Ungarna har önskat sig en basketkorg hemma på gatan. Har därför införskaffat en korg och basketboll (25 spänn på loppis!). Första steget är nu att tillverka själva plankan som korgen ska sitta på, inga större konstigheter med det.

Tanken är sedan att detta ska hängas upp på en lyktstolpe som står perfekt placerad för ändamålet. När barnen sedan växer och blir längre så höjer man bara upp korgen lite grann. Finns det något lämpligt fäste för detta ändamål?

Alternativet är att bygga en flyttbar ställning i trä. Frågan är bara hur man ska utforma denna för att få både stabilitet och mobilitet...

Tacksam för alla tips!
 
  • Gilla
piko
  • Laddar…
4st vagnsbult.
4st bottenstycke till klamma i lämplig dimension.
190404-klamma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål för vagnsbulten genom skivan, en klamma mot brädans rygg, en på andra sidan stolpen, kläm ihop med mutter, lås med en mutter till.
Ev en gummiremsa under klamman om det vill gllida.
 
Det gäller väl en egen lyktstolpe?
På en kommunal skulle jag inte göra det.
Men rent allmänt så skulle jag inte låta mina barn använda en lyktstolpe att dunka på som innehåller elutrustning. Tillhör det man ska lära barn att inte leka med.
 
Hmmm, jo, det är en kommunal lyktstolpe... :surprised:

Oavsett vilket så hade jag inte tänkt på den elektriska utrustningens känslighet, men nu när du säger det så. Det kanske blir bäst att bygga en fristående flyttbar ställning istället. Spånar på två olika ideér:

Alt. 1
En stolpe av två sammanspikade 45x120 som fästes i en vanlig lastpall. Enkelt, billigt och borde bli stabilt nog. Om man monterar några enkla hjul på lastpallen blir den lätt att flytta omkring också. Stolpen tar man till så att det går att flytta upp korgen efter hand.

Alt. 2
Ett järnrör av lämplig dimension som stolpe, och samma princip som fästen för lyktstolpe. Röret måste då fästas i någon lämpligt fot, egentillverkad eller köpt, har ingen riktig bra idé.
 
Jag tror en lastpall inte blir tillräckligt stabilt, det lär välta. Lägg i så fall ett antal gamla trädgårdsplattor på lastpallen.
 
gullegrizen skrev:
Hmmm, jo, det är en kommunal lyktstolpe... :surprised:

Oavsett vilket så hade jag inte tänkt på den elektriska utrustningens känslighet, men nu när du säger det så. Det kanske blir bäst att bygga en fristående flyttbar ställning istället.
Skulle tro att elektroniken som sitter i inte är så vibrationskänslig, däremot tror jag att ljuskällan inte uppskattar skak och vibrationer. Det sitter normalt högtrycksnatriumlampor i gatubelysningen, dessa innehåller en del otrevligheter, bland annat kvicksilver.

Så du gör nog bra i att hitta en annan stolpe för ändamålet!
 
Tänk på att det kan bli riktigt otrevliga olyckor om korgen välter. Bäst är nog att sätta korgen på ett garage eller liknande.

När jag var ung satt det kvicksilverbrytare i lyktstolparna (?). Ett kvällsnöje var att gå runt och sparka på lyktstolparna så de slocknade. På så sätt kunde man släcka ner en hel gångväg. Satt man sedan och väntade så tändes de igen en efter en efter en kvart eller så.
 
  • Gilla
Wirre740 och 5 till
  • Laddar…
Hade gärna satt den på garaget om det inte hade varit så många fönster i närheten. Dessutom är uppfarten brant sluttande. Bor längst in på en återvändsgränd så det bästa vore en mobil ställning för vändplanen. Gott om utrymme för barnen (okej, jag kommer också spela) och långt från fönsterrutor.

Men man vill ju inte att den ska välta i första taget. De ställningar man köper i sportbutiker verkar vara i plast och ska fyllas med sand, men det verkar nästan lite klent eller? En lastpall med lite extra tyngd ovanpå borde funka minst lika bra.
 
Här på gatan har ungarna en flyttbar korg från sportaffären. Foten är fylld med sand och den är stadig och bra. Även om vi gillar att bygga här så finns det färdiga lösningar som funkar... :)

Jag håller med Nyfiken, använd inte lyktstolpen.
 
Att köpa en färdig ställning tillåter inte budgeten, därför blir det ett hemmabygge av något slag.

Därför är alla tips på lämplig konstruktion välkomna.
 
Blev en enkel konstruktion med en mindre lastpall som bas. Två sammanspikade reglar som stolpe och en snedsträva. Plankan är gjord av en skrivbordsskiva som målades i husets kulörer. Stolpen tilltagen så att det går att höja plankan när barnen blir större. Ovanpå lastpallen ligger en betongplint för att stabilisera hela konstruktionen, blev hur stabilt som helst. Dessutom är den hyfsat mobil om man är två personer som hjälps åt. Klurar dock på hur jag ska montera någon form av hjul på lastpallen.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1352323807.958082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du undvek lyktstolpen, armaturen kan skadas av dunkandet från bollarna.

Halvt OT:
Drog mej till minnes en historia från 70-talet då Volvo introducerade de feta krocksäkra stötfångarna:

En stolt nybliven Volvoägare ville demonstrera den förträffliga nymodigheten och körde körde in i en lyktstople i 5 km/h. Inte en skråma på stötfångaren.

Däremot ramlade armaturen ner på motorhuven.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Sätt ett par hjul i framkanten så är det bara att vika ner stolpen och dra iväg.
 
Sätt ett rejält nylonband i stolpen och fäst i en ögla i fasaden så ingen dör när den välter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.