Hej!

Jag har två ränndalsplåtar som jag ska foga ihop (falsa) över nocken. Då jag helt saknar erfarenhet och verktyg för plåtarbete tänkte jag leja hjälp, men det verkar svårt...

Trots att jag använt tjänster online för att få in offerter svarade endast två stycken och då fick jag priser från 3500:- och uppåt, bara för att göra en fals alltså. En annan skällde istllet ut mig för att jag inte anlitade plåtslagare från början istället för att köpa plåten själv, för enligt honomgår det inte att arbeta med sådan plåt som byggvaruhusen säljer, den är för hård, så han vil inte ens ta jobbet.

Vad är problemet? Är det en för liten grej för att nån ska vilja göra det eller? Har ni tips på vart jag kan vända mig (bor i Norrort, Täby).

Borde jag testa själv trots allt? Känns lite darrigt... Vad behöver man för verktyg? Kn man på nåt sätt "täta" plåtfalsarna och skarvarna, alltså med nån slags "klet", typ som man kan göra med takpapp och liknande?

Alla tips mottages glatt, för allt är klart utändigt så när som på ränndalarna och kunde jag bara få dem på plats kunde jag avsluta takpannorna och få allt regntätt vilket vore otroligt skönt (slippa plasta in alt efter varje jobbpass...)

Tack på förhand!
 
Gå in till en lokal plåtis och förklara din situation, min erfarenhet är att de brukar kunna ställa upp. Kanske får du bita i det sura äpplet och köpa material en gång till, men det viktigaste är att taket blir tätt. Slår du ut den merkostnaden över tid så är den försumbar.
 
Tyvärr tror jag det ser mörkt ut.
Duktiga plåtslagare (och även mindre duktiga) har mer jobb än de klarar av.
Så ditt lilla jobb lär de inte ta om de inte får överbetalt. Sen blir jobbet inte mer attraktivt om du inte ens låter dom sälja plåten. Fult sätt? Ja utan tvekan men verkligheten är inte alltid vacker.
En riktig falstång kostar minst 400:- om inte bilbuttericks har några.
Att göra det själv är tyvärr inte det lättaste. Känner en som besiktigar plåtjobb och när han berättar om det låter det som om det är lättare att göra fel (med fuktproblem som följd) än rätt.
Jag hade nog själv åkt ner till en firma och lirkat lite. Oftast lättare om man pratar öga mot öga.
 
Har själv fixat ränndalsplåtar nocken åt flera hemma fixare och låter som det bara är att vika och gå på 5 minuter. Men så är det inte bruka krångla mer än vad man tror så 3500 i offert är in så farligt för man måste räkna med att det krånglar. Och ja man kan jobba med byggvaruhusen plåt men ofta brukar hemma fixaren inte lämna plåt så det räcker.
 
Aha -ok, tack för bra input.
Så då anser ni att det kan vara värt att acceptera en av de offerter som jag fått?

Tack igen!
 
Du TS plåt och pannor har inget med tätheten på taket att göra det är endast som skydd för pappen som skall vara det tätande skiktet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.