Bra frågor från Pinger.
Jag är också nyfiken på svaren.

Vill gärna tipsa er, hustillverkare, att efter avslutat husbygge, åtmindstone muntligt(gärna skriftligt) fråga oss köpare hur vi upplevt er som husleverantör.
Allt ifrån kontakten med säljare, entreprenörer, underentreprenörer, offerter samt om våra förväntningar uppfylldes...

Vi har precis byggt på totalentreprenad, och ingen från husleverantören har haft viljan(eller vågat) ställa dessa frågor till oss. Konstigt tycker jag.

Om jag skulle vara husleverantör skulle det ligga i mitt absoluta största intresse att veta hur kunden uppfattat mig och mina medarbetare...

en liten tanke bara...
 
Hej Pinger!

Jag tror att den fråga du ställer gäller husleverantörer som arbetar med ett återförsäljarnät med antingen fast anställda säljare eller provisionssäljare.
Detta innebär att kunden till största del har kontakt med säljaren och inte husfabriken under köpprocessen.
Säkerligen är detta ett stort dilemma för många husfabrikanter eftersom vad man kommer överens om och som diskuteras under husköpet inte alltid blir så när leverans slutligen sker.
Vi vill på inget sätt mena att det alltid behöver bli ett problem för husköpare och att det oftast fungerar bra för många leverantörer, särskilt med kompetenta och engagerade säljare.

När vi började med Villa Varm för nära 30 år började även vi med säljare. Vi såg ganska snabbt att vi förlorade den kontakt med kunden som vi så gärna eftersträvar.
Våra erfarenheter från provisionssäljare är att det oftast handlar om att få ett köpekontrakt undertecknat. Sedan får kunden och husfabrikanten sköta resten.

För oss är nackdelen utan säljare att vi är verksamma i norra Sverige och att kontakten mestadels sker per telefon, fax eller mail. För många kan det kanske tyckas konstigt att köpa ett hus från någon leverantör som man kanske inte personligen träffat.
Vi hänvisar istället våra kunder att besöka ett referenshus som alternativ för att förvissa er om att vi är en pålitlig och kompetent leverantör.

Villa Varm

Håkan Björkman
 
Oj det där var ett bra svar... hm jag tolkar det lite som att ni inte tycker att det här med säljare funkar så bra, men det kändes ärligt å bra. kanske bygger med er nästa gång... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.