Jag har för mig att jag hört något i stil med:

Du får inte sätta upp staket som hindrar folk från att utnyttja allemansrätten, men OM du som markägare har skäl, ex. att hålla djur inne. Då får du ha staket, men det skall finnas öppningar/grindar.
 
Anna_H skrev:
Måste man verkligen ha får eller hund för att få sätta upp ett vanligt staket runt sin tomt, även om den råkar vara parkmark? Jag uppfattar det som att denna tromt inte är parkmark för att allmänheten ska beredas tillträde utan för att den ska skyddas från att bebyggas. Dit räknas inte ett normalt staket runt tomten.
Mark kan antingen vara allmän plats eller kvartersmark. Är den allmän plats har allmänheten tillträde, alldeles oavsett hur nära ett bostadshus det är. Är det kvartersmark reglerar allemansrätt och hemfridszon.
 
Finns det någon chans att få bygga bygglovs fritt på parkmark jag äger ?
Boverket säger ju tex: Rätten att uppföra en friggebod begränsas inte av några planbestämmelser. Det betyder att du till exempel får uppföra en friggebod även på punktprickad mark (som normalt inte får bebyggas) och oavsett vad detaljplanen anger om hur stor area på varje tomt som får bebyggas."
Men hittar inget om parkmark... om inte så är marken lika mycket värd för mej som för grannen :(
Min fastighet är 2500kv/m varav ca hälften är "park".
 
pulka skrev:
Finns det någon chans att få bygga bygglovs fritt på parkmark jag äger ?
Boverket säger ju tex: Rätten att uppföra en friggebod begränsas inte av några planbestämmelser. Det betyder att du till exempel får uppföra en friggebod även på punktprickad mark (som normalt inte får bebyggas) och oavsett vad detaljplanen anger om hur stor area på varje tomt som får bebyggas."
Men hittar inget om parkmark... om inte så är marken lika mycket värd för mej som för grannen :(
Min fastighet är 2500kv/m varav ca hälften är "park".
Att marken är prickad gör den inte automatiskt till "park", du får dessutom bygga icke bygglovspliktigt på prickmark, t.ex. en friggebod. Vad säger detaljplanen om er tomt och den prickade delen?

Jag har svårt att tänka mig att del av tomt på 2500 kvm skulle bli "allmän mark" eftersom det oavsett är så nära ert hus. Någon allemansrätt kan jag inte tänka mig att det skulle bli tal om på en tomt av den storleken.

Vi har en tomt i den storleken med prickad mark i direkt anslutning till en stor, detljaplaneskyddad park. Vi får inte bebygga prickmarken men den är inte på något vis att anse som allmän eller park. Vi har satt staket runt tomten och kommunen har inte haft något att anmärka på det.
 
Noell skrev:
Mark kan antingen vara allmän plats eller kvartersmark. Är den allmän plats har allmänheten tillträde, alldeles oavsett hur nära ett bostadshus det är. Är det kvartersmark reglerar allemansrätt och hemfridszon.
Nä, så enkelt kan du inte göra det för dig. Allemansrätten reglerar allmänhetens tillträde till skog och mark, dit stora delar av detaljplanelagt område verkligen inte räknas, och i synnerhet inte privata tomter så små som 2500 kvm där strsta delen av ytan utgörs av gräsmatta/trädgård. Och som andra sagt i tråden: prickmark är inte automatiskt parkmark. Det verkar som om vissa vill hävda att hemfridszonen avgörs av den utomstående som vill nyttja folks tomter med hänvisning till allemansrätten, men så är det ju inte.

Friggebodar och staket (med begränsad höjd och minst 50% genomsyn) får fritt anläggas på prickmark. Enkelt att googla fram.
 
Anna_H skrev:
Nä, så enkelt kan du inte göra det för dig. Allemansrätten reglerar allmänhetens tillträde till skog och mark, dit stora delar av detaljplanelagt område verkligen inte räknas, och i synnerhet inte privata tomter så små som 2500 kvm där strsta delen av ytan utgörs av gräsmatta/trädgård. Och som andra sagt i tråden: prickmark är inte automatiskt parkmark. Det verkar som om vissa vill hävda att hemfridszonen avgörs av den utomstående som vill nyttja folks tomter med hänvisning till allemansrätten, men så är det ju inte.

Friggebodar och staket (med begränsad höjd och minst 50% genomsyn) får fritt anläggas på prickmark. Enkelt att googla fram.
Men du svarar ju på något helt annat än det jag har skrivit.

Jag har inte sagt ett ord om prickmark. Prickmark och parkmark har ingenting med varandra att göra. Jag har heller inte sagt att allmänheten får klampa runt på 2500 kvm stora villatomter.

Vad jag sa var att om mark är detaljplanelagd som allmän plats så har allmänheten tillträde. Om mark däremot är detaljplanelagd som kvartersmark så KAN allmänheten ha tillträde OM allemansrätten säger det. Det betyder inte att jag har sagt att allmänheten har tillträde till folks trädgårdar.

TS fastighet på 12000 kvm parkmark är ju dock något helt annat än 2500 kvm trädgård kring bostadshus. Så där är inte frågan lika enkel.
 
Redigerat:
Nej, det är inte något annat jag svarar på. Allemansrätten gäller ju nämligen huvudsakligen på mark som inte har detaljplan, dvs i skog och mark. Parkmark är inte "skog och mark" även om det är en stor tomt. Dessutom uppfattade jag det som att det inte var parkmark utan att det kom fram senare i tråden att det var prickmark som avsågs.
 
Anna_H skrev:
Nej, det är inte något annat jag svarar på. Allemansrätten gäller ju nämligen huvudsakligen på mark som inte har detaljplan, dvs i skog och mark. Parkmark är inte "skog och mark" även om det är en stor tomt. Dessutom uppfattade jag det som att det inte var parkmark utan att det kom fram senare i tråden att det var prickmark som avsågs.
Det har det väl inte? TS har väl inte skrivit annat än att kommunen säger att marken är parkmark, och han inte kan hitta någonting om att bygga på parkmark. Ingenstans står det att hans mark är prickmark.

Ja självklart gäller allemansrätten i huvudsak mark som inte är detaljplanelagd. Det är ju väldigt ovanligt att detaljplaner planläggs med så stora områden kvartersmark att allemansrätten behöver, eller riskerar, att träda i kraft.

Men om TS mark är planlagt som ALLMÄN PLATS PARK (nej jag skriker inte, det skrivs med stora bokstäver i dp till skillnad från egenskaper), så ska marken vara allmänt tillgänglig alldeles oavsett hur stor TS fastighet är eller hur stor man kan tycka att hemfridszonen borde vara.

Att det i sig är galet att en bostadsfastighet är planlagd på detta vis är en annan sak.
 
Redigerat:
Noell skrev:
Det har det väl inte? TS har väl inte skrivit annat än att kommunen säger att marken är parkmark, och han inte kan hitta någonting om att bygga på parkmark. Ingenstans står det att hans mark är prickmark.
Noell, hur vore det om du faktiskt läste trådstarten? Ty, där står i klartext svart på vitt att det enligt kommunen är

punktprickad "allmän parkmark"
Marken är alltså punktprickad, men om kommunen satt citationstecknen runt "allmän parkmark", eller ens bara uttryckt sig så luddigt, finns all anledning att ifrågasätta, vilket också gjorts i tråden, huruvida marken de facto är planlagd som ALLMÄN PLATS PARK eller om det bara är kommunen som tolkar punktprickningen så. Om det är planlagt som parkmark, uppstår så klart också frågan var gränserna går, hela tomten är knappast parkmark.
 
thomasx skrev:
Noell, hur vore det om du faktiskt läste trådstarten? Ty, där står i klartext svart på vitt att det enligt kommunen är

Marken är alltså punktprickad, men om kommunen satt citationstecknen runt "allmän parkmark", eller ens bara uttryckt sig så luddigt, finns all anledning att ifrågasätta, vilket också gjorts i tråden, huruvida marken de facto är planlagd som ALLMÄN PLATS PARK eller om det bara är kommunen som tolkar punktprickningen så. Om det är planlagt som parkmark, uppstår så klart också frågan var gränserna går, hela tomten är knappast parkmark.
Japp fel av mig. Jag missade att det stod punktprickad i ts. Men det står fortfarande att det handlar om parkmark, inte att det skulle vara prickmark istället för parkmark.

Kommunen skulle ju knappast tolka marken som "allmän parkmark" om den var planlagt som kvartersmark bostad. Då finns det ju varken något allmänt eller något parkmark där. Möjligtvis att man skulle kunna tolka "allmän parkmark" som a-ändamål som är tänkt att använda som park. Men då är det fortfarande allmän plats.

Jag har (dessvärre) varit med om både en och två gånger att folk faktiskt har bott i en park. Kommunen har för länge sedan planlagt för park, sen vet ingen riktigt vad som har hänt men något inlösen har aldrig skett. Har både varit med om folk som nekats bygglov för att de vill bygga på sin tomt som på detaljplanen är en park, och en gång att man inte har kunnat belåna sin fastighet för att renovera eftersom det är en park.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.