Hej

Jag har min trådlösa router i ena ändan av huset i den andra ändan så är det dålig täckning så jag funderade på en repeater / acces punkt eller vad det kallas...

Har en Netgear WNDR3700 där adsl kommer in och delar ut trådlöst till datorer / telefoner / tvspel / bluerayspelar / mm

Från Netgear finns även en tråd till dreamboxen som är i den änden med dålig täckning.

Tanken var att använda en Linksys WRT54G som ligger och skräpar som accespunkt / repeater, tyvär så är det v7.0 så jag kan inte installera dd-wrt.

Kan man koppla in linksysen på tråden och på det viset få bättre täckning? Det bästa vore om enheten som ska ha wifi kan hoppa mellan netgear & linksys, alt. att man får välja nätverk beroende på vilken del av huset man är i.

Vet att det finns netgear accespunkter att köpa men skulla gärna vilja använda sånt som redan finns
 
Visst kan du koppla den på tråd och utöka räckvidden. Det är så man gör :)

Gäller samma att v7 inte funkar med OpenWRT heller? (orkar inte kolla..)

Enklast borde vara att du sätter SSID på båda enheterna lika, samma med säkerhet/lösenordet.

Räcker prestanda med 54mbit Max för det du vill göra?
 
Du måste lägga dem på olika kanaler!

Många routers väljer själv den kanal som har minst störningar så du måste se till att de inte krockar.

//Anders
 
Kan rekommendera programmet inSSIDer förr att kolla vilka kanaler dina grannar kör sina nät på. Kolla var det är tomt alt minst.
 
nej openwrt funkar inte heller... tydligen är v7 bara skit

prestandan räcker nog har bara adsl 6-8mbit och det är istortsett bara surf som gäller, ska inte streama nått

ska tråden kopplas på LANporten på linksysen eller ska den på WAN?
några inställningar förutom SSID och kanaler då att tänka på ?
blir linksysen tilldelade en IPadress eller ska jag ställa in den?
 
Inte WAN!
Då får du dubbla DHCP servrar och det vill du inte om du kör på samma SSID. Den andra routern är det bäst att sätta på fast IP och reservera den i förast routern.

Mvh,
Anders
 
Patrik_N: nu bor jag nästan i skogen, minst 100m till närmaste 3 grannarna och 150m till nästa sen är det nog mer än 200m till 5 andra sen är det längre till resten
 
blir det bara att plugga in dreamboxen i linksysen och så funkar det eller måste jag ställa in portvidarebefodran (som det heter i netgear) i linksysen också?
 
Som övriga skribenter ovan så är det inga problem att koppla in din WRT54G i bryggläge med en kabel in i din huvudrouter. Om du sätter samma SSID(trådlöst nätverksnamn) samt lösenord så kommer dina trådlösa klienter att växla mellan nätverken automatiskt. Om båda nätverken verkar inom samma område så bör du även konfigurera dem på två, ej överlappande, kanaler.

Mvh Pär
 
Om det går ställer du linksysen i access punkt läge, eller bryggat läge.
Sista och sämsta är av vudarebef. portar
 
Vid närmare eftertanke så tror jag att linksys slutat med bryggat läge i sina routrar på senaste tiden. Troligtvis för att sälja fler rena accesspunkter.

För att få samma funktionallitet i routern så stänger man av DHCP och kopplar in nätverkskabeln på en av LAN portarna.

/P
 
spelar ingen roll att det är olika radiotyper? ena kör 802.11n och den andra 802.11g

ska det vara samma säkerhetstyp eller spelar det ingen roll?

får fortsätta imorgon

tack så länge!
 
Radiotyp borde inte spela roll i fall klienten har stöd för båda. Dock får du sämre prestanda när du går från 11n till 11g. Har för mig att säkerhetstypen bör vara den samma på båda. Förslagsvis WPA eller WPA2 som är säkrare en WEP.

/P
 
perkaby skrev:
Radiotyp borde inte spela roll i fall klienten har stöd för båda. Dock får du sämre prestanda när du går från 11n till 11g. Har för mig att säkerhetstypen bör vara den samma på båda. Förslagsvis WPA eller WPA2 som är säkrare en WEP.

/P
Japp, allt samma, utom radiotypen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.