Hej, jag funderar på att börja lära mig lite om hur man bygger hus etc för att eventuellt i framtiden bygga en stuga som jag kan bo i lite då och då. Den ska inte ha elektricitet, vattenkran, eller toalett, det ordnas genom vedeldning, vattenbrunn samt utomhustoalett.

Några frågor jag har är:

1. Hur stor bör stugan vara? Det är tänkt att jag ska tillbringa tiden där själv, är 50kvm tillräckligt tror ni? Jag behöver inte speciellt stort utrymme då jag dessutom försöker göra kostnaden så minimal som möjligt.

2. Hur begränsar man kostnaderna så mycket som möjligt? Vad är det billigaste materialet etc?

3. Vad tror ni en simpel stuga kan kosta i slutändan om allt jobb är gjort själv och de enda kostnaderna är material, samt att köpa en bit land?

Tack!
 
En etta med kokvrå brukar ju vara på sådär 30m². Det är många som klarar sig fint med det. Men en komplikation är att man behöver mer grejer i ett hus. Verktyg och redskap; man måste ha nånstans man kan snickra. Så ett rejält förråd eller ett skjul behövs nog också.

Jag försöker knö in mig i ett hus på 65m². Det hade nog gått bra om jag inte samlat på mig så mycket prylar genom åren.

Att bygga billigt är oftast liktydigt med att inte krångla till det. Bygg som man brukar göra, dvs en regelstomme klädd med träpanel.

Räkna med 10000 kr/m² i materialkostnad. Men det är klart, skippar du el och vvs så minskar det kostnaden rejält. Men å andra sidan kan det bli dyrt i andra änden, eftersom huset blir väldigt svårsålt.
 
Tack så mycket för svaren.

Hur är det ifall man köper en sådan här stuga?

http://www.blocket.se/overkalix/Rundtimring_41261683.htm?ca=16&w=101

Om vi säger att jag teoretiskt sätt har ett ställe att sätta stugan på, med tillåtelse etc. Är det bara till att sätta ned huset då och sedan bara "flytta in"? Eller måste man bygga en ny grund eller något?
 
Bättre o enklare att köpa ett ödetorp, då slipper du all byrokrati med bygglov mm.
 
Okej.

En annan fråga är om man måste betala fastighetsskatt för alla hus oberoende om hur det ser ut och om huset har elektricitet etc?
 
thejaccen skrev:
Tack så mycket för svaren.

Hur är det ifall man köper en sådan här stuga?

[länk]

Om vi säger att jag teoretiskt sätt har ett ställe att sätta stugan på, med tillåtelse etc. Är det bara till att sätta ned huset då och sedan bara "flytta in"? Eller måste man bygga en ny grund eller något?
Om du köper den där timmerstugan och flyttar den från Överkalix till Skåne så kommer själva flytten att kosta mer än att bygga ett nytt hus.

Och ja, du måste bygga någon form av grund att ställa huset på. Anpassat till aktuellt hus.
 
Jag har just satt ihop ett (fyrkantigt med pulpettak) husskal på 7,2 x 3,8 meter (just under 30 kvm). Jag hade lite ytterpanel kvar från ett annat hus. Kostnaden är så här långt 35,000 kr. Då har jag kommit så här långt:


  • Schaktning och Singling
  • Trädgårsplattor, Lecablock (ganska många), murbruk
  • Syll
  • Golvbjälklag 170 x 45 cc 60
  • Väggregelverk 95 x 45
  • Takstolsreglar 220 x 45 cc 60
  • Råsponttak 120 x 22
  • Takpapp T-tak Evo
  • Ströläkt och bärläkt 25 x 50
  • Vindväv T-vind
  • Spikläkt/luftspalt 25 x 50
  • Ytterpanel enkelfas 145 x 22
  • Knutfoder råplan 170 x 22 och 145 x 22
  • Grundmålning slamfärg
  • Fönster (Byggmax omålade) + Fönsterfärg

Det tog 19 dagar att sätta upp och kvar är:

  • takplåt
  • insättning dörr, fönster
  • Isolering
  • Blindbotten, golvspån, Gles i taket
  • OSB-skivor och gips
  • Ytbehandling invändigt
  • (el)

Jag tror att det landar på 50,000 kronor (plus el).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.