Felet beror nog inte på vatten skada utan på konstruktion- dolt fel, och då kan ni glömma försäkringsbolaget. Har ni försäkring hos er beiktningsman tak kontakt med honnom. Annars tag kontakt med mäklare och hävda dolt fel. Ni kommer nog inte i land med detta men kan kanske dela på kostnaderna med säljaren.
 
Fast kan man hävda dolt fel när brister i badrummet redan påtalats och man dessutom fått prisreduktion på grund av detta?
 
  • Gilla
juliet
  • Laddar…
ja vi har försäkring hos besiktningsmannen, men då de underkände badrummet så kommer vi nog inte någonstans med det, troligtvis inte heller med säljarna då de kommer nämna att vi fick avdrag för badrummet innan köpet :-/
 
Ja tyvärr är det inget dolt fel och ni har fått ersättning för detta.

Visst kan ni försöka få ut lite från erat försäkringsbolag, ni har ingen riktig rätt enligt villkoret men man vet aldrig och det finns alltid en liten chans till att få hjälp med sanering.

Tips för att sänka kostnaderna är primärt att göra allting själv om ni har kunskap, tid och ork. Annars så är det genom att kanske välja annat än kakel/klinkers.

Ett badrum med plastmatta till golv och vägg (ev målade väggar) kan uppfylla våtrumssäkerheten sålänge man följer GVK och MVK samtidigt som det sparar stora summor i förhållande till kakel. Men där är det individuellt, vissa tycker dessa material ser billiga och tråkiga ut.

Var noga med val av hantverkare och ta referenser. Tyvärr är det vanligt med kostnader på 100-200 000 kr för ett kaklat badrum lite beroende på val, geografiskt läge etc
 
Ja ni äger nog problemet helt själv. Skall det bli helt rätt så skall hela golvet ut, men det kan ju räcka med att man fixar till duchen med väggar golv och sarj.
 
BiFuel skrev:
Fast kan man hävda dolt fel när brister i badrummet redan påtalats och man dessutom fått prisreduktion på grund av detta?
Varför fick ni prisreduktion? Om problem påtalats generellt så tror jag också att ni äger problemet. Hur mycket sattes priset ned? Redan en 100,000 om ni har kvar ROT som ni kan använda borde räcka till renovering.
 
50.000kr fick vi i avdrag, det var för att det var bakfall samt att det saknades golvbrunn vid båda handfaten, ägarna sa att det var gjort av en certifierad firma, dvs vitt, vilket vi inte alls tror på, då det var dåligt gjort samt att vi aldrig fick något kvitto då de sa att det fanns.
Våra besiktningsmän sa att det kan absolut inte vara gjort av några som var certifierade.
 
Då tror jag dessvärre att ni själva får fundera på åtgärd, renovering.
 
Byggis1976, det är vad jag oxå tror tyvärr, det "roliga" är att huset är byggt 1981 och badrummet var det enda rum som hade renoverats om. allt annat är ogjort och det det verkar vara det vi har mest problem med :-/
 
Har jag uppfattat detta rätt?

Badrummet är 10år gammalt, där har varit en besiktning med anmärkningar och därför har säljaren dragit av 50 000:- på köpeskillingen?

Ni fortsätter trots detta att använda badrummet och när det nu blivit fuktskadat så ska någon annan ta ansvaret?
 
RobZombie- du har fattat helt fel
För det första använder vi inte badrummet, och om du läser ts, samt mina efterföljande kommentarer så har jag ingenstans skrivit att någon ska ta ansvar för skadorna, utan jag har skrivit att vi redan fått avdrag av säljarna samt att besiktningsmännen har påtalat att konstruktionsfel föreligger i badrummet, däremot hittades inte dessa fuktskador på någon av besiktningarna, därav min fråga om försäkringsbolaget kan hjälpa till med kostnaderna, min fråga i ts var om man kan åtgärda problemen själv eller om man ska skaffa hjälp av hantverkare.

Läs om läs rätt ;-)
 
Ok.

Men svaret från försäkringsbolaget har ni redan fått (det lär inte vara läckage på vattenrör som orsakat den skadan så ingen ersättning därifrån tydligen).

Hjälp med kostnaden har ni redan fått av säljaren.

Så då är det bara att sätta fart och riva ut.

Om ni behöver hantverkare eller inte kan nog ingen utom ni själv avgöra.

Edit: en seriös hantverkare kommer inte ta på sig att bara fixa till den där mosaikkanten. Då är det hela badrummet som gäller.
 
Redigerat:
Möjligen en liten taskig kommentar men -varför tar man överhuvudtaget kontakt med försäkringsbolaget när man både har besiktning, besiktningsprotokoll som visar att badrummet är felaktigt och samtidigt fått prisreduktion för ett felaktigt badrum vid köpet?

Jag skulle personligen inte ens kommit på tanken.........

Det var väl trots allt meningen att prisreduktionen skulle vara avsett till att åtgärda badrummet !
 
oceanis- anledningen till att jag ringde försäkringsbolaget var för att jag ville ha någon som kom hit och mätte fukten och för att se om det var vattenläckage i badrummet, som det ser ut nu verkar det saknas tätskikt under klinkersen och då kan skadorna vara mycket större än vad vi hade befarat, och detta har inte upptäckts under besiktningen, är fallet så. så är det ett dolt fel och då kan vi stämma säljarna. I tilläggsprotokollet till husköpet står det att vi fått avdrag på badrummet pga de fel besiktningsmännen hittat, dvs bakfall samt att golvbrunn saknas vid handfaten.
och varför ska man inte ringa sitt försäkringsbolag? man betalar väl försäkring av en viss anledning, nu hade tyvärr inte vårat försäkringsbolag det avtalet med anticimex för att de ska komma hit o mäta fukten.
 
Det är intressant att så många tror att allt är dolda fel och man sen också ska stämma olika personer hit och dit. Du har köpt ett hus som man först sänkte priset med 450 tusen, sen fick du reduktion på 50 tusen för ett felaktigt badrum och nu ska du stämma säljarna för det felaktiga badrummet. Och helst skulle försäkringbolaget betala allt till dig.....
Du får nog bereda dig på att själv betala vad en renovering kostar för något dolt fel är det inte. Du har fått reda på att badrummet var felgjort och oavsett om det var bakfall eller saknades en golvbrunn så har du en utökad undersökningsplikt om du vet detta och ska förstå att det kan finnas mer som är fel eller har blivit skadat. Livet är inte så att det finns andra som ska rädda en i alla situationer och man har faktiskt ett eget ansvar också som hus ägare.
Det är nog dax att du inser detta för du kommer att hitta massor av fel och saker som ska repareras och underhållas på huset du köpt och det går inte att stämma säljaren till att vara ansvarig för detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.