Fruppe skrev:
Beroende på hur du räknar på dina egna timmar och standard invändigt så tror jag att du kan komma under dom siffrorna om du "jagar" lite priser och slår ut brädgårdarna mot varandra på det materialet du ute kan få loss själv.

Edit: men bättre att räkna högt och hamna lägre än tvärtom ;)
Jo förmodligen går det att jaga priser mellan brädgårdarna om man verkligen vill, alla vill ju sälja! Absolut, det är det bästa att räkna högt så kanske man klarar budget:) och inte blir alltför besviken...
 
andersmc skrev:
Vi får väl räkna med att TS är så pass självgående att han inte sitter och rullar tummarna om han har ledighet över när huset är stomrest.

Det är givetvis en besparing att ha fritt virke till stommen, men man ska inte tänka att huset blir gratis för det. Det blir lätt så att bara en sån sak som lister kostar mer än regelstommen.
Jo TS är ganska självgående och arbetsför:). Bor på min sambos hästgård (mycket jobb utan byggnadsprojekt!!) idag där jag byggt ett stall på 200 m2 och 2 mindre byggnader på 2 år, jag har även hjälp en kompis med hans 130 m2 garage nu under sommaren. Så att jobba från morgon till kväll är jag van vid och hur knäppt det en kan låta så gillar jag att ha mycket att göra... Skulle vi komma igång med lösvirkeshuset så blir det full spurt från början till slut! Bara min kära sambo förser mig med öl och nån matbit ibland så jobbar jag klockan runt som en duracell kanin(y)

Visst är reglar inte allt, absolut inte men en del är det iallafall. Alla stommar och innerväggar blir billiga.:) Det finns så många utgifter som man kanske inte vet om eller glömt bort som dyker upp under resans gång, hoppas bara att man får med de största posterna så kanske man kan slippa de där 100000:- som bara dyker ner som en blixt från klar himmel.
 
Har du pratat med banken?
De kan vilja veta vad det kostar att bygga det för att kunna låna ut pengar till dig som täcker allt.
Så att huset blir färdigt även om du ramlar ned från taket och hamnar i rullstol.
Eftersom vanligtvis är huset säkerhet.

Vi begärde offert från byggfirmor, nyckelfärdigt då.
Detta blir underlag till banken om vad det kan komma att kosta.
Ni får hjälp att budgetera hur mycket ni har råd med.
Allt som kommer under det i form av eget arbete/kontakter är bonus.

Bygger själv i lösvirke...med kontakter...räkna med att det tar tid.
Ett bekant par byggde stort garage, som de kunde bo i under byggtiden begagnat kök, pyttetoa o dusch.
Lejde bort stomresningen och har kört på vartefter i bygget...
 
Helldisk, jag hejjar på dig iaf!
Jag har intalat mig att jag ska göra den resan innan jag blir för gammal ;)
Är idag 32 så inom 5 år så ska iaf jag ha nått större projekt än vårt torp vi renoverar och bygger ut nu.
 
  • Gilla
helldisk
  • Laddar…
JOW skrev:
Har du pratat med banken?
De kan vilja veta vad det kostar att bygga det för att kunna låna ut pengar till dig som täcker allt.
Så att huset blir färdigt även om du ramlar ned från taket och hamnar i rullstol.
Eftersom vanligtvis är huset säkerhet.

Vi begärde offert från byggfirmor, nyckelfärdigt då.
Detta blir underlag till banken om vad det kan komma att kosta.
Ni får hjälp att budgetera hur mycket ni har råd med.
Allt som kommer under det i form av eget arbete/kontakter är bonus.

Bygger själv i lösvirke...med kontakter...räkna med att det tar tid.
Ett bekant par byggde stort garage, som de kunde bo i under byggtiden begagnat kök, pyttetoa o dusch.
Lejde bort stomresningen och har kört på vartefter i bygget...
Nej vi har inte pratat med banken än. Vi tänkte först ta reda på om vi ska bygga själva eller handla prefab. Det är ju smart att använda ett nyckefärdigt hus kalkyler för att få en budget både till banken o en själv!! Har jag inte tänkt på...

Hur stort bygger du/ni då? Och hur länge har du/ni byggt och hur länge till tror du/ni?
 
Fruppe skrev:
Helldisk, jag hejjar på dig iaf!
Jag har intalat mig att jag ska göra den resan innan jag blir för gammal ;)
Är idag 32 så inom 5 år så ska iaf jag ha nått större projekt än vårt torp vi renoverar och bygger ut nu.
Nån gång måste man ju våga o resa lite;) Jag är ju 29 nu och det börjar precis som du, bli dags att börja bygga nått åt sig själv och för framtiden! Jag har ju hittils bara byggt åt vänner/bekanta och tantens hästar. Har du ett stort torp du renoverar?
 
Enligt skv taxeringspapper är det 55kvm och så har vi byggt ut nästan 20kvm (över och under plan) där uppe är det snetak och vet inte om hela ytan räknas då (beror på hur högt vägglivet är)
Men det är omständigare att renovera ett gammalt hus där allt är snett och vint än att bygga nytt.
Men man lär sig mycket under renoveringen tex hitta jag en gammal ask som det stog "Döda lätt" på som man använde mot liktorna eller var det heter.
Sen är det en djävulskt massa spån i väggarna blandat med murrester från murstocken.
Tanken jag har är att göra torpet "helt" klart och sedan på börja huset eller ett garage med en lägenhet ovanpå , har inte bestämt vilket det blir. Har nästan alla ritningar klara för bygglovet så jag tänkte söka på båda samtidigt för att bara få en kostnad på det.
Har nästan samma förutsättningar som dig , flera polare som jobbar på olika brädgårdar , morbröder som snickare (och jag själv nu), är själv elektriker i grunden så det kan jag.
Rörmokare känner jag också, plattsättare lika så men det kan jag också då vi gjort en del sånna jobb.
Och grunden likaså .

Och sen så sitter inte tummen mitt i handen så det är bara kruxet med banken och hur man får fler timmar på ett dygn ;)
 
helldisk skrev:
Nej vi har inte pratat med banken än. Vi tänkte först ta reda på om vi ska bygga själva eller handla prefab. Det är ju smart att använda ett nyckefärdigt hus kalkyler för att få en budget både till banken o en själv!! Har jag inte tänkt på...

Hur stort bygger du/ni då? Och hur länge har du/ni byggt och hur länge till tror du/ni?
Vi bygger ca 186 m2, 1 3/4 hus (förhöjt väggliv), ryggåstak tvärs huset (kupa till kupa).

2008
Oktober
Får en son, detta startar tankearbetet om att bo i hus.
Hittar inget som efter renovering kostar mindre än att bygga nytt.

2009
April
Såga virke på en lokal såg. Som därefter torkade resten av 2009.

2010
Januari
Gräver ur grund för garage och hus, fyllde i med sprängsten.
Det låg lite lågt jämfört med närliggande tomter.

April
Snön försvinner, utsättning av hus med kommungubbe.

Maj
Köra tillbaka virket till sågen för att hyvla, bygga garagegrund.

Juni
Garagegrund och garage.

Juli
Husstomme spikas ihop (byggde block på plattan).

Oktober
Får hem takstolar efter diverse missförstånd/försening
Bygger gavelspetsar och mellanbjälklag.
Resning av hus medelst kranbil.

November
Påbörjade en internutbildning ett år på jobbet, så jag satt i skolbänk 7 - 16 5 dar i veckan.
Det tar mycket mer på krafterna att sitta i skolbänk än att jobba själv...
Jobbar skift annars, och har ledigt 3v i streck på 7v, det är då man jobbar hemma... :)

2011
November, ny tjänst.

2012
Juni, nästa barn, en dotter.

Nuläge, alla väggar gipsade, innertak klara, ventilation klar, dags att påbörja ytskikt, kök, våtrum.
Men det känns som att jag/vi ligger back ett år pga utbildningen.

Det var en liten kort resumé, det är många moment på ett hus.

Dock är jag hyffsat övertygad om att ett enplanshus är enklare, går fortare och ger minst lika bra levnadsstandard.

Mitt mål nu är att flytta in under hösten. Så det återstår att se hur fort resten går.... ;)

I övrigt så har vi bott väldigt billigt (gratis) under tiden, därav har vi kunnat såsa såhär, har man dubbla boenden så måste det med i kalkylen på hur lång tid det tar.

Så kör på, räkna med att det tar tid, är jobbigt (och kul), tar längre tid än ni tror men man kan spara en hel del om man gör arbetet själv, materialet är ju som det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Enligt skv taxeringspapper är det 55kvm och så har vi byggt ut nästan 20kvm (över och under plan) där uppe är det snetak och vet inte om hela ytan räknas då (beror på hur högt vägglivet är)
Men det är omständigare att renovera ett gammalt hus där allt är snett och vint än att bygga nytt.
Men man lär sig mycket under renoveringen tex hitta jag en gammal ask som det stog "Döda lätt" på som man använde mot liktorna eller var det heter.
Sen är det en djävulskt massa spån i väggarna blandat med murrester från murstocken.
Tanken jag har är att göra torpet "helt" klart och sedan på börja huset eller ett garage med en lägenhet ovanpå , har inte bestämt vilket det blir. Har nästan alla ritningar klara för bygglovet så jag tänkte söka på båda samtidigt för att bara få en kostnad på det.
Har nästan samma förutsättningar som dig , flera polare som jobbar på olika brädgårdar , morbröder som snickare (och jag själv nu), är själv elektriker i grunden så det kan jag.
Rörmokare känner jag också, plattsättare lika så men det kan jag också då vi gjort en del sånna jobb.
Och grunden likaså .

Och sen så sitter inte tummen mitt i handen så det är bara kruxet med banken och hur man får fler timmar på ett dygn ;)
Jo det är betydligt mer omständigt att renovera ett gammalt ruckel än o bygga nytt. Förmodligen blir det samma pengar i slutändan också. Det värsta är väl att bo mitt i bygget också om man är tvungen, det är inte roligt!! Min tjej va inne på att renovera huset vi bor i idag men det fick jag snart ur henne!! Hon fick prata med en kompis till mig som jag hjälpt renovera ett hus med. Kompisen bodde då med sin familj i byggkaoset och det tog inte många minuter förrän min tjej la ner att renovera o bo där samtidigt.

Ja hur får man fler timmar på ett dygn, jag skulle vilja ha 40-45h per dygn, skulle vara lagom. Kanske om man dricker tillräkligt med Red Bull?!:D

Har du provat Döda lätt än då? :D
 
Redigerat:
JOW: Det va en bra resume, ser man lite tidsperspektiv på de hela! Jo ett enplanshus borde gå lättare, är ju som ett garage med innerväggar, typ...

Vi bor i ett gammalt hus idag och kommer att göra det enda tills nya huset är färdigt. Så vi sitter absolut inte under någon tidspress eller så för vi bor oförskämt billigt idag. O det kan va väldigt skönt när man bygger nytt. Blir det inget gjort på en dag eller två så spelar det ingen jätteroll för man har ju någonstans att bo ändå.:)

Har sätt många kalkyler där folk betalat allt mellan 100000:- upp till 800000:- för snickare men något medel verkar vara 300000:- till 500000:- Det är ju den summan man sparar först o främst på att bygga själv.
 
mitt hus tog 6 år.
jag byggde sj å JAG jobbar!
nu va detta nybygge på ett gammalt hus.
när jag bygger så bygger jag för at bo där.
inte sälja nästa år.
skulle jag gjort det hade jag byggt enkelt å inte lagyt nåt extra.

nu sitter jag här i kåken å har massa lyx.
underbart.
ångrar inte en sek att man lägger ner extra pengar för att få njutningen.
ta bara en dimmer vad kostar den?
här hemma har vi 27 st.
tänder hur man vill.
153 spottar.
biorum som man njuter å ser filmer å sport.
m.m.m.
vad jag menar. skall man bo i sitt hus lägg lite extra å få det du vill ha.
att jaga spikpriser m.m får mig bara att skratta tyvärr.
kök,golv,badrum m.m där kan man jaga lite priser.
sen givetvis vem som bygger!

sen antar jag man skall ha en trädgård?
plattor,,murar m.m.m.???


mvh
estwing
 
Redigerat:
Jag har med hjälp av två andra gubbar byggt ett 1 3/4 plans 200m2 hus för 1 500 000 inkl platta och vidbyggt dubbelgarage på 60m2. Bygget pågick under 8månader varav jag var tjänstledig 4mån. All övrig tid utöver heltidsarbete de resterande månaderna.
Hann bli farsa under tiden också... :)
Huset är inte det absolut enklaste men heller inte speciellt märkvärdigt. Enkel invändig standard vilket jag är nöjd med.
Har tex gjort en egen trappa i stål med eksteg. Billig och fungerande och jag är helt ensam om den.
Jag har haft bra kontakter på mycket material, tex el, vvs badrum mm.
VVS och ritningar var där jag felkalkylerade mest.
 
K
Pumba skrev:
Ta 2 månader ledigt och förlora 50 000kr i inkomst eller ta in hjälp och betala 120 000kr, räknar du sedan med att du slipper skatta för 120 000kr den dagen man ska sälja så har du ju ytterligare pengar där, men det är ju klart dessa märker du ju inte nu.
Sen kommer ju troligen huset snabbare på plats med, vilket i sig kan vara rätt skönt.
Arbetar man så måste man ju först betala skatt på sin inkomst och sedan moms på tjänsten. I längden blir det betydligt dyrare än den reavinstskatt man skulle slippa. Dessutom är det inte alls säkert att huset säljs så att det spelar någon roll, förhoppningsvis bor TS där hela livet och det blir barnens sak att sälja och med 5-6 procents årlig tillväxt, ännu värre stigande huspriser och inflation så kommer 120 000 kr inte vara mycket värt den dagen..

Dessutom så verkar stomresningen vara den roligaste biten som man gärna vill hålla i själv. Men känner man sig osäker så är det så klart att man ska ta hjälp!

Men när ni snackar om "inte så mycket pengar" bör ni tänka på att det är minst 6 månadslöner (räknar med att alla inte kan spara hela sin månadslön) det handlar om i detta fall, men gillar man att arbeta åt andra så..
 
Håller på med en tillbyggnad på 100kvm. Bygger allt själv på kvällar och helger. Och jag säger go for it! För jäkla kul att kunna säga att man själv gjort och ritat det.

Jag tog första spadtaget i mars, är i stort sett klar utvändigt med nytt tak över den gamla delen med och ny panel på allt. Börjar närma mig gipsar taget där inne så jag är nöjd med tiden det taget:)
 
Hur går det med bygget helldisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.