Hej!

Jag har nyligen flyttat till Brasilien, närmare bestämt delstaten Amazonia. Staden heter Manaus, om någon är intresserade ;)

Klimatet är, som ni kanske gissat, mycket annorlunda jämfört med Sverige. En "kall" dag kryper temperaturen strax under 30 grader. Lägg till detta en väldigt hög luftfuktighet.

Nu har jag bestämt mig för att det är här jag vill bo, därför kommer planerna på att bygga hus. I Sverige är vi vana att tänka isolering och god ventilation. Så är inte fallet i Amazonas. Ett standard hus här i Manaus har ett skelett av betong och väggarna murade av enkelt tegel. Dessa väggar putsas normalt för att sedan målas. När det gäller fönster är de normalt enkelglas och dörrar liknande konstruktion.

Alla ( inte bara jag som "gringo" ) vill dock ha en dräglig inomhusmiljö, vilket innebär luftkonditionering. Men med ovan nämnda byggnadssätt kommer kostnaderna för kyla att bli enorma. Jag betalar runt R$700 i månaden, vilket är 2500 SEK, för kyla (när jag är hemma) och övrig el.

Nu till problemställningen för denna tråd:

När man isolerar ett hus finns en mängd olika trådar bara på detta forum, men alla diskuterar utifrån svenska normalförhållanden (kallt ute/varmt inne). Finns det andra aspekter att fundera på om normalförhållandet är omvänt? Vad händer till exempel när varm fuktig luft kyls ned? Det bildas kondens. ;) Ingen av trådarna jag har läst tar med den aspekten. Finns det andra problem som uppstår med varmt och fuktigt klimat?

Hur isolerar man ett hus i varmt o fuktigt klimat?
 
Det finns en del husbyggarforum i USA. Börja med Taunton press "breaktime" och JLC (journal of light construction). Det finns ofta HVAC-underforum att läsa. Jag är övertygad om att amerikanerna har större erfarenhet än vi när det gäller AC i tropisk miljö.
Personligen tror jag att man vill ha diffusionsspärr eller ångbroms på utsidan av isoleringen och ett centralt AC-aggregat som tar hand om kondensvattnet. Kanske bör man satsa på någon typ av isolering som tål fukt, typ cellplast. Men det mest gissningar. Amerikanerna borde veta bättre.
 
Man ska också tänka på annat än isolering, exempelvis stora takutsprång. Det är inte för inte som de klassiska husen i amerikanska södern har en bred veranda runt om.
 
OT: Bara jag som började tänka på serien Dexter när jag läste headline?

När jag bodde i Brasilien så hade vi markiser. Sedan "rullgardiner" i aluminum som vi hade ner med en "ej-hemma-knapp" vid dörren. Iofs bra mot inbrott med.
/Ennepop
 
Jag hitta denna artikel från USA:

http://www.greenbuildingadvisor.com/blogs/dept/musings/hot-climate-design

Det verkar finnas en del att lära från USA, i alla fall när det gäller husbyggnation i varma klimat.

Anna_H:

Takutsprång är något som jag inte tänkt på tidigare, men du har troligen helt rätt och får dessutom stöd i artikeln ovan.

ennepop:

Hur menar du med "rullgardiner"? Motordrivna rullgardiner som reflekterar all solenergi?
 
Precis. Motordrivna, påminner lite om sådant som man har för butiker om nätterna. Reflekterar bort ganska mycket.
Vanligt i Tyskland med, i alla fall de delar jag varit i.

Markiser som vi hade, blir samma som takutsprång fast till en, antagligen, annan kostnad och kan sättas dit i efterhand om man inte har det redan.
/Ennepop
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig så fanns det några trådar om detta på värmepumpsforumet för något år sedan.
Någon som jag tror bedrev forskning på det i Sydostasien.
Isolering krävdes definitivt om man ville separera varm o kall luft.

Då jag har bott i varma länder så har husen varit byggda i tegel utan isolering.
Vad som var viktigt var att hålla innerdörrarna stängda för att tex kunna dra igång ACn i sovrummet någon timme innan man la sig. Att brassa på i alla rum i hela huset samtidigt är bara dumt.
 
Tegeltak är en bra tanke också, då kan man om det är soligt och finns vatten duscha taket.
 
Gjorde en uträkning för något år sedan i samband med ett bygge i Ecuador. Om man kan och vill maximera, så kan man ha ett tyg hängdes i normal takhöjd. Det bildas då en spärr mot värmen neråt. Förutsätter dock att det finns en luftspalt ovan, typ som om man hade öppet till nock.
Aningen komplicerat att förklara tyvärr.
En vind har denna funktion, dock ofta ovanligt i de delar av Sydamerika jag sett

/Ennepop
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.