Hej
Jag är ganska ny här så vet inte om jag hamnat i rätt kategori.
Vi går i husköpar-tankar och har hittat något som verkar vara ett drömboende. En renovering av huset är startad men inte avslutad då förra ägarna köpte ett annat hus (som de länge gått och drömt om kan ja tro).
Huset är byggt i början av 1900-talet och det verkar ha gjorts omfattande renoveringar tillbyggnader och dylikt. Huset ligger på västkusten där det finns mycket berg och givetvis ligger det ett precis bredvid huset. PRECIS bredvid huset. Knappt att man kommer bakom det på vissa ställen. Nu undrar jag givetvis vad ni har för tankar, åsikter och professionella kunskaper om sådant här.

Det verkar som de har lagt dräneringsrör i marken på vissa ställen. Det är givetvis fukt vi främst tänker på, men vi kan inget inom detta område så all hjälp uppskattas. Det har heller inte gjorts någon besiktning på huset eftersom det inte är färdig-renoverat.
Är det dåligt att köpa ett hus som ligger så pass nära ett berg? Vad kan det finnas för nack- och fördelar med det? Hur kan man påverka situationen om man skulle köpa det?
Tack så länge!/ Emelie
 
En besiktningsman kommer anmärka på det.

Men gissningsvis har ju både huset och berget vant in sig vis varrandra under det dryga seklet de varit grannar... Eventuella grannfejder dem emellan bör redan ha uppstått.

Vi har bott i hus med berg sluttande inmot huset.
Vad vi gjorde var att gjuta upp medmfall till avlopp längs med så att det när det regnade vattnet bara var på snabb visit.

Samt att jag försökte hålla det rent från växtlighet för att berget skulle torka så fort som möjligt.

Optimalt? Nää. Men att plana ut hela planeten är besvärligt.
De första 40 åren av det husets liv rann allt vatten in i torpargrunden och så skall det inte vara men huset och grunden tålde det också.
 
Så hålla rent från växter.. Ja det lär nog behövas vid det huset. Det är frodigt grönt på baksidan.
Så eftersom huset e så gammalt borde man kunna se skador redan nu om det finns några?! Då borde man i samma veva även luska ut så att huset inte är ditflyttat på senare år (om det skulle vara en timmerstomme)
De har även byggt ett stort altandäck runt huset, mest på framsidan. Kanske man även borde krypa in och ta sig en titt därunder. Vad ska man leta efter för tecken på skador?
Några fler idéer? Ni är säkert en hel drös som bor nära ett berg! Har ni utnyttjat det på något bra sett? Vad upplever ni för nackdelar?Har ni bilder och idéer så posta dem gärna:)
 
Du bör alltid titta på gamla hus.

Men du bör också förvänta dig fel med gamla hus (och nya)

Men just att det är ett berg bakom är ju bara att se till att det blir så bra som möjligt.

Ett tips är att belysa berget om det är fint.
Ett annat är att ha en stege liggandes på berget och sedan den smalare stegdelen i den liggande som halk skydd om man skall ta sig upp på tak o liknande. Gärna en tredje syege vid sidan av det hela så man inte halkar på berget. Om lutningar och avstånd tillåter.
 
Tack för intressanta tips!
Vi funderar seriöst på att lägga ett bud men nu är det lite andra faktorer som vi ska fundera över också. Huset ligger inte ute hos en mäklare längre för att de var missnöjda med den, så nu är det om vi vill lägga ett bud ändå. Problemet är att de vill sälja med friskrivnings klausul. De hade fått ett bud på utropspriset men inte accepterat det, men sen dess har det legat ute i nästan 5 månader. Jag vet att de vill ha mer, men tror inte de kommer kunna få det pga läget och att renoveringarna stannat av mitt uppe i. Så det är fortfarande en hel del kvar att göra+friskrivnings klausulen + att de slipper betala dyra pengar till en mäklare. Hur mycket är rimligt att lägga ett bud på då? Säg att utropspriset låg på 1 200 000. Och de inte accepterade det. Hur mycket tror ni man kan lägga i bud då 4-5 månader senare om man räknar in de andra faktorerna? Dessutom är det ju dyrt att ha ett extrahus som bara står tomt nu (jag vet att de köpte ett annat). Hur hade ni gjort?
 
Mäklararvodet åker de väl på i alla fall, om ni fick kännedom om huset genom mäklaren?
 
Det tror jag inte? De drog ju sig ur eftersom de vart missnöjda med mäklaren. Det var vi också, vi försökte boka in en tid med honom men fick aldrig någon.
 
Dessutom varken svarade han på mail eller telefon eller hörde av sig.
 
zikoriats skrev:
Dessutom varken svarade han på mail eller telefon eller hörde av sig.
Kan mäklaren visa att ni fått kännedom av huset genom honom eller hans annonsering tex så finns det oftast klausul i mäklaravtalet som ger honom rätt till arvodet även efter att avtalet är uppsagt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.