Hej! Vi har lite bryderier över vilka el-element vi ska välja och så jag tänkte höra mig för med den samlade visdomen på forumet :). Det råkar nämligen vara fasligt svårt att hitta något som uppfyller våra krav. Men vi kan ta det hela från början.

Vi har ett liggtimmerhus från 1890-tal med direktverkande el, plus kakelugn, vedspis och kamin. För tillfället jobbar vi på att renovera övervåningen och ett rum är i princip klart och det är här vi behöver välja vad vi ska ha för element innan det blir kallt i höst. I rummet har vi pappspänt och schablonmålat väggarna, bytt minimala funkisfoder och andra snickerier till mer tidstypiska, lagt in ett kilsågat golv, m.m. Allt är målat i linoljfärg och grundfärgsättningen kanske kan sägas vara ljus-grå till grå (med hjälp av grön umbra och liknande pigment) medan schablonmålningen sätter mer färg på det hela.

Kanske lika bra att göra klar på en gång att vi tänker köra på med direktel tills vidare. Att installera vattenburet skulle bli väl dyrt för oss nu och det känns också som ett för stort ingrepp i huset. Vi har också flera eldstäder som står för en stor del av värmen vintertid. Men valet av element känns lite viktigt nu eftersom vi har fler rum att se över framöver och vi skulle gärna hitta en elementvariant som vi skulle kunna fortsätta med.

Detta med moderna installationer som värme är ju ett klassiskt byggnadsvårdsproblem och vi har också strandat här. Vi har lagt ner mycket tid på rummet ifråga och det känns som att ett lysande vitt element mitt i alltihop skulle vara rätt störande.

Våra krav
- Ett element som estetiskt passar in i rummet. Alltså en återskapad äldre mijö med gråa snickerier. Känns som att de flesta element är lysande vita och dessutom gärna utrustade med en stor digital display. Är de designade så är det de främst för att passa in i en modern, "nordiskt stilren" miljö med rostfritt och liknande. Allt detta blir ju helt fel för oss.
- Smart och smidig styrning med sänkningsscheman via någon central kontroll (gärna trådlöst). Just möjligheten till individuell styrning av rum och element är ju en av direktelens få fördelar. Blir ju ett sätt att hålla nere elräkningen, trots direkt-el.
- Möjlighet till externa trådlösa termostater vore bra. Placeringen direkt på elementet vid ett dragigt fönster/golv fungerar sådär för närvarande. Visserligen jobbar vi på att minimera draget men tycker ändå det är vettigt temperaturen justeras utifrån där man vistas och inte precis vid fönster eller nere vid golvet. Detta känns också rätt viktigt för att elementen ska kunna ta hänsyn till värmen från eldstäderna på ett bra sätt. Innan värmen spritt sig till golvet vid fönstren är det säkert alldeles för varmt i mitten av rummet där man för det mesta vistas....
- Så får det förstås ha ett vettigt pris. Känns trots allt lite puckat att lägga ner en förmögenhet på ett direktelsystem när de flesta istället kastar ut sin direktel...
- Platsen under fönstret ifråga är rätt begränsad. Ett element för rummet som nu är aktuellt får max vara 40 cm högt men helst lägre. Bredd: inte mer än 120 cm.

Som vanligt har jag inte hittat något som erbjuder allt detta. Har tvekat lite mellan oljefyllda och konvektorer men lutat över mer mot konvektorer på sistone. Framförallt eftersom de är nättare i formatet och därför känns mer diskreta. Verkar inte heller finnas många poänger med att ha oljefyllda element om man får tro folk här på forumet. Det viktigaste är bra termostater. Efter flitigt googlande är mitt bästa förslag Tegos Roundline element (kolla här: http://www.tego.se/web/Elvarme.aspx). De är rätt små i förhållande till effekt, har en rätt diskret formgivning, kan styras hyfsat smart med både rumstermostat och central sänkning samt kostar inte så farligt. Elementen är dock förrädiskt vita... Funderar på om det går att måla dem i någon mer grå nyans (såsom golvsocklarna är målade). Känns ju dock lite bakvänt att behöva måla nya element. Sen känns det som det kan vara svårare att måla ett el-element. När jag frågat runt efter elementfärg så kommer den ju bara i vitt förstås och går inte att bryta. Att linoljemåla ett element känns lite sådär, de kan ju bli rätt varma. Tänker mig också att det är svårt att få den att fästa på den väldigt blanka yta som dessa element har. Vår bästa idé hittills för att måla är att, håll i er nu, använda billack. Sådan går ju både att få i alla möjliga kulörer och bör dessutom tåla värme bra.

LVI:s varianter i gjutgranit dyker ju ofta upp i sådana här diskussioner. Och nog är dessa modeller snygga, även om jag inte är helt övertygad att de heller fungerar så bra i en äldre miljö. Det väldigt släta och kantiga utförandet känns snarast som gjort för en modern "glas-, sten och rostfritt"-miljö. Men de finns ju i alla fall i ett par grå nyanser som nog skulle funka bra färgmässigt. Dock så är det ju rätt dyra och för att kunna styra dem centralt måste man köpa till en extern styrenhet som kostar ytterligare en slant. Om det ska bli melodin för hela huset sticker det iväg lite väl mycket. Extern termostat verkar dessutom inte gå att fixa alls.

Så jag undrar hur ni andra gjort för att lösa detta klassiska bekymmer för byggnadsvårdare? Det verkar lättare med en vattenburet system där det finns en del äldre varianter på element som också går att måla om hyfsat lätt. En variant är förstås att se det som en modern installation som bara inte går att få att smälta in eller dölja och därmed helt enkelt låta den stå ut. Vi har väl alla tv-apparater och det är väl få byggnadsvårdare som letar efter en tv som kan "smälta in". Fast vi kan inte komma ifrån att vi är rädda för att ett lysande vitt element skulle bli en finne i pannan...

Sorry för ett långt inlägg, men mycket att beskriva. Gjorde ett liknande inlägg i en befintlig tråd på el-forumet men har inte fått så mycket respons där. Tror byggnadsvårdsforumet är mer rätt ställe. Hoppas ingen moderator hänger mig för detta.
 
Redigerat:
AXS
Det går inte att montera en snygg vattenradiator och sen sätta in ett värmeelement i radiatorn?
Finns liknande lösning för handduksvärmare.

Men det blir nog inte jättebilligt. Men blir enklare sen om ni ska byta uppvärmningssystem,
 
Måla elementet är väl det enklaste. Värmetålig färg finns.
tänk på att ett litet element i förhållande till effekten blir hetare och det blir större problem med färgen.
Välj ett slätt element och schablonmåla det också som väggen.

Protte
 
Tack för svar.

Jo jag har sett Adax-elementen och de verkar vettiga förutom just att de har ett väldigt modernt snitt med lysande digital display och blanka starka färger.

Tänkt tanken med att peta in någon värmepatron i ett vattenelement fast känns som lite väl mycket pyssel med ett osäkert resultat. Vet inte hur det går att få till termostat/reglering av en sån variant heller.

Jo, känns som det lutar åt målning. Funderade väl mest på om det fanns något annat alternativ som jag missat men ser ju inte så ut...
 
AXS
Ja, adax ser nog lite moderna ut. Men tror att det går att stänga av det som lyser.
Tror inte det är så svårt med värmepatron, finns ju massor med handuksvärmare som funkar så, med termostat.

En annan idé är att köpa billigaste tänkbara som är tunt och sen sätta en skiva en bit framför, antingen i trä eller metall. Förslagsvis med ett antal hål i på ett eller annat sätt.
Kan bli riktigt snyggt och inte allt för dyrt.
 
Ett sätt är att ställa in lösa element i rummen under eldningssäsongen och ställa undan dom när det blir varmare.
 
Kan man verkligen måla elradiatorer? Att det går att måla de vattenburna vet jag, men jag trodde inte det gick med el. Vad är det då för färg man använder??
 
Om elementet blir väldigt varmt så fråga efter en färg som tål värme.
varför skulle det inte gå att måla elelement? De är ju målade från fabrik!

Protte
 
Nej det är väl sant. Har bara aldrig tänkt på det som en möjlighet.
 
I vårt fritidshus använder vi oljefyllda radiatorer när vi är där under den kalla årstiden, annars är de utburna till "elementförrådet" :). Valter53 idé alltså i bruk hos oss :)
 
Tack för svar. Lösa element är inget dumt förslag men känns kanske lite väl pyssligt som lösning för alla element när vi bor permanent.

Hetaste (höhö) alternativet är nog fortfarande målning. Har hört med Bauhaus och en annan liten färgbutik om att bryta elementfärg men det gick inte för sig sa de. Tror dock inte riktigt på dem eftersom jag hittat info på nätet från någon färgtilkverkare (nordsjö?) om att det ska finnas brytbar elementfärg. Ska höra med en "riktig" färghandel snart. Annars finns ju alternativet med någon lite oortodox färg såsom billack eller "kaminfärg".
 
Elelement kanske blir varmare än vattenfyllda men så här säger Gysinge:

Vanliga frågor - Kan man måla elementen med linoljefärg?

SVAR:

Ja, vattenfyllda radiatorer kan utan tvekan målas med både Gysinges vanliga linoljefärg, liksom med den matta. Det man först bör göra är i så fall, att slipa elementen med ett fint slippapper så att yta blir matt. Linoljefärg har ju "klor" som behöver något att fästa i. Samma med blanklackade köksluckor och lackade kökstak - slipa först, måla sen!
 
Jag har Adax Neo och är mycket nöjd. Schablonmåla dessa borde gå, de blir dessutom inte alls så heta som elelementen från 70-talet.
Displayen går dock ej att släcka, men det går nog att lösa genom att täcka den med nåt löst "clip".
 
dengroth skrev:
Elelement kanske blir varmare än vattenfyllda men så här säger Gysinge:

Vanliga frågor - Kan man måla elementen med linoljefärg?

SVAR:

Ja, vattenfyllda radiatorer kan utan tvekan målas med både Gysinges vanliga linoljefärg, liksom med den matta. Det man först bör göra är i så fall, att slipa elementen med ett fint slippapper så att yta blir matt. Linoljefärg har ju "klor" som behöver något att fästa i. Samma med blanklackade köksluckor och lackade kökstak - slipa först, måla sen!
Jo att testa med linoljefärg är ju lite lockande. Blir ganska naturligt att måla i samma färg som golvsocklarna och de är ju målade med linoljefärg i 15% grön umbra. Färgen har vi ju redan så det blir garanterat samma nyans. Tycker att risken för gulning inte borde vara så stor med en så pass mörk nyans heller.

Men precis som Gysinge säger lär det nog behöva slipas lite först. Element brukar ju ha en rätt hårt och blank lack som det känns som att linoljefärgen inte skulle fästa något vidare på den. Känner väl att det även med slipning nog kan bli ganska många strykningar innan det täcker, men men det är väl bara att prova. Många element har ju också en del plastdetaljer och då är ju frågan hur linoljefärgen fäster på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.