, torde det hela bli försumbart oavsett vilket... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man får väl hoppa in i kylskåpet om det testet ska funka 😄
Är inget som kommer märkas på elförbrukningen eller att det kommer surna i kylskåpet.
 
gadeberg skrev:
Man får väl hoppa in i kylskåpet om det testet ska funka 
Är inget som kommer märkas på elförbrukningen eller att det kommer surna i kylskåpet.
Nja, när du nu säger det, den dagen kompressorn surnar, och det gör den ju kvickare i en varmare miljö, surnar maten i skåpet också desto kvickare ;)

Man brukar räkna med att effekten av solens strålning ligger på 1 kW/m2 på jordytan (vill jag minnas). Så några hundra watt får man nog allt räkna med på kylskåpet när solen ligger på, därtill som sagt ökad omgivningstemp för kompressorn.
 
Om solen skiner för mycket kan ni ju allid skugga med persienner eller en fönster markis.
 
Låt oss anta att man vill ha 5grader i sitt kylskåp och 22grader i sitt rum.
Då måste kompressorn kyla 17grader.

Låt oss vidare anta att solen höjer temperaturen fem grader där kylen står när den skiner in genom fönstret.
Då kommer energiåtgången att öka med nästan 30%..
..när solen verkligen höjer temperaturen fem grader. Hur ofta är då det?
(Har du en frys på samma plats blir den procentuella ökningen mindre (-18grader i frysen ger tex bara 13% ökning))
För det första skiner solen förmodligen max fyra timmar per dag på kylen. Då är vi nere i 5% högre energiåtgång på årsbasis. Eftersom elström kostar mindre på sommaren, när solen värmer som mest, så blir kostnadsökningen kanske bara 4%
Det är bara soligt max varannan dag i Sverige, alltså 2%.
Sedan klarar vintersolen inte att höja temperaturen några fem grader under fyra timmar varannan dag, max hälften.
Alltså 1% högre kostnad.
Den här http://www.elkedjan.se/Vitvaror/Kylskap--Frys/Kylfrys-WBE3320ANFWF-Whirlpo/ kombinationen drar 325kwh/år. Har du två sådana bredvid varandra, i 20 år, så kommer det att bli en merkostnad på 325*20*2*0,01*2=260kr, eller 13kr/år, om elpriset är 2kr/kwh.
Grovt räknat, men några stora summor lär det inte bli.
Förmodligen kostar isoleringen för att dreva fönstret mer, åtminstone om man skall ha en hantverkare som sätter dit den.

Jag hade byggt ett jättefönster :)

/ Fredrik
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Tack för din beräkning Tornhill 2. :D

Vi har haft två olika fönstermontörer som har varit här och mätt och det är ett mycket enkelt ingrepp att sätta dit ett lite större fönster.
Vi kör på det. Tack för era svar! (y)
 
thomasx skrev:
och det kan nog även bli rätt varmt mellan vägg och kondensorn t.ex. Självklart spelar det roll.
Det som ligger mellan vägg och kondensorn värms nog inte av direktstrålningen mot skåpet vilket det här var frågan om, att det sen blir generellt varmare i rummet med stora glasytor är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.