Ja två veckor var kanske en lät överdrift......................men det verkar ibland på vissa som om det bara är att köra och hyra en minigrävare ett par timmar sen är allt fixat. Så är det inte om man aldrig använt en sådan maskin förut. Jag vet inte dina förutsättningar men betvivlar att du första gången fixade det på ett par timmar.
För mig är planering verkligen planering dvs mer eller mindre klart för att så gräsmatta annars förstår jag inte vitsen med att hyra en maskin för planeringen om man inte gör allt på en gång. Men ska man precis som jag skrev i tidigare inlägg bara flytta lite jordhögar fram och tillbaka så är det inga problem.
Det är nog inte så mycket fråga om förutsättningar, men jag tycker du underskattar många yrkesmässiga grävmaskinisters yrkeskunnande genom att påstå att man kan planera efter ett par timmars träning....
Själv är jag bara en hobby grävare och tar mig den tid det tar, men det blir bra och jag behöver inte använda spaden efteråt. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Att tänka på är ju åxå att maskinerna är olika i hydrauliken ,en del väldigt följsamma o andra ryckiga ,sitter just nu o kör en maskin som inte är bra i hydraulsystemet så trotts mina 33 års erfarenhet så går det inte att dra in skopan jämt ,nu kan jag ju trixa till det ändå men för en otränad så blir det mycket arbete med skyffel ,vi håller på att dra av fylle som ligger på en befintlig gräsmatta ,gräsmattan ska va kvar o grovisen använder bara kratta efter
 
oceanis skrev:
Ja två veckor var kanske en lät överdrift......................men det verkar ibland på vissa som om det bara är att köra och hyra en minigrävare ett par timmar sen är allt fixat. Så är det inte om man aldrig använt en sådan maskin förut. Jag vet inte dina förutsättningar men betvivlar att du första gången fixade det på ett par timmar.
För mig är planering verkligen planering dvs mer eller mindre klart för att så gräsmatta annars förstår jag inte vitsen med att hyra en maskin för planeringen om man inte gör allt på en gång. Men ska man precis som jag skrev i tidigare inlägg bara flytta lite jordhögar fram och tillbaka så är det inga problem.
Det är nog inte så mycket fråga om förutsättningar, men jag tycker du underskattar många yrkesmässiga grävmaskinisters yrkeskunnande genom att påstå att man kan planera efter ett par timmars träning....
Själv är jag bara en hobby grävare och tar mig den tid det tar, men det blir bra och jag behöver inte använda spaden efteråt. :)
Jag har inte sagt att en färsking fixar det på ett par timmar men jag är helt säker på att man lyckat trycka till den där jorden på en dag vilket var det jag sa tidigare.

Vad som menas med planering behöver vi säkert inte debattera. Som du ser har trådskaparen inte någon gjord att så gräs i på tomten men vill ändå planera om detta. Han behöver alltså inte bli så vass på detta att han kan så gräs när han kliver ur maskinen.

Vad jag tycker om yrkesförares förmåga vet du faktiskt ingenting om och jag ser helst att du låter bli att dra några egna, icke faktagrundade slutsatser om det. Du börjar med att felaktigt påstå att jag säger att man kan planera på ett par timmars träning och fortsätter med att säga, baserat på ditt eget felaktiga påstående att jag underskattar yrkesmännens förmåga. Hur försvarar man sig mot sådant hittepå?:thumbdown:
 
Förutom planerskopan så är ju schaktbladet rätt så användbart på en minigrävare när man ska flytta massor.
Min lilla 1,6T Bobcat kan karva av ett rätt tjockt lager och skjuva en förvånansvärt stor hög framför sig.
 
Vad tror ni om en Avant med kombiskopa? Går ju använda som schaktblad bland annat.
http://www.youtube.com/watch?v=Hl11h5LKom0

Men den kanske är för klen? Hade tänkt mig en eller max två dagars arbete för att hyfsa till slänten. Sen ska jag ju dit med anläggningsjord såklart.
 
En sån behöver ha ganska lös jord för att funka hyffsat, har kört en sån och den slirar direkt den får lite motstånd.
Men inte för lös för då kör den fast istället. :)

Skickat från en Trocadero
 
Redigerat:
Ok, skulle behöva något tyngre då och gärna på band.

skalman1 skrev:
Förutom planerskopan så är ju schaktbladet rätt så användbart på en minigrävare när man ska flytta massor.
Min lilla 1,6T Bobcat kan karva av ett rätt tjockt lager och skjuva en förvånansvärt stor hög framför sig.
Hur tjockt lager ungefär?
 
jonitz skrev:
Ok, skulle behöva något tyngre då och gärna på band.


Hur tjockt lager ungefär?
Det beror ju helt på hur hård marken är, men 5-10 cm i ett drag har det tagit i ogrävd jord hos mig.
Är det jord som man nyss grävt i eller flyttat så kör den hela bladets höjd.

Men i ditt fall där det ser ut att vara hyffsat bra utrymme så då är det ju bättre med en större maskin.
En 1,5-2t är ju inte det optimala till att flytta massor och planera med om det finns plats för en större.
Skickat från en Trocadero
 
Redigerat:
Så du tror inte att det är möjligt att hyvla ner den på en dag? För i så fall behöver jag ju ingen större. Slänten ska ner 6dm som max.
 
Vad jag kan se av bilden så hade jag hunnit på en dag, kört med en kombo av schaktbladet och planerskopan.
Men jag är van att köra min.
Mer än så kan jag inte svara på.

Skickat från en Trocadero
 
En dag? Är väl 15 min med maskin och en dag med spade...?
 
Ja det kanske är jag som missförstod hur mycket som skulle flyttas.

Jag läste trådstarten igen och jovisst går det fort att fixa.
Inte lätt när man läser för snabbt. ;)

Skickat från en Trocadero
 
Redigerat:
Jag roade mig tidigt i våras med en minihjullastare. Jag körde undan 28ton jord på en dag (8timmar). Om jag hade roligt? Svar ja utan tvekan.
Var det värt pengarna ca2000 med hyra, transport och diesel? Nja tveksamt.
Nu grävde jag bara bort jord. Upptäckte att en mur var i betydlig sämre skick än anat. Jag tog in en stor hjulgrävare som först grävde bort lika mycket till, tog honom ca en timme mot mina 8....
När det senare tog honom dryga 3 timmar att plana inser man att jag hade behövt lägga en vecka för att få det liknande (inte lika bra ens).
Så med mitt facit hade jag (lite tråkigt) rått dig att leja in det.
 
Det här rör sig om en yta på ca 80 kvm och ca 3 dm ska bort i genomsnitt (0-6 dm) vilket ju blir ca 25 kbm. Tror aldrig i livet att jag lyckas med det med en vanlig spade...?
Frågan är om det går med schaktbladet på en dag, för planeringsskopan kommer jag nog inte att kunna hantera.

Tips på någon lämplig maskin med schaktblad som finns att hyra i sthlmsområdet?
 
  • Gilla
Yoghurta
  • Laddar…
Hyr en liten maskin o du kommer att ha roligt länge ,för varje resa med bladet får du med dej ca 100 liter , varje skopa du öser ca 75 liter ,detta med en 1,5 tons maskin ,och du får ju flytta samma massor flera gånger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.