Har installerat en vedpanna i ett rum i garaget som jag gjort om till pannrum. Dubbla gipsskivor i väggar och tak. Pannan är på 37kW (värmebaronen).
Hade beställt plåtar till dörrarna då jag hört att dom måste vara plåtbeklädda. Men sen när jag ringde till lokala sotaren så fick jag höra att det var dessa krav som gällde: Dörr som vetter mot utsidan garaget duger med trädörr. Däremot dörr som vetter mot intilliggande rum i garaget krävs en sluss. Dvs två dörrar med minst 50cm mellanrum. Annars måste jag slå dubbelgipsvägg över dörren så det inte blir någon förbindelse.
Har ingen lust alls att bygga en sluss av främst utrymmesskäl, eller ta bort dörren.
Har läst att pannor under 60kW inte ens behöver ett brandklassat pannrum (brandcell). Givetvis vill jag väl att det ska vara brandsäkert men tycker det räcker gott och väl med plåt på dörren.
Verkar lite sjukt om dörren ut kan vara av trä, för brinner den upp blir det ju en jäkla syretillförsel.
Nån som har koll på detta, eller är man tvungen att rätta sig efter sotarns regler?
 
Panna under 60 kW behöver mycket riktigt inget pannrum men mot garage krävs en sluss om det finns en dörröppning, särskilda regler för just garage.
 
Instämmer med föregående talare, var själv tvungen att bygga med sluss i mitt garage, enda andra valet var egen dörr utifrån till pannrummet vilket inte var mitt intresse alls.
Ang trädörr, en massiv trädörr uppfyller lägsta brandklassen just för att det tar en stund att brinna genom den.
 
Aha. Ok, då är jag med. Men med garage menas väl ett rum där man förvarar bil eller annat fordon. Jag har ju använt mitt garage till typ hobbyrum, har inte stått en bil där på 6 år. Tror ni man kan hoppa över slussen då? Jag förvarar ju ingen bensin eller brandfarliga ämnen därinne.
 
Masajäkel skrev:
Aha. Ok, då är jag med. Men med garage menas väl ett rum där man förvarar bil eller annat fordon. Jag har ju använt mitt garage till typ hobbyrum, har inte stått en bil där på 6 år. Tror ni man kan hoppa över slussen då? Jag förvarar ju ingen bensin eller brandfarliga ämnen därinne.
Det är inte vad du använder rummet till utan det är vad det är byggt/klassat för. Garaget är registrerat som garage i fastighetsregistret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.