Langbein
Glädjen över att köpa hus med utepool förbyttes i osäkerhet för barn, då man knappast kan lita till 100% på plastöverdragen. Så en innepöl och dörr att stänga dessutom verkar säkrare, för det finns väl inga hårda överdrag att ha ute som enkelt kan tas bort? ??? :p :-/

Staket runt har jag aldrig sett och barn gillar ju att klättra.
 
Langbein
En hade lagt ett golv över och hade lager där...

Man kan ju ta det lugnt tills alla kan simma.
 
Jaa det är ju ett problem med barnsäkerheten...
Vi har tre småttingar varav en är hyggligt simkunnig, vi kan inte lämna dem en sekund själva vid poolen.
Vi köpte ett poolöverdrag som fästs med stroppar runt hela poolen, överdraget ska hålla för en vuxen. Stropparna lyckades tvååringen lirka upp, så det går inte med "bara" överdraget. Maken byggde ett staket som inte går att klättra över (utifrån och in alltså) ca 110 cm högt. Det håller även ute badsugna grannungar, man vet ju inte vad de kan hitta på när vi inte är hemma.
Jag har övervägt att fylla hålet med jord och ha en potatis odling där några år...


Det var väldigt mysigt att plaska runt i det varma poolvattnet i sommarvärmen.
Bygg ett rejält staket och sätt lite skräck i grannarnas ungar så går det bra ;D
 
Vatten är alltid tilltalande.

Löjtnaten hade fått i uppdrag att få bassarna att dyka från 2 m. Efter viss övertalning dök bassarna.
Majoren ville dagen efter ha rapport.
Löjtnat hur gick dykövningen?
Till en början vägrade alla bassar men efter övertalning och löfte om permis gick det bättre.
Men på måndag när vi kommer tillbaka till badhuset har dom lovat ha vatten i poolen och då tror jag det kommer att gå lättare att få bassarna att dyka ;D ;D ;D ;D 8) ;)

 
Har sett att det finns ett sorts tak som täcker hela polen och som sedan hissas rakt upp på fyra stolpar och bildar ett tak över poolen även när man badar. Fast jag antar att den lösningen är ganska dyr.
 
Langbein
Bra och dyrt, måste vara kallt på vintern
 
Vi har köpt ett hus med pool 8 x 4 meter.
Någon som vet var man kan köpa "hårda" pool-övertäckningar att ha året runt ?

Kanske går det att bygga ett "lock" själv. Någon som gjort detta tidigare ?
(tips, råd)
 
;DHej!

Har du en pool ovan mark, då finns det en
stege där man fäller upp framtrappan, och
sedan häktar på med hänglås..
Har man en annan trappa kan man ta bort
den och bära in den..då har man gjort sitt
tycker jag.
Vi har en ovanmarkspool där vi låser in
trappan i luften med hänglås.. ;D
 
Tobias_Skane skrev:
Vi har köpt ett hus med pool 8 x 4 meter.
Någon som vet var man kan köpa "hårda" pool-övertäckningar att ha året runt ?

Kanske går det att bygga ett "lock" själv. Någon som gjort detta tidigare ?
(tips, råd)
Jag tror det är väldigt bökigt att hålla på med ett "hårt pool lock".

Kolla istället på standard överdragen med stroppar, de håller för barn och djur (även min karl på 90 kilo), är även godkännt ur säkerhets synpunkt.
Förhindrar avdunstning av klor, spar värmen iom att det är tätt.
Detta skydd kan du även ha vintertid!!

Det finns även halvautomatiska, som löper i skenor, med samma funktion, men det kan du inte använda vintertid.
 
Är det någon som har erfarenhet av Poolguard?
Ska titta på ett hus där utomhuspoolen har Poolguard-skydd. Alltid bra att veta fördelar och svagheter från början!
 
Modig skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Poolguard?
Ska titta på ett hus där utomhuspoolen har Poolguard-skydd. Alltid bra att veta fördelar och svagheter från början!
Vi har Poolguard sedan poolen byggdes 1978. Det är utan tvekan poolskyddens Rolls-Royce. Den kostade c:a 4.000:- då. Tror att den är 10 gånger så dyr nu.

Luddet
 
Ett poolguard kostar idag till en 4*8 pool 46 900:-. Håller med, det är nog bland det bästa man kan ha.
 
Tack för svar! Nu blir det nog inget köp av just det här huset – det var för mycket som skulle behöva åtgärdas för att vi ska vilja betala det säljaren vill ha...
Men jag har blivit lite poolsugen i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.