Vår ytterdörr i villan går knappt att öppna längre . Typ ASSA lås.
Det går nästan inte att få in nyckeln i låset. Lyckas man så är det inga problem att vrida om och öppna eller låsa.
Låset är detsamma i några andra dörrar bl a en källardörr så vi får gå in den vägen numera.

Vad göra?
Smörja upp cylindern? Plocka isär på något sätt?
Byta cylindern och ändå ha kvar samma nyckel?
Kan man flytta en cylinder från en annan dörr som inte används så mycket?

Någon som har något bra tips?tack!

Jimmy
 
I med lite låsspray och vickla lite med nyckeln så blir nog låset som nytt igen.
 
JimmyB skrev:
Smörja upp cylindern? Plocka isär på något sätt?
Byta cylindern och ändå ha kvar samma nyckel?
Kan man flytta en cylinder från en annan dörr som inte används så mycket?
Låsspray kan fungera, men felet dyker snart upp igen.

Du kan använda cylindern från en annan dörr. Jag tycker du ska kastbyta med en fungerande cylinder så att huvuddörren fungerar bäst och sedan se om du kan fixa upp den felande cylindern.

Att plocka isär cylindern är inte att rekommendera. Många smådelar som måste sitta på exakt rätt ställe. Men du kan prova att låta den tröga cylindern ligga i oljebad någon dag.
 
Hej!
tack jag gör så att jag byter cylindrar och lägger den tröga i oljebad. Vilken olja - tunn som symaskinsolja eller mer som motorolja till bilen?
MVH/
Jimmy
 
Det bör väl vara en ganska tunn olja så att den tränger in ordentligt.

Observera att jag har inte själv gjort detta någon gång, men med kännedom om hur en låscylinder är konstruerad så kan det bara hjälpa. Finns iallafall inget som kan ta skada. Det kan vara bra att stoppa i och dra ur en nyckel lite då och då för att motionera kammarna så att oljan lägger sig på alla glidytor.
 
Du ska inte låta din cylinder bada i olja. Det gör bara att skiten binds ännu mer och stiftkanalerna sätts igen. Köp en cleaner hos en låssmed och spruta i cylindern, smörj därefter med Assa eller Kabaspray. Förmodligen är dina stift slitna, du kan välja mellan att lägga om cylindern eller byta också. Skitolja och grafit är cylinderns värsta fiende.
 
Ooops. :(

Är det så illa att en tunn olja binder skiten så pass? Hoppas att JimmyB läser ditt inlägg i tid.
 
Finns nått som heter Assa Cleaner.. Dyr som skam. Även vanlig Assa låssprey har lösningsmedel i. Kabacleander funkar med. Dyr den med. Men den råkar va lätt att hitta billigare då den består till stor del av fotogen.

Men det bästa är den lösningsmedelsbaserad spray som snabbt dunstar och lämnar en torr yta efter sig. I med mycke spray, in och ut med nyckeln tills du nästan inte får ut någon svart sörja. Därefter i med låsspray. Undvik Olja. ju tunnare ju bättre.

Vet inte vad det kommer att man skall använda symaskinsolja? De är som rena klistret för ett lås.
Så undvik Symaskinsolja, grafit å all annan låsolja. Använd bara låsolja på sprayburk.
Bra låsspray är dyr. Dock finns bra alternativ mot Assas svindyra spray.

Har råkat ut för folk som försökt smörja med Smör :D

Sen en annan bra sak. Cylindrar i dörrar man använder varje dag bör man smörja minst 2 ggr/år.
 
  • Gilla
Majdanac
  • Laddar…
Håller med föregående!

Symaskinolja är på tok för tjock. Och, folk som smörjer sina lås med matolja o dy, borde få rengöra låsen själva. Inte kul när fingrarna luktar härsket fett en dag eller två.


Jag var en gång hos en kund vars lås lagt av. Ett tillhållarlås. När jag tagit isär låset väntade en överraskning. Låskistan var knôfull med döda bin. Det var så tjock med bin att jag inte fattar att de kunde använda låset över huvud taget. Nu hade låset varit oanvänt en tid om jag minns rätt (detta hände för ca 15 år sedan) såbina hade väl torkat till sig i lugn och ro. Rena cementen!

Gissa vad låset smorts med???? HONUNG!!!!!!!!!!!!!!
Vad tänker en del med? Det enda honung smörjer är kråset.

Vi har en bild nånstans på firman hur det såg ut. Rena skräckpropagandan.

Mats
 
Symaskinsoljan har använts och låset är som nytt....för tillfället
Jag får väl invänta att det beckar igen framöver.
Hoppas att fler läser inlägget och använder rätt grejor...
Hej och hå
JimmyB
 
De va just symaskinsolja man INTE skall använda..
 
Man ska aldrig smörja ett lås, oljan kommer göra att cylindern funkar ett tag, men till slut blir all olja lite seg när den dunstat eller vad den gör, och då kan det va kört. Köp ny cylinder så slipper du stå utlåst en regning dag tycker jag som låssmed. men om du måste så håller jag med att man ska ha riktiga produkter typ assa, kaba och secwise för och nämna några.

************ redigerad av mod. **************

Lycka till
 
Redigerat av moderator:
En liten "dutt" med spray av låsolja så kommer cylindern att fungera perfekt. Symaskinolja eller liknande kan användas till övriga delar som behöver smörjas på dörr eller fönster.
 
ullberg
Fem års trådlyft..., men informationen är ju ändå viktig. Jag kör med en låsspray som jag tror heter nike... Någonting, funkar grymt, hade samma problem som TS och när jag
använde den kändes det lite löjligt att jag inte gjort det tidigare

/U
 
ullberg skrev:
Fem års trådlyft..., men informationen är ju ändå viktig. Jag kör med en låsspray som jag tror heter nike... Någonting, funkar grymt, hade samma problem som TS och när jag
använde den kändes det lite löjligt att jag inte gjort det tidigare
/U
Erkänner aldrig att jag haft en klagande fru och kärvande lås i fritidshuset, som nu går silkeslent ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.