Hejsan!

1.
Håller på att renovera en kåk från sent 40-tal, dräneringen är helkass och vid störtregn så blir det pölar i källaren (ska åtgärdas nästa sommar) Har avfuktare som står på 24/7...

Men sista tiden har detta börjat dyka upp på golvet som är mest fuktigt...
IMG_0086.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0087.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är detta? Något "farligt" eller något o bara ignorera o låta det lösas i samband med dräneringen nästa år..?

2.
Sen är det även murstocken på anda våningen...
Vad är det som gjort att putsen släppt o "pulvriserats" som den gjort här?
Mögel pga fukt?
Tilläggas bör väl att det kan vara gammalt då den gamla tapeten som satt där va lös just i hörnet.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidan så har den blivit i princip likadan, fast det är annan puts där.. kan bifoga bild på det om ni önskar...

3.
Dock så har hörnjärnet antagligen rostat sönder och sprängt sönder putsen:
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men var hittar jag nya sådana hörnjärn som bygger 1cm (!) ?

4.
vad ska jag använda mig av för puts för att putsa upp detta skadade med?
antar att det ska vara med något som klarar värmeväxlingarna som kommer att bli under vinterhalvåret när man eldar i spisen..

Extremt tacksam för era svar! :wow:
 
ang källargolv är det saltutfällning och inget hälsofarligt. Löses upp i vatten. Avfuktaren torkar upp fukten och kvar har du saltkristaler. Vanligt när saltrikt vatten vandrar genom betongen och när vatten torkat så finns saltet kvar. Salter finns naturligt i mark och i betong.
gaia
 
Ingen som vet vad man kan få tag på hörnjärn enligt bild nr 2, alltså ett som bygger ut ca 1cm ?

Eller är detta någon typ av gammaldags hörnjärn? Eller är det helt enkelt bara någon typ av "murarhörnjärn" ?

Tacksam för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.