För fem år sedan köpte vi vårt 40-talshus som inte fått någon renoveringsomvårdnad sedan sent 70-tal.
Vi fick börja från början och inspirerad av alla roliga husprojekt som delges här tänker jag börja visa vår förvandling under socialt och projekt.
Men först till en specifik problemställning.

En av de första sakerna vi gjorde var nämligen att bygga ett nytt dusch-/toalettrum, inte stort bara ca 4m2. Ungefär 6 månader efter att duschrummet var färdigt hände något konstigt. En punkt på golvet började resa sig, och jag menar en punkt.
IMG_1679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvkonstruktionen enligt bilden, dusch i övre vänstra hörnet, toalett i övre högra och handfat närmast i bild. Dörr i högra hörnet, vid den vackra gröna mattan. Jag kommer ihåg att vi la golvspån ovanpå detta men sen har jag lyckats glömma om vi la badrumsgipsskivor på det eller ej. Vi satta dem på väggarna.

Det konstiga är att denna punkt som reser sig är är precis innanför dörren,d.v.s. så långt ifrån alla vatteninstallationer som det går. Uppskattningsvis någonstans mellan andra och tredje balken från dörren sett precis bredvid väggen.
P1020228.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1020226_markering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att fotografera men ni ser trasiga plattor och röd markering där punken är.

Vi provade att slipa ner detta en gång och la på nya plattor, men den fortsatte att växa även om jag upplever det som att det slutat idag. Golvvärmen funkar åtminstonde ännu... :)

Första frågan, är det någon som kan komma med en kvalificerad gissning på vad där är som händer?

Sen funderar jag på om det går att riva golvet och typ den nedersta kakelraden på väggen se vad som hänt bygga upp igen och sen få det hela tätt i skarven som blir på väggen?

Tacksam för alla tankar ni kan ha.
 
  • P1020226_markering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en spik eller skruv som kryper upp.
 
Vad har du slipat ner? Tätskikt? Flytspackel?
 
Har svårt att tänka mig att en skruv ska ha sådan kraft. Det är ändå en liten kvadrat av kaklet som spruckit upp. Men det kanske är möjligt. Ser mer framför mig att balken släppt, har även där svårt att tänka mig att vi missat fästa den så pass att den ska släppa...

Det var flytspacklet som slipades ner. Värmekabeln ligger ju i flytspacklet och den har ju så klart inte kommit fram.
 
Har du flytspacklet ovanför tätskiktet?
 
nu börjar jag bli osäker....
vi la värmekabel på golvspånet, flytspacklade in den och sen tätskikt på det, så måste det ha varit. Vilket innebär att det som är bortslipat är fixet. Så måste det ha varit. Det va LIPs tätskiktssystem vi använde, tätmassan var blå så den borde ha synts om vi slipat ner till den tycker jag?
 
Men om du slipat ner fix utan att se tätskiktet så måste du ha lagt på tunnare fix andra gången, annars hade väl de plattorna hamnat högre än resten?
 
det låter troligt...
 
bjälklaget ser ju bra ut, av vad man kan se på bilderna iaf

Hur ser det ut under golvet? är det krypgrund eller är badrummet på andra våningen?
Kan det hänt nått under huset om badrummet är på bottenvåningen?
är det någon yttervägg nära?
 
Detta är på övre våningen, det är suterränghus. Bakom den nakna träväggen är det entré och den andra väggen med skivmaterial är yttervägg. Man ser inget i taket nedanför, inte några tecken på fukt eller så. Hade en Trygg Hansa kille som mätte fukt en gång men han kunde inte mäta några förhöjda värden. Han tyckte mest det var ett fuskbygge. Själv har jag svårt att relatera till det, möjligen okunskap eller otur, men det kanske är samma sak...
"Återkom när du rivet upp så får vi se då" :( var hans kommentar.

Är det någon som vill svara på den andra frågan, är man dumsnål om man försöker sig på att lappa och laga. Numera har man ju två barn som tar all överbliven tid, så jag känner mig inte supersugen på att ge mig in på en komplett renovering av detta igen, d.v.s. jag måste överlåta det till hantverkare.
 
kan du riva upp taket under skadan då?
då ser du iaf om det är fuktrelatera,t om inte så låt det vara?
 
skulle vara en lösning
 
Kanske allt annat har sjunkit.
Har ni någon vägg eller pelare under punkten som är högre?
 
Nej, finns inga pelare eller så. Pannrummet är beläget nedanför. Det är en betongsula som fungerar som tak i nedervåningen på vilket det nya bjälklaget för duschrummet är byggt
 
Ok, då fick jag svar på min fundering på syllpappen med.
Så om dina bjälkar ligger på ett betongvalv, golvet ligger på bjälkarna, så måste det alltså vara något som rest sig.

Och det blir svårt att undersöka nedifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.