nikasp
Tommy, jag har lite svårt att förstå att du inte kan förstå problemet. Säger jag som är morbror sex gånger om men ändå blir rätt slut när man hälsat på hos folk med några ungar som tjoar och har sig. Folk är olika. Om du har flera hundra ungar 10 meter bort och inte störs av det så kanske du bara har ett väldigt stort hjärta och dålig hörsel :)
 
Då är vi 32 familjer som har stort hjärta och dålig hörsel som bor i den här bostadsrättsföreningen där jag är ordförande. Några jobbar skift och behöver sova på dagarna när dom jobbat natt. Skulle ha fått höra om någon av dom andra störs av ljud etc från skolan. Förutom den stora skolan med 800 elever har vi en förskola i huset där jag bor. Ungarna där är ute och leker på baksidan på gården flera timmar om dagen, ingen störs av det.
 
För mig är hundskall värre. På några sekunder förstör de 4benta terroristerna nattsömnen(jag har svårt att somna om). 5-10 barn under 7år har jag som granne, men de håller sig på rimlig nivå. Och sen undrar jag hur många som väljer buller före tyst? För mig är det självklart att planerat buller sänker fastighetsvärdet. Vem ersätter för det?
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att det är 90st barn som skriker kl 7 på morgonen.

Någon som skriker eller ropar efter varandra när man leker, skratt och annat stoj, men det är inte alla samtidigt eller kontinuerligt.

När börjar skolan, har man någon fritidsverksamhet innnan/efter skoltid, rastvakter eller motsvarande?

Är det 90st barn som skriker i sådan grad så att omgivningen påverkas så finns risken att man inom skolan (snart) har större problem än just påverkan på omgivningen. (Varför skriker 90st barn?)

Där kanske man skulle kontakta rektorn på skolan och framföra sina synpunkter.

För mig låter det som en överdrift och vill man få hjälp med finansieringen av ett plank kanske man kan hitta mindre överdrivna anledninger.

Ha andra infallsvinklar, enklare, sympatiska och mer jordnära, som att det ibland kan vara så att det är för mycket liv och stoj på morgonen.

Skolan kommer antagligen bygga någon form av staket för att hålla barnen inom skolgården, ta chansen där att diskutera att du kan hjälpa till med att sätta upp det med dina önskemål

Att vara en del av lösningen är kanske bättre än att förmedla en överdriven skuld.
 
  • Gilla
antstein och 2 till
  • Laddar…
Ställ en stor tv riktad mot dom som du visar porrfilm på så vill dom säkert ha dit ett plank. :D
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Ditt tips om att sova med öronproppar om man måste sova dagtid tycker jag låter sisådär. Det bästa är väl om man har så pass normal utomhusmiljö att man kan sova i sitt eget hem mitt på dagen utan proppar? Om man har bra treglasfönster så kan det ju dock i princip vara tyst trots tjo och tjim utomhus.

"ungar som börjar skrika kl 7 på morgonen utanför sovrummet" tycker jag inte låter så roligt om man vill sova ut nån gång. Alla är olika, jag skulle inte gilla det heller även om jag är uppe tidigare än så normalt.

Tommy Lövgren skrev:
Då är vi 32 familjer som har stort hjärta och dålig hörsel som bor i den här bostadsrättsföreningen där jag är ordförande. Några jobbar skift och behöver sova på dagarna när dom jobbat natt. Skulle ha fått höra om någon av dom andra störs av ljud etc från skolan. Förutom den stora skolan med 800 elever har vi en förskola i huset där jag bor. Ungarna där är ute och leker på baksidan på gården flera timmar om dagen, ingen störs av det.
 
Jag håller med nikasp, vi människor är olika. Vissa kan man släppa ett piano bredvid när de sover och de rör sig inte ens medan andra (däribland jag) vaknar upp så fort ett löv råkar landa på marken. Man kan till viss del träna sig men det ÄR otroligt påfrestande att försöka sova om man är känslig för ljud. Jag hade förmånen att få bo i en lägenhet nära ett dagis ett tag och jag förstår faktiskt TS helt och hållet, de tjoande, skratt och skrik som man fixar utan problem på dagen är ett gissel om man skall sova när de sätter igång.
Jag jobbar själv skift och när jag kommer hem sju på morgonen och skall sova så var jag måttligt förtjust i små knattar som skrek och stojade utanför fönstret, öronproppar till trots.
En annan lägenhet låg inte bredvid något dagis men hade en synnerligen morgonpigg vaktmästare. Beroende på årstid så skulle antingen gräset klippas, löven blåsas, snön skottas eller stenen sopas upp utanför mitt sovrumsfönster och han valda ALLTID att göra det mellan åtta och nio på morgonen, resten av dagen gjorde han innejobb. Också fruktansvärt frustrerande när man försöker sova, hade han börjat senare på dagen hade jag förhoppningsvis hunnit somna ordentligt men nu vaknade jag hela tiden av hans ljudterror. Alla pensionärer, barnfamiljer och dagtidsjobbare tyckte ju däremot att tidpunkten var enastående för "Då skall man ju ändå gå upp så det gör ju absolut ingenting".
 
  • Gilla
antstein
  • Laddar…
nikasp
Kan nämnas att jag inte har problem att sova osv. men att ha ett dagis eller skola 10 meter bort är nog ganska värdesänkande i mångas ögon.
 
Staffans2000
Jag förstår dig fullständigt. Det är ett helvete att ena dagen bo i en "tyst" miljö, där man hör fågelkvitter och prasslande björklöv, för att dagen efter bombaderas av skrikande ungars akustiska föroreningar.
Ingen hjälp är att finna heller, eftersom kritik mot barn är tabu. De små liven kan skrika och vandalisera hur mycket de vill.

Jag tror tyvärr inte att du kan räkna med någon hjälp alls.

Staffan
 
Några rullar silvertejp kanske kan lösa dina problem? ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Men ska jag vara lite seriös... Sl har ju varit tvungna att åtgärda problem med buller från bla Saltsjöbanan. Så varför ska inte en friskola ha samma skyldigheter när det gäller bullernivåer som vilket annat företag som helst?
 
  • Gilla
antstein
  • Laddar…
harry73
Danp skrev:
Ja ha, då vaknade man i morse med 90st skrikande ungar utanför sovrumsfönstret.

Vi flyttade till vårt hus för 4år sedan, ...

... I samband med att vi själva fick barn så kontaktade jag fastighetsägaren för att rådgöra om ett plank mellan fastigheterna, ...
...

...Så nu är jag granne till en verksamhet som borde ligga i ett industriområde och ungar som börjar skrika kl 7 på morgonen utanför sovrummet, inte så roligt.

...

Det är lätt att spåra iväg i tankarna och närma sig saker som sorteras under brottsbalken när man inte får sova ordentligt och lyssna på gälla skrik hela dagarna, ...
Om jag förstår dig rätt har du själv barn och är hemma dagtid, föräldrarledig kanske?
Är det kanske dina egna ungar som håller dig vaken nattetid och skolans elever som gör att du inte kan somna ikapp det då dagtid?

Det är ingen problem, alla blir grinig om man inte får sin nattsomn, men är dit problem verkligen skolan eller kanske dina egna barn.
Tänk hur smidig det blir när du kan skicka dina barn till den skola och slipper lämnings och hämtningsstress (eller är problemet snarare att du inte gillar den typen av friskola?
 
noone70 skrev:
Men ska jag vara lite seriös... Sl har ju varit tvungna att åtgärda problem med buller från bla Saltsjöbanan. Så varför ska inte en friskola ha samma skyldigheter när det gäller bullernivåer som vilket annat företag som helst?
Visst, men jag har svårt att se att bullernivåer från en skola skulle kunna vara på samma nivå som från spårtrafik. Men jag kan givetvis ha fel.
 
Staffan2000 skrev:
Jag förstår dig fullständigt. Det är ett helvete att ena dagen bo i en "tyst" miljö, där man hör fågelkvitter och prasslande björklöv, för att dagen efter bombaderas av skrikande ungars akustiska föroreningar.
Ingen hjälp är att finna heller, eftersom kritik mot barn är tabu. De små liven kan skrika och vandalisera hur mycket de vill.
Tabu på att kritisera skrikande (I vilken omfattning?) barn och vandaler?
Sedan när?


Däremot kritisera barn för att de finns, likställa att ungdomar som är ute på kvällar/och eller i grupp är vandaler eller påstå att lekplatser har uppförts för att jäklats (nu påstår jag inte att du gjort något dessa saker) är lika inskränkt som att påstå att en hempulare inte kan bygga ett badrum enligt branschstandard.

Jag har fortfarande svårt att tro att det är 90st skrikande barn på en skola kl 7 på morgonen. TS har själv ett barn, antagligen alltid glad, leker aldrig högljutt för annars så borde han också uppföra ett bullerplank mot sina grannar?

Var det en engångshändelse vid skolstart?
Vaknade...
...man av att det var ett nytt ljud som man inte hört förut?
...man av vana för man är i beredskap utifall sitt eget barn vaknar gråtandes/skrikandes?
 
jonmo skrev:
Visst, men jag har svårt att se att bullernivåer från en skola skulle kunna vara på samma nivå som från spårtrafik. Men jag kan givetvis ha fel.
. Barn låter... MYCKET! ;) tex så kan bullernivån komma upp i 80 dB under en idrottslektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.