Hej,

jag behöver hjälp att välja rätt sorts fläkt till min villa. Huset har tidigare, (innan nuvarande värmesystem - sjövärme), värmts upp genom att man eldade i en öppen spis med kasett och blåste runt den uppvärmda luften till övriga rör genom 160 mm spirorör mha en fläkt. Fläkten har av någon anledning, (förmodligen gått sönder), monterats bort av en tidigare ägare. Nu skulle jag alltså vilja sätta dit en ny och undrar vilken av alla fläktar man ska välja???

Fläkten suger inte luften direkt från den öppna spisen utan från en takventil monterad ca en meter i från. Maa det bedömer jag det som att luften knappast kan vara mer än max 70 grader. fläktens placering är på vinden, som i nuläget är fylld med lösull. Rören, där fläkten suttit, går i 90 grader med en lucka om ca 20 cm där fläkten förmodligen utgjort själva "böjen".

Tacksam för alla tips.

mvh Niklas
 
Det låter som att du behöver en lite kraffullare kanalfläkt. Beroende på hur ljudisolerat det är mellan vind och boyta så kanske du behöver välja en ljudisolerad fläkt?

Tänk på att för att det skall vara effektivt behöver du skyffla runt stora mängder luft, troligen därför spiron är på hela 160mm. Jag skulle satt en flexibel ljuddämpare före och efter fläkten också (för att slippa fläktljud i till och frånluftsdonen), Dessa gör även montaget lite enklare eftersom de är just flexibla.

Exempel på fläkt: http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=5d3909e5be4e70b5c2c57d568e01df94

Flexljuddämpare: http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=a0c3542c7e8942b12b964540a3aecaef
 
Redigerat:
Sitter det en vanlig rund 169-ventil i rörändarna så kommer de att skapa ljud samtidigt som luftmängden naturligtvis minskar.ce.gifDet går tex att istället dölja hålet med en baffel ("tavla?") med 5-6 cm distans från taket istället.Då kan fläkten varvas ner betydligt och blir markant tystare. så här har tidigare fläkt kanske sett ut eftersom rören går i vinkel.
 
160-ventil ska de såklart heta.
 
Hej och tack för svaren!

Nu har jag kollat och "insuget" är 160 och de fem utblåsen är 90 mm. På utblåsen sitter en enklare form av "strypventil" så att man kan reglera flödet antar jag.

Det verkar högst troligt att det suttit en liknande fläkt där som den exerg gett förslag på ovan. Kan en sådan då ersättas med den som föreslås av flaektrem från systemair?

Kan en sådan fläkt efter installation "bäddas in" i lösullen eller måste den ligga fritt pga risk för tex överhettning eller dylikt?

Ska en sån här fläkt monteras "hängande" för att undvika vibrationer eller skruvar man fast den?

Vet någon vad försäkringsbolagen säger om dylika installationer?

Än en gång - tack så mycket, nu kan jag utgå från något vettigt när jag ska leta vidare, men jag tar tacksamt emot fler kloka råd och tips.

Mvh Niklas
 
Niklas75 skrev:
Hej och tack för svaren!

Nu har jag kollat och "insuget" är 160 och de fem utblåsen är 90 mm. På utblåsen sitter en enklare form av "strypventil" så att man kan reglera flödet antar jag.

Det verkar högst troligt att det suttit en liknande fläkt där som den exerg gett förslag på ovan. Kan en sådan då ersättas med den som föreslås av flaektrem från systemair?

Kan en sådan fläkt efter installation "bäddas in" i lösullen eller måste den ligga fritt pga risk för tex överhettning eller dylikt?

Ska en sån här fläkt monteras "hängande" för att undvika vibrationer eller skruvar man fast den?

Vet någon vad försäkringsbolagen säger om dylika installationer?

Än en gång - tack så mycket, nu kan jag utgå från något vettigt när jag ska leta vidare, men jag tar tacksamt emot fler kloka råd och tips.

Mvh Niklas
Vilka fem utblås menar du? Kan du rita nått enkelt schema hur alla kanaler är kopplade? Och vilken funktion du önskar

En kanalfläkt monterar du direkt i kanalen fritt hängande, eller på medföljande konsol beroende på hur stabilt det är. En nedvarvad kanalfläkt kommer du aldrig höra att den går för dom är fint balanserade.
Bädda in den i isoleringen du, alternativt klä in allt i egen isolering.
En EC fläkt överhettar du knappast, och skulle du göra det har den termokontakt.
 
Fläktdragning.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ett försök till att ladda upp en bild... Det jag sett av kanalerna är den biten jag grävt fram bland lösullen på vinden. Resten gissar jag mig till mha placeringen på utblåsen. Det som verkar bra är att det jag sett av spirorören på vinden är att de är rejält isolerade, plus ca 40 cm lösull som omsluter dem. Utblåsen som jag pratar om sitter i taken i olika rum, förutom ett som går till övervåningen och kommer ut just över golvhöjd.

Tips på hur jag drar strömförsörjningen? Kulo-ledning från ett närliggande vägguttag i rummet nedanför - någon form av regulator - Borra ett hål rakt genom innertaket - till fläkten??? Jag vill minnas att jag läst om att det kan bildas kondens i plaströren, för elkablarna), om de går från ett varmt utrymme till ett kallt och att vatten kan rinna ned? Vad tror ni, törs man sig på en sådan enkel lösning?

mvh Niklas
 
För att förtydliga vad jag eftersträvar - när jag nu eldar i min STORA öppna spis som jag kan mata med 50 cm ved så blir det våldsamt varmt i vardagsrummet och mycket lite av värmen sprider sig till övriga rum, dels för att vardagsrummet är påbyggt i vinkel från resten av huset och dels för att det är ca 25 cm högre i tak där så den varma luften stannar kvar. För att slippa ha altandörren öppen för att kunna vistas i vardagsrummet efter en brasa så skulle jag vilja flytta luften till övriga delen av huset. (Jo, jag vet, man kan göra mindre brasor också ;-))

014.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut där fläkten suttit en gång i tiden...
 
Aha nu förstår jag :)

Trodde det var mellan 2 rum du skulle flytta luft först. Om varje rum går att justera individuellt med spjäll eller iris är det ju kanon.

Ersätt gamla fläktens placering med en 90 böj och klipp sedan upp röret där du vill ha fläkten, helst med en raksträcka både före och efter fläkten för att få det så optimalt som möjligt.

Mata fläkten med strömming och dra ner en extern pot för varvtalsreglering som är lättåtkomlig. Ställ in på önskat flöde och njut av värmen.

Passa dig för vp rör som går ovan isoleringen.
 
Och så långa ljuddämpare som möjligt före och efter fläkten. Det kanske redan finns?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.