I stället för att renovera våra fönster och sätta in extra isolerskiva har vi kommit fram till att det blir enklast (och nästan billigare) att sätta in nya fönster ist. Huset är tilläggsisolerat, vinden och grunden ska isoleras innan vintern så huset är/kommer vara hyfsat isolerat, dock inte i närheten av ett nybygge. Vilken nivå är good enough för vårt hus när det kommer till vilket U värde vi ska ha på våra fönster? Jag menar när man ner till ett visst u-värde så kommer det bara ge en marginell förbättring av husets energiförbrukning eftersom resten av huset inte är tillräckligt isolerat.
 
Jag tror inte det är på det viset! Du tjänar lika mycket (eller lite) på att ha ett bra u-värde oavsett om huset är välisolerat i övrigt eller ej!
 
Riktigt så enkelt kan det väl inte vara. Tex att sätta in enkla 2glas fönster i ett passivhus är ju inte speciellt smart för då har du lagt ner en massa pengar på isolera väggarna och sen försvinner värmen ut genom fönstren, eller om du har en sommarstuga med passivhus- fönster. Då försvinner ju ut genom väggarna.
Om vårat hus ligger någonstans mitt i mellan ett passivhus och en sommarstuga så måste det ju finnas en nivå där det inte lönar sig att ha ett bättre isolerat fönster om man ser till den energibesparing man får för pengarna man lagt ner på nya fönster.
 
Först och främst så lönar det sig aldrig att byta fönster för att minska energiförbrukningen. Det är en bonus när man byter för att de är i dåligt skick. Andra faktorer påverkar den ekonomiska kalkylen mer; prioritera fönstrens livslängd och kvalitet före U-värde.

För att ge lite perspektiv så är U-värdet i era 40-tals väggar ändå långt mycket bättre än det bästa fönster ni kan hitta. Gissningsvis runt 0,5.

EDIT: och det är precis som injonil skriver
 
Redigerat:
ok, tack för svaren... speciellt perspektivet, det var de jag behövde. Det är lättare att förstå då :)
 
Om ni inte redan gjort det så tänk på hur ni skall lösa ventilationen innan ni börjar byta fönsterna, dragiga otäta fönster och dörrar i kombination med skorsten va ju hur man löste ventilation på 40-talet :)
 
Ventilationen är fixad... FTX. Det enda som måste fixas är tilluften till öppna spisen.
 
lärjungen
mexitegel mexitegel skrev:
Först och främst så lönar det sig aldrig att byta fönster för att minska energiförbrukningen. Det är en bonus när man byter för att de är i dåligt skick. Andra faktorer påverkar den ekonomiska kalkylen mer; prioritera fönstrens livslängd och kvalitet före U-värde.

För att ge lite perspektiv så är U-värdet i era 40-tals väggar ändå långt mycket bättre än det bästa fönster ni kan hitta. Gissningsvis runt 0,5.

EDIT: och det är precis som injonil skriver
Nu bumpar jag ett tio år gammalt inlägg, men jag hamnade här när googlade lite för att få en uppfattning om huruvida mitt byte av fönster kommer påverka energiförbrukningen hemma. Har ett hus från 40-talet med originalfönster. Tilläggsisolerat för några år sedan och bytt fönster under sommaren. Har svårt att tro att ett byte av fönstren inte skulle ge någon effekt med tanke på hur dragiga och eländiga de gamla fönstren var. Kan absolut köpa att en gammal vägg håller värmen bättre än ett nytt fönster. Men om de gamla fönstren släpper igenom vinddrag måste ju de nya fönstren påverka energiförbrukningen positivt då de är betydligt tätare. Eller gör jag någon tankevurpa på vägen?
 
Nej, gamla sanningar om återbetalmning för energibesparingar gäller inte längre. Det nästan elakt att dra upp ett 10 år gammalt inlägg med tvärsäkra sanningar om energi nu när energipriserna är helt utom kontroll ;).

Gamla kopplade 2-glas fönster har ett u-värde på c:a 3, är de dragiga är det säkert mer och med nya kommer man ner runt 1. Jag räknade bara för någon vecka sedan på att byta våra fönster och med prognosen för 10 års elpriser så skulle det löna sig på c:a 20 år.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.