Från yttertakstolarna kommer råsponten sticka ut 140 cm. Förslag till hur jag ska lösa det så att inte taksprånget blir som en trampolin?
 
Råspont som sticker rakt ut 140 cm, det är mycket det. Har du redan byggt taket? Det mest naturliga är väl att anpassa takets konstruktion efter detta. Dvs bygga ett ryggåstak i stället för takstolar.
 
andersmc skrev:
Råspont som sticker rakt ut 140 cm, det är mycket det. Har du redan byggt taket? Det mest naturliga är väl att anpassa takets konstruktion efter detta. Dvs bygga ett ryggåstak i stället för takstolar.
Ryggåstak istf för takstolar? Man har väl takstolar till ett ryggåstak eller?
 
DrBosa skrev:
Ryggåstak istf för takstolar? Man har väl takstolar till ett ryggåstak eller?
Man kallar det inte för takstolar.
 
tycker det är svajigt redan på 60 cm så 140 lär inte funka utan nån form av bärhjälp
 
Du får göra en enklare takstolskonstruktion med ett yttre par stolpar och sedan kan du du fälla in och fästa i ett hammarband mellan huset och de yttre stolparna. Om det går/passar så kan du även lägga en "ryggås" takbjälke som du låter vila på husväggen och den yttre takstolen.
 
  • Gilla
Joaule
  • Laddar…
Kanske en liten varning kan vara på sin plats?

Ett så stort utstickande taksvall blir ett avsevärt vindfång när orkanerna sveper fram.
En ordentlig förankring i marken/grunden av takets yttre del skall nog till,
så inte hela taket riskerar att rivas loss och blåsa iväg.
 
1400 mm är ju ett gigantiskt utsprång, hur kommer det att se ut rent estetiskt? Är huset så gigantiskt att det ser proportionerligt ut?

Sen att du måste fundera över bärighet och stabilitet för såväl snölast som vindlast säger sig självt. Vilken snözon är det? Jag har förstärkt ett utskjut om 600 mm i snözon 3, bara råsponten svajade betänkligt av min kroppstyngd.
 
wanegardh skrev:
Man kallar det inte för takstolar.
Om man bygger ett ryggåstak med takstolar så kallar jag takstol för takstol åtminstone :). Saxtakstol exempelvis.
 
DrBosa skrev:
Om man bygger ett ryggåstak med takstolar så kallar jag takstol för takstol åtminstone :). Saxtakstol exempelvis.
Jag tycker inte saxtakstol är ett ryggåstak eftersom det finns ett "mellanrum".
Jag syftar på enkla reglar och-eller limträbalk.
 
Redigerat:
Ursäkta att jag reagerar sent. Har varit bortrest.

Jag har 60 cm vägg utanför takstolen så det blir "endast" 80 cm taksprång som vinden får tag i. Snölasten får jag däremot hela vägen- snözon 1,5.
Funderar på att göra konsoler av vinkeljärn och ha en 2tum4 längst ut på järnen som takstol. Fortfarande hopplöst?
 
Jag har som sagt avsevärt kortare avstånd till min yttersta takstol, men gjorde en "löst hängande takstol" av 45x95 innanför vindskivan. Sedan placerades "stockar" på undersidan av de riktiga takstolarn 90 grader mot dessa, som hängande takåsar som fick gå hela vägen ut till min hängande takstol. Som sagt har jag avsevärt kortare avstånd men det blev väldigt stadigt. Man kan ju variera både virkesdimension och antal "takåsar" som går ut och stöder upp "vindskivestolen".
 
Jag är inte riktigt med på hur konstruktionen ser ut, men har själv 120cm råspånt som sticker ut på ena gaveln. Har plåt uppepå och kan inte påstå att utsticket ger problem. Det var helt OK att gå på då vi lade papp.
 
DrBosa skrev:
Om man bygger ett ryggåstak med takstolar så kallar jag takstol för takstol åtminstone :). Saxtakstol exempelvis.
Jag misstänker att du inte tänker på ryggåstak utan någon konstruktion dör man har "öppet upp till nock". Det är inte samma sak.

Ett ryggåstak byggs med balkar som går längs med huset. En, två eller tre (eller fler), beroende på husets bredd. Se bilden. Det är den kraftiga balken i mitten som är själva ryggåsen.
ryggås.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I TS fall skulle man låtit ryggåsen fortsätta ut sina 140 cm. Det är en inte helt ovanlig konstruktion.
 
Redigerat:
Andersmc: Så kunde jag gjort om jag hade nånstans att ta ned krafterna. Nu är det så att jag bygger ett självbärande halmbalshus (egentligen "semi-självbärande") och då är det inget som kan bära i gavelväggen.

Norrbottenstorpet: Så får det bli. Dock har jag två olika lösningar - nån som kan hissa/dissa en av dem?

Alt 1: 2tum4 under/i takstolen och 2tum6 som vindskivetakstol. Luftspalt blir i takstolen.
Alt 2: 2tum2 över/på takstolen och kortlingar längst ut som vindskivetakstol. Luftspalt över takstolen.

skanna0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.