Hej.
Jag håller på att renovera ett stort gammalt spröjsfönster (36rutor) med löst innanfönster som är identiskt med det utanför.
Som det är nu sitter det sånt där gammalt 1,5mm handgjort glas i, tyvärr så är en del rutor spruckna så för att rädda det som räddas kan tänkte jag plocka ut rutorna i innanfönstret och ersätta de spruckna i det utanpåliggande fönstret med dom, ja ni förstår säkert, känner att ja förklarar dåligt.

I innanfönstret tänkte ja i stället sätta in 4 mm energiglas och då till frågan, hur mycket kitt är behövs?
Eftersom kanten är 10mm så blir då kittfogen bara 6mm bred, mot 8,5mm innan. Räcker det med 6mm bred kittfog?

Tacksam för svar från någon med lite erfarenhet!
 
Synd på handblåst glas, det är svårt att ersätta. Men är det trasigt så är det. Du har inte försökt finna gammalt handblåst glas att renovera med?

Från 1,5 mm till 4 mm, fönstret kan bli så tungt att bågen eller gångjärnen klarar lasten, men det beror ju lite på hur den ser ut. Värt att tänka på i alla fall.

Kittet håller inte fast fönstret, det gör ju stiften. Mindre djup gör ju att falsen blir flackare vilket knappast torde vara något problem.
 
Undrar hur mycket du tjänar på energiglas. I vilket fall som helst brukar jag fräsa ner kittfalsen till lämpligt djup. Då måste man ha koll så att blir tillräckligt med material kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.